Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Beleggersonderzoek: Saxo-platform slechter dan dat van Binck

Beleggersonderzoek: Saxo-platform slechter dan dat van Binck

[Update 17-11, met commentaar van Saxo bank]

Duizenden beleggers kregen tijdens het Nationaal Beleggersonderzoek van IEX de mogelijkheid hun ervaringen met verschillende beleggingsdiensten zoals brokers, vermogensbeheerders en crypto-exchanges te delen. Vooral om de stroeve overgang van BinckBank naar Saxo was veel te doen. De kritiek op deze transitie is niet mals.

Nadat Saxo ruim twee jaar geleden BinckBank heeft overgenomen, moet de voor sommigen zo vertrouwde omgeving van Binck nu plaatsmaken voor het beleggingsplatform van Saxo. In het onderzoek van IEX uitten beleggers massaal hun frustraties over de transitie die door beleggers als een fiasco wordt bestempeld.

Kinderziekten

Het zijn meerdere pijnpunten die beleggers ervaren. Allereerst is er het nieuwe platform zelf dat nog beladen lijkt te zijn met kinderziekten. Een onthutste belegger heeft er geen goed woord voor over: “Saxo Bank is duurder, de app werkt niet, de real time koersen zijn onjuist, de rendementen kloppen niet en tot overmaat van ramp reageert ook de servicedesk niet op mijn mails. Schandalig!” Stuk voor stuk kritiekpunten die tijdens het onderzoek vaker ter ore zijn gekomen.

Het mag dan ook niet als verrassing komen dat Saxo Bank minder goed uit de verf komt in het Nationaal Beleggersonderzoek (waaraan meer dan 4.000 Nederlandse beleggers deelnamen) dan BinckBank. Hieronder ziet u een overzicht van de beoordelingen die beleggers de twee platformen gaven. Op ieder onderdeel scoort BinckBank hoger dan Saxo.

Voldoendes

Geen prettige constatering voor de broker, die zijn klanten in de afgelopen maanden massaal heeft laten migreren van het beter beoordeelde Binck-platform naar dat van Saxo Bank. Opvallend is daarbij wel dat Saxo Bank, ondanks de vele kritiek, nog wel ruime voldoendes scoort op criteria als gebruiksvriendelijkheid en service/helpdesk.

Een deel van de respondenten is in het begeleidend commentaar nog mild in zijn oordeel, en geeft aan nog niet tevreden te zijn, maar wellicht nog gewoon even te moeten “wennen” aan het platform van Saxo Bank. 

"Amateuristische vergelijking"

Op het IEX-forum delen bezoekers al sinds maart van dit jaar hun lotgevallen met de overgang naar Saxo. Daar zijn de oordelen doorgaans niet mild. Na verschillende klachten over verdwenen diensten meldde directeur Saskia Klep aan het FD dat men de transitie moet vergelijken met de herinrichting van een supermarkt. “Stel je kunt de pindakaas niet vinden. Dan denk je misschien dat jouw supermarkt die niet meer verkoopt, maar het kan ook zijn dat de potten pindakaas naar een ander schap zijn verplaatst.”

Die vergelijking strooide nog wat zout in de wonden van de al geagiteerde beleggers. “Wat een amateuristische vergelijking”, wordt gezegd op het IEX-forum. Een ander schrijft: “Dat doe je goed als directeur, je eigen platform nog meer om zeep helpen door het te vergelijken met een pot pindakaas.”

 

Vertrekregeling

Vertrekkende klanten bij Saxo Bank die 'grote vertragingen in het tranferproces' ervaren, worden volgens Saskia Klep gecompenseerd voor de €25 per portefeuilleregel die het normaal kost om te switchen naar een andere broker. Om gebruik te kunnen maken van deze tegemoetkoming zullen klanten daar expliciet naar moeten vragen. "Een beslissing over deze vergoeding wordt op individuele basis genomen", schrijft Saxo Bank in een statement. 

Update: Saxo rageerde na publicatie met het volgende statement.

"Saxo weet dat klanten moeilijkheden ondervinden door de overstap naar het nieuwe platform. Dat vinden wij enorm vervelend voor deze klanten. Iedere klacht is voor ons een klacht te veel. We doen er alles aan om onze klanten te helpen.

