Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Een klacht indienen is te moeilijk bij de NVM

Een klacht indienen is te moeilijk bij de NVM

De afgelopen maanden heb ik diverse rechtstreekse mails gehad van huizenbezitters die ontevreden waren over hun makelaar. Zij wilden graag een klacht indienen, maar vonden dat moeilijk.

Velen vonden het ook vreemd dat zij eerst hun klacht moesten aangeven bij de makelaar zelf. De gedachte van een Ja-versus-Nee-situatie gaf bij velen de doorslag om maar helemaal geen klacht in te dienen.

Ja versus nee

Hieronder een reactie van een lezer. Het betreft hier een verkopende makelaar.

De nvm makelaar waar ik het over heb is ………. Heb aan meerdere dingen, omgang makelaar met koper (die had geen eigen makelaar) gemerkt dat ze samenwerkten. Totaal heb ik 20.000 euro fee betaald waarvan 8000 euro contant. Tevens heeft hij, zonder overleg, de prijzen van het huis en de boot aangepast bij de koopakte. Bij de notaris zag ik dat pas en ik moest er geen probleem van maken! Vond dit schokkend, boot die ik erbij verkocht was 17000 euro en werd nu in de akte voor 37000 euro verkocht waardoor belasting lager van het huis. Door alle verhuis stress heb ik de overdracht door laten gaan. Onderzocht later hoe ik klacht bij nvm kon indienen, veel te moeilijk zonder harde bewijzen.

Ik heb bovenstaande reactie (waarvan de bedragen wat zijn aangepast) doorgemaild naar de perswoordvoerder Marc van der Lee. Hij reageerde als volgt:

We hebben een duidelijke procedure voor klachten binnen de NVM en dat is professioneel geregeld. Het is bijzonder te lezen dat “de kans niet groot is dat zij hun gelijk krijgen”. Ons tuchtrecht is onafhankelijk en is zowel voor klager als beklaagde met de benodigde rechtswaarborgen omkleed. Daar hebben wij verder geen invloed op. Ik heb daarom geen mening over hetgeen je hieronder schetst; consumenten die niet tevreden zijn over de handelswijze van een NVM makelaar, kunnen een klacht indienen en die wordt dan in behandeling genomen.

Ik waardeer iedere reactie, maar deze keer kan ik er niet zoveel mee. Daarom ben ik maar zelf op onderzoek uitgegaan.

Een klacht indienen

Je komt dan op diverse sites terecht. In eerste instantie legt u de klacht schriftelijk voor aan de NVM-makelaar/NVM-taxateur. Het vervolg is afhankelijk van wat voor klacht u heeft. Als de klacht betrekking heeft op de werkwijze van een makelaar, dan moet de klacht worden ingediend bij NVM Tuchtrecht. Belangrijk om te weten:

De NVM kent strenge regelgeving voor haar leden om lid te kunnen worden en te blijven. Een belangrijk onderdeel van de regelgeving zijn gedragsregels die zijn verwoord in de Erecode van de NVM

Er is dus strenge regelgeving voor NVM-makelaars. Opvallend is dan dat de tuchtrechter niet oordeelt over aansprakelijkheid of schadevergoeding; hiervoor moet een klant/klager naar een civiele rechter.

Dat laatste is natuurlijk vreemd, want het is een heel grote stap voor iemand die zich benadeeld voelt. Ik weet dat hypotheekadviseurs wel een boete kunnen krijgen (gebeurt trouwens regelmatig) naar aanleiding van uitspraken van het Kifid.

Goed om te weten is dat een klacht indienen over een makelaar in diverse situaties niet gratis is.

Instantie

Eerste aanleg

Hoger beroep

NVM Klachtencoördinator

 Gratis

 Niet van toepassing

Geschil (SGC in Den Haag, consument)

 €77,50

 Niet van toepassing

Geschil (SGB in Den Haag, professional)

 €500,- (ex BTW)

 Niet van toepassing

Tuchtzaak

 €100,-

 €200,-

Gevolgen voor de makelaar

Als een huizenbezitter in het gelijk wordt gesteld, kan de makelaar of taxateur een sanctie worden opgelegd. Heeft de makelaar of taxateur ernstige fouten gemaakt, dan die worden berispt of een zwaardere strafmaatregel krijgen.

In 2021 (tot 1 oktober) zijn er tot nu toe 60 uitspraken geweest door de Tuchtrechter. Hiervan kregen globaal 20 makelaars een berisping. Het is opvallend dat bijna 60% van de klachten ongegrond werden verklaard. Wie dus eindelijk de stoute schoenen durft aan te trekken en zover gaat om zijn klacht in te dienen bij het NVM Tuchtrecht heeft een kans van slagen van globaal 40%!

