Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Onbedoeld maakt Tesla de hele auto-industrie belachelijk

Onbedoeld maakt Tesla de hele auto-industrie belachelijk

Tesla dat in één dag meer waard werd dan... Ja, die Duitser dus. Dit is inderdaad meer dan verbluffend.

Of u de waarde van Tesla per verkochte auto moet berekenen weet ik niet. Ik heb nooit zulke sommen gezien van flesjes bier bij Heineken, Big Macs bij McDonald's of voor mijn part fietsbellen bij Accell.  

Ik weet nog hoe ik zelf twintig jaar geleden van internetboekwinkel Amazon sprak. Het bedrijf is toch wel ietsje breder gebleken dan dat... Anno nu begrijp ik waarom Jeff Bezos altijd zo hard om analisten en de markt moest lachen, want ik was niet de enige die aanvankelijk niet verder kwam dan die boeken.

Eigen competitie

Dat geldt ook voor Tesla. Moet u het bedrijf van Elon Musk met pure play Volkswagen vergelijken, met AI-bedrijven, energieconcerns, batterijproducenten, nog weer iets anders, of met een combinatie daarvan? Of speelt het concern alleen in zijn eigen competitie? Moet u aan combi met SpaceX denken...?

De fantasie is eindeloos en daarmee zijn inderdaad ook die schier eindeloze waarderingen voor het aandeel mogelijk. Zie het als de premie die u betaalt voor het genie Musk. In dit Refinitiv-overzicht ziet u hoe verdeeld alleen de analisten al zijn over Tesla. De koersdoelen gaan van $300 tot $1300.

Zie het als analisten die het fonds inderdaad als autobouwer zien, versus degenen die the sky is the limit als motto hebben.


Daar kunnen we uitgebreid over discussiëren en we worden het waarschijnlijk nooit eens.

Tesla versus Nio / Xpeng: zoek de verschillen

Toch zou ik zelf blind voor Tesla gaan, als ik van het beursreglement een elektrische autofabrikant zou moeten kopen. Want waar het aandeel in vergelijking met de traditionele auto-industrie idioot duur is...

... is het dat niet in vergelijking met elektrische en intussen al beursgenoteerde pure plays als Nio, Xpeng, Rivian, Lucid, Fisker, Sono en vooruit, bij ons Ebusco hoewel dat niet in personenauto's doet. Deze plaatjes van Nio en Xpeng (de grootste ev-fabrikanten na Tesla) zijn exemplarisch: volatiel, risicovol en zijwaarts.

Nio:


Xpeng:


Rivian en Ebusco

Rivian en Ebusco zijn nog maar kort genoteerd, maar laten van die typische story telling-grafieken zien. Reuring, prijsactie en volatiliteit op nieuws, waarna langzaam het animo weer verdwijnt, om weer op nieuws... Hier Ebusco.


Intussen schakelt de soms goedkoop ogende traditionele auto-industrie snel over op elektrisch, ofwel een enorme shake-out is op komst. Kan niet anders, maar timen en rugnummers aanwijzen is zeer risicovol. Ik zou dan zelf die elektrieker met die geniale en niet al die doorzon CEO's nemen. Net als Paul Weeteling van de Beleggersdesk, overigens.

En u?


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Jason Voorhees 4 januari 2022 13:36
    @AJ, ik betaal geen euro voor iemand die geniaal is, genialiteit is nl. geen euro waard. Ik betaal wel voor de balans en de resultatenrekening van een bedrijf eventueel ook nog een premie voor een niet al verre toekomst. Reden er kan morgen iets gebeuren waardoor de kaarten totaal anders komen te liggen. In het geval Tesla kan iedereen ze wel bedenken, denk ik.
  2. Paul 4 januari 2022 14:29
    AJ, wat is het verschil tussen story telling en gebakken lucht? Tegenover iedere successtory staat een veelvoud aan mislukkingen. Alta Vista, World online. En fantasie aandelen die toch weer gewone bedrijven bleken te zijn, zoals KPN. Waarom de vergelijking met Amazon, het is geen winner takes alle platform bedrijf als alphabet of Amazon. En geen ecosysteem met locked in customers als Apple of Microsoft of alphabet of meta. Het is lastig om de toekomst te voorspellen, dus het lijkt me een uiterst riskant aandeel omdat er zoveel goed nieuws is ingeprijst en er zoveel potentiële bedrijgingen zijn.
  3. Met Effekt 4 januari 2022 14:39
    In China zijn er meer dan 300 EV bedrijven. De grotere maken net zoveel autos als Tesla voor minder geld. Bedrijven als BYD hebben ook hun eigen batterij technologie.
    Ik denk dat Tesla overgewaardeerd is, maar Musk heeft veel gelovigen dus wanneer het aandeel terug op Aarde komt is onzeker.
  4. Wat ik denk 4 januari 2022 21:21
    Ik denk niet dat Tesla de auto industrie belachelijk maakt maar zogenaamde beleggers die weer op een headline reageren. Ik krijg steeds meer het gevoel dat volledig onderschat wordt wat de traditionele autobouwers allemaal doen op het gebied van electrificatie. En als de relatie tussen de VS en China verder verslechterd zou Tesla weleens lelijk tussen de wal en het achip kunnen landen.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links