De VEB heeft klachten ontvangen van klanten die problemen hadden met het overzetten van hun portfolio’s naar andere brokers. Deze klachten hebben betrekking op vertragingen in het transferproces van Saxo Bank in de afgelopen twee maanden. De VEB heeft contact opgenomen met Saxo Bank om deze problemen te bespreken, waarbij gevraagd werd of er compensatie mogelijk was voor de kosten die klanten moesten maken bij een transfer.

We hebben dit verzoek in overweging genomen en aan de VEB laten weten dat we bereid zijn de kosten (€25 per regel) te compenseren voor klanten die te maken hebben met grote vertragingen. Een beslissing over deze vergoeding wordt op individuele basis genomen. Als alternatief zijn we ook bereid transactiekosten te compenseren wanneer een cliënt de portfolio wil liquideren, waardoor verdere vertraging wordt voorkomen.

Op dit moment werken we hard om al onze klanten te helpen met hun vragen en behoeften. Hun feedback is van het grootste belang om onze service en klantervaring te verbeteren. We doen er alles aan om onze klanten te voorzien van informatie en leggen in detail uit wat de veranderingen zijn waar zij mee te maken krijgen, en de kansen die die veranderingen bieden.”

De komende weken publiceert IEX de volledige uitkomsten van het Nationale Beleggersonderzoek.

Coen Grutters is redacteur van IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Coen Grutters

Coen Grutters is redacteur van IEX.

Meer over Coen Grutters

Recente artikelen van Coen Grutters

  1. jan '23 Slotcall: Arbeidscontracten in techsector massaal door de shredder 24
  2. jan '23 Slotcall: ‘Cryptobeleggers zetten Accsys per ongeluk 7% hoger’ 18
  3. jan '23 Slotcall: Lagarde adviseert beleggers hun posities te herzien 29

Gerelateerd

Reacties

87 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Robasc+ 11 november 2021 15:12
    Ongelofelijk dat Binck 4 sterren kreeg voor gebruiksvriendelijkheid van website en app ! je was zo twee minuten bezig om een turbo te selecteren o.a. door het wachten op de lijst met onderliggende waardes. Gaat bij Saxo nu wat vlotter. Ik ben over de app en website van DeGiro veel meer tevreden, maar je daar na 23.00 alle koersinfo van die dag kwijt.
  2. Halo 11 november 2021 15:15
    @SaskiaKlep: Zullen we eens door mijn lijst van support tickets (lees: klachten en problemen) gaan? Advies is om je agenda minimaal een halve dag vrij te maken.
    Diverse zaken komen niet eens naar voren in bovenstaand artikel: bijv. niet kunnen handelen (noch via platform (Koop-Verkoop knop ontbreekt en telefonisch / via chat onbereikbaar, trad random op bij meerdere posities en gedurende meerdere weken)), cirkelverwijzing telefoon -> support ticket -> chat -> telefoon), toezenden geregistreerde gegevens (wettelijk recht) gebeurt half.
    Onbegrijpelijk dat DNB nog niet heeft ingegrepen.
    T.a.v. gebruiksvriendelijkheid: tja, in het land der blinden is éénoog koning.
  3. Warren B... 11 november 2021 15:29
    Goed dat jullie ze openbaar aan de schandpaal hangen. Het is een drama. Veel ETF's die ze aanbieden zijn niet verhandelbaar door ontbreken van KIID document. Belachelijk. Zelfs verkoop van een ETF kan er niet eens door. Met veel moeite wel telefonisch, maar het is een gehandicapt platform. Onbegrijpelijk
  4. forum rang 4 M357 11 november 2021 16:06
    Ik begrijp niet waarom dit op buigen of barsten moest gebeuren. Het gaat om heel veel klanten die tevreden waren met Binck. Het belang van de klant staat bij deze actie zeker niet voorop. De overgang was dwingend en een fiasco! Bereikbaarheid van de helpdesk een drama en als je al iemand te spreken kreeg werd je het gevoel gegeven dat je 1 of andere onbenul was dat je het allemaal niet begreep. Het resultaat van dit alles; veel frustratie en weinig vertrouwen in het nieuwe platform.
  5. sysman2 11 november 2021 16:09
    Zorg dat je geen cash geld op je Binckrekening hebt staan bij de overgang naar Saxo!!
    De transactiekosten bij de overgang om geld van Binck over te zetten naar Saxo is rond de 3%.
    Dit is in het transactieoverzicht bij Saxo je eerste entry onder "geldoverboekingen".
    Om de vergelijking maar even af te maken. Het zijn de Binck-klanten van de supermarkt die ongevraagd de herinrichting naar de Saxo-supermarkt moeten betalen. Ik voelde me ook echt gerold door die Saxorollers!
  6. löngterm 11 november 2021 17:32
    quote:

    sysman2 schreef op 11 november 2021 16:09:

    Zorg dat je geen cash geld op je Binckrekening hebt staan bij de overgang naar Saxo!!
    De transactiekosten bij de overgang om geld van Binck over te zetten naar Saxo is rond de 3%.
    Dit is in het transactieoverzicht bij Saxo je eerste entry onder "geldoverboekingen".
    Om de vergelijking maar even af te maken. Het zijn de Binck-klanten van de supermarkt die ongevraagd de herinrichting naar de Saxo-supermarkt moeten betalen. Ik voelde me ook echt gerold door die Saxorollers!
    Ik kan dit zo niet vinden. Wel de overboekingen maar niet de kosten die je benoemd? Zou je kunnen uitleggen hoe ik dat inzichtelijk krijg? Door een aantal geschreven call/put opties was mijn cash positie namelijk buiten proportie hoog.
  7. sysman2 11 november 2021 17:55
    In het tabblad transacties start je een download in Excel van alle transacties.
    Die openen en dan zie je In kolom G de gebeurtenissen.
    Die kolom van bovenaf begint dan met de deponering van je aandelen die overgekomen zijn van Binck.
    Daarna heb je als het goed is 2 geldboekingen. (In kolom G staat dan geldboeking)
    De 1e is negatief en dat zijn de transactiekosten voor het overboeken van het geld.
    De 2e is positief(Dat is het bedrag wat op je rekening stond bij Binck min de transactiekosten.)
  8. Arjan Baten 11 november 2021 19:36
    Helemaal eens met de negatieve beoordelingen van Saxo. Ben zelf in de zomer van Binck naar Saxo overgezet maar qua gemak in navigeren, het doorklikken binnen je aandelen tot aan de overzichtelijke rendement rapportages van Binck is niks meer over. Ik kijk het even aan welke acties ondernomen worden want de kritiek lees je overal terug, mocht er niks veranderen dan blijft er niks anders dan overstappen over.
  9. jan123 11 november 2021 19:44
    D,r zijn verder nog duizenden issues meer. Proeer maar eens op hun meest uitgebreide platform SaxoProTrader een turbo te vinden. —> Die zijn er niet .
    Ook met geld op je rekening is het drama. In mijn geval heb ik een positieve margin van 120 k. Ik schrijf ook opties. . Maar dan kan je vervolgens je geld niet overboeken naar jezelf, omdat Saxo vindt dat je in cash hetzelfde behoort aan te houden als je geschreven optie waard is.

    Optie strategien combineren. Dat was bij Binck flexibel. Bij Saxo zit je vast aan hun structuren.
    En ga zo maar verder.
  10. löngterm 11 november 2021 19:54
    quote:

    sysman2 schreef op 11 november 2021 17:55:

    In het tabblad transacties start je een download in Excel van alle transacties.
    Die openen en dan zie je In kolom G de gebeurtenissen.
    Die kolom van bovenaf begint dan met de deponering van je aandelen die overgekomen zijn van Binck.
    Daarna heb je als het goed is 2 geldboekingen. (In kolom G staat dan geldboeking)
    De 1e is negatief en dat zijn de transactiekosten voor het overboeken van het geld.
    De 2e is positief(Dat is het bedrag wat op je rekening stond bij Binck min de transactiekosten.)

    Zowel mijn dollar als euro balans zijn overgezet. Dit zijn twee boekingen die beiden positief waren. Kortom ik zie hier geen losse regel met transactie kosten of wat dan ook?
87 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links