Natuurlijk was ik benieuwd wat een berisping inhoud. Op internet (Google) wordt een berisping als wat zwaarder gezien dan een waarschuwing:

Een berisping is een waarschuwing dat het verwijtbaar gedrag (de misdraging) zich niet meer mag herhalen. Mogelijk worden daarbij ook de maatregelen aangegeven die zullen volgen als het gedrag wel terugkeert.

Ik heb ook enkele makelaars gesproken. Deze zien een berisping als een waarschuwing dat het niet nogmaals mag gebeuren. De gevolgen zijn voor een makelaar dus nihil.

In de uitspraken bij berisping komt het wel voor dat een makelaar de proceskosten moet betalen. Deze zijn €2.650 exclusief 21% BTW. In een paar uitspraken (op één hand te tellen) moet de makelaar ook nog een boete betalen. De hoogste boete die ik ben tegengekomen is €10.000.

Oneerlijke praktijken

Ik heb de uitzending van Radar over makelaars nog eens bekeken. Iedereen vindt dat de werkwijze die in de filmpjes te zien is, verboden moet worden. Maar niet alle makelaars in de filmpjes zullen hiervoor een berisping krijgen. Er is dus veel geoorloofd, en de huizenbezitters hebben het nakijken.

Ik ben van mening dat het tijd wordt dat er eens goed naar de klachtenprocedure voor makelaars wordt gekeken. Laat een onafhankelijke instantie de zaken behandelen. Dat geeft vooral voor de klagers een beter gevoel. Bovendien verwacht ik dat er dan meer mensen een klacht durven in te dienen. Ter vergelijking, bij het Meldpunt Oneerlijke Biedingspraktijken van de Vereniging Eigen Huis werden in de periode 31 maart tot 3 juni 2021 600 klachten ingediend door huizenbezitters.


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Stephanus1987 5 november 2021 10:48
    Eerlijkheidshalve mogen ze van mij die hele makelaarswereld strakker reguleren. Snap ook niet dat dit nog niet heeft plaats gevonden. Ik zie ze als medeverantwoordelijk voor de gekte die we nu zien op de huizenmarkt. Recent een aankoopmakelaar in de arm genomen. Nadat deze te laat op de bezichting aanwezig was bleek er niks voorbereid, geen onderzoek, geen vragen aan de verkopende makelaar. En aan het eind op straat wordt er simpelweg gezegd; als u het huis wilt dan moet je gewoon maximaal bieden wat je kunt veroorloven. (hoezo prijsopdrijvend). Een offerte van haar kosten was er nog niet, die volgde dan later wel.
  2. kareldr 5 november 2021 14:14
    Om een woning te verkopen, is een notaris noodzakelijk.
    Een makelaar is maar optioneel.
    Tegenwoordig verkoop je je woning al op Facebook.
    Internetmakelaars bieden tegenwoordig een menukaart van dienst die je kunt afnemen en werken volledig transparant. Handjeklap zoals vroeger ook gebeurde met verzekeraars en tussenpersonen, is er met 'online' niet meer bij.
    In deze markt verkoopt een makelaar weinig. Dus elke klant moet uitgemolken worden, want: overleven.

    Dit voorbeeld is geen 'klacht', maar 'fraude' (bedragen manipuleren op aktes!).
    Lijkt mij een zaak voor de FIOD (cash betalen?) en politie.
  3. Theo32 6 november 2021 11:37
    Mjah, let's face it... in hoeverre heb je dan wat aan Kifid dan? Ook weinig als je mij vraagt. Eigenlijk zijn al die instanties opgericht om de gang naar de rechter te beperken en de branch te beschermen. De drempel om een klacht in te dienen wordt zo hoog mogelijk gelegd. Er worden wel termen gebruikt als "onafhankelijk" enzo... maar je hoeft maar te kijken hoe zo'n instituut wordt gefund.

    Als belegger/aandeelhouder van ondernemingen hebben we wel vaker gezien wat 'aan de top' voor mensen zijn en wat voor praktijken wordt gebezigd.

    Maar als consument ben je gewoon onvoorbereid overgeleverd aan haaien die dit soort dingen dagelijks doen. Zitten er ook goeie haaien bij? Vast... maar ga maar in eerste instantie er skeptisch in.

    Makelaars? Branchverenigingen? Geschillencommissies? Mediators? Het zijn allemaal je vrienden niet.
  4. Gelukkigleven 8 november 2021 16:51
    Ik heb dezelfde ervaring als Stephanus1987. De makkelaar heeft niks zinnigs te melden omdat zij zich niet heeft voorbereidt. Voert notabene tijdens de bezichtiging de telefoongesprekken en adviseert uiteindelijk een prijs te bieden `die wij het waard vinden`. Het opsturen van de verkoopprijzen van soortgelijke huizen in de buurt was al teveel gevraagd. Wagelijk en inderdaad mede verantwoordelijk voor de