In 2005, voor zaken in New York, werd de aandacht van Bob Ultee getrokken door een fris geurend winkeltje, Sabon: zeepjes en persoonlijke verzorging met een zweem van gezond en ambachtelijkheid. Maar waar vrouwen zeep en shampoo ruiken, rook Bob zakelijk succes. Hij kocht de verkooplicentie voor Nederland en in 2006 walmde in Breda diezelfde zeepgeur door de winkelstraat.
Bob was in business. En Bob had grote plannen. In rap tempo opende hij nog een paar geurshops. Samen met zijn vrouw begon hij aan een veroveringstocht van de Hollandse hoofdstraat. VOC mentaliteit. Zijn dadendrang is zo groot dat hij in 2009 extra kapitaal nodig heeft voor de expansie.
Maar bij de bank gaat het loket dicht. Lenen aan ambitieuze ondernemers is van voor de kredietcrisis. Dus verzint Bob een list. Hij koopt een leeg beleggingsfonds op de beurs en brengt de winkelketen Sabon daar in onder. Een zogenaamde reverse listing. Het fonds wordt hernoemd tot Sabon FunDing.
Voet op het gaspedaal
Vervolgens verkoopt hij een deel van de participaties van Sabon FunDing aan enkele particulieren. Zo komt Bob begin 2010 alsnog aan centjes voor expansie, met een lange neus naar de bank. Op naar de honderd winkels! In 2010 gaat de voet op het gaspedaal. Het aantal winkelopeningen stijgt en als V&D het concept omarmt gaat het snel.
Het volgende jaar verloopt echter stroef. De verliezen lopen op, de kas is leeg, faillissement dreigt. Een investeerder brengt redding en koopt zich in met een fikse korting per participatie, tot chagrijn van de bestaande participanten die hun bezit zien verwateren. Door alle strubbelingen wordt 2011 een verloren jaar met weinig groei en oplopende verliezen.
Ondertussen is Bob groter gaan denken. Met zeep, scrubs en shampoos blijf je een kleine jongen tussen de ketens en vastgoedjongens die de Hollandse stadcentra domineren. Hij krijgt de kans om de franchiseformule iCentre (een apple premium reseller) in Nederland en België (waar ze Switch heten) te kopen. Zeepjes voor de dames, pods & pads voor de heren.
Tuinslang door de brievenbus
Om de wereld van hippe veegschermpjes te betreden is geld nodig. En met dichte bankloketten is een nieuwe list nodig. Bob wil daarom een deel van zijn eigen participaties FunDing verkopen aan particuliere beleggers. De opbrengst van deze herplaatsing gaat, zoals de ondernemer het in Jip & Janneke taal uitdrukt, "via de tuinslang terug door de brievenbus": de opbrengst zal 100% ten goede komen aan expansie, terwijl bestaande participanten deze keer geen verwatering van hun belang hoeven te vrezen.
Om verhandelbaarheid te verbeteren wordt elke participatie Sabon Funding via een stock split opgedeeld in 25 duizend stukjes en wordt de nieuwe naam en slogan gepresenteerd: Brand Funding, "het retailfonds met shopping power." Op de beurs handelt een participatie Brand Funding inmiddels rond de 9 euro. De combinatie Sabon en iCentres is daarmee € 140 miljoen waard op de beurs.
Met de aankoop van iCentres en door de groei van winkelketen Sabon heeft Bob dus een ongekende waardestijging weten te realiseren, want eind 2011 noteerde Sabon FunDing rekening houdend met de stock split slechts € 2,20. Over shopping power gesproken, een koersstijging van meer dan 300% in nog geen half jaar tijd!
Steve was niet gek
Na de herplaatsing is er financiële ruimte om het aantal Sabon-winkels te laten groeien naar 45 plus 35 shop-in-shops o.a. bij de V&D. Daarmee kunnen de hoofdkantoorkosten uitgesmeerd worden over meerdere vestigingen. Omdat door grotere inkoop de brutomarge richting de 80% gaat, blijft er in tegenstelling tot vorig jaar voldoende over onder aan de streep: 5 miljoen euro Ebitda, een marge van 17%. Deze marge is vergelijkbaar met die van de goedkopere concurrent Rituals.
Daarnaast golven de iCentres dit jaar mee op de verkoopsuccessen van Apple. De nazaten van Steve Jobs kondigden deze week aan dat ze een recordomzet voor dit jaar verwachten en die verkopen worden grotendeels afgerekend via de kassa van de iCentres waarvan Bob er inmiddels 38 in bezit heeft. Verwachte Ebitda € 17,5 miljoen dit jaar, een marge van 7%.
Dat is een stuk lager dan de zeepjeswinkel Sabon, omdat Apple het grootste deel van de marge opstrijkt. Steve was wel goed, maar niet gek. Gezamenlijk gaan Sabon en iCentres volgens Bob 22,5 miljoen euro EBITDA (de winst voor afschrijvingen, financieringslasten en winstbelasting) verdienen dit jaar. Een grote sprong voorwaarts voor een onderneming die tot eind 2011 verliesgevend was.
Niet in de uitverkoop
Op basis van deze winstverwachting waardeert de beurs Brand Funding op 6 keer de Ebitda. Collega A-lokatie "luxe"-formules als Douglas (parfum) en Bijou Brigitte (bijouterieën) worden op de (Duitse) beurs op 5x Ebitda gewaardeerd (schuldenvrij). In perspectief: beiden hebben 1200 winkels verspreid over Europa, openen 100 winkels per jaar, zijn schuldenvrij en betalen een ruim dividend.
Eén probleem, de winstgevendheid per winkel staat onder druk en dus is de waardecreatie voor aandeelhouders beperkt. De Nederlands/Duitse slaapcomfortspecialist Beter Bed krijgt een waardering op de beurs van 6,5 keer EBITDA. Beter Bed betaalt haar beleggers ook een ruim dividend van 7%.
De eveneeens Nederlandse Macintosh retailgroep (o.a. Kwantum, Scapino, Manfield) wordt lager aangeslagen, maar daar tasten beleggers nog in het duister hoe de verkoop van Belcompany en Halfords en de aankoop van (buitenlandse) schoenketens uit gaat werken. In deze prijsvergelijking is een participatie Brand Funding met € 9 niet in de uitverkoop.
Schaalvoordelen
Maar Bob wijst op de groeikansen van zijn formules: Sabon kan snel doorgroeien tot honderd winkels in Nederland en wijde omtrek met alle schaalvoordelen die dat met zich meebrengt, zeker als de franchisegever in Israel uitgekocht kan worden; Apple verkoopt als een tierelier. De iPhone5 en de iPad3 staan op stapel en in de nabije toekomst ook de Apple TV.
Deze autonome groeikansen zouden een hogere waardering rechtvaardigen. Op een koers van Brand Funding van €11 zou de verhouding beurswaarde en Ebitda zeveneneenhalf bedragen. Daarmee passeert het industriele groeiers als Aalberts, Fugro en Imtech.
Verder wijst Bob op de mogelijkheden tot overnames. iCentre Nederland behoort volgens Ultee tot de beste premium resellers van Apple en heeft veel kansen om vestigingen lager in de pikorde over te nemen. Niet alleen in Nederland. In Europa zijn er bijna 800 premium resellers en Apple ziet graag consolidatie door kapitaalkrachtige ondernemers.
Niet alles in eigen hand
Zoals Brand Funding, dat na herplaatsing schuldenvrij is en toegang heeft tot de beurs om kapitaal aan te trekken voor overnames. Shopping power dus en dat geeft extra waarde. Waardering 9 keer Ebitda en koers naar €13? Bob is een enthousiaste ondernemer en ziet vooral kansen. Maar hij heeft niet alles in eigen hand.
Hoelang gaat de groei van Apple door, kunnen zij Samsung en kornuiten voor blijven? En is de consument bereid diep in de portemonee te tasten voor alles wat met de kleine letter i begint? En lukt het hem om zuinig te zijn bij overnames? Nog afgezien van alle operationele moeilijkheden onderweg?
Vragen genoeg, maar feit blijft dat met Brand Funding beleggers op de Nederlandse beurs een kans krijgen om te investeren in beleving & inspiratie op A-lokaties. Een luxe op zich.
Arnoud Wolff heeft op het moment van publiceren geen positie in Brand Funding.
Vanavond, 26 april, geeft Bob Ultee tekst en uitleg over zijn plannen met Brand FunDing in een online seminar, gratis te volgen tussen 20:00 en 21:00 uur. Inschrijven kan via deze link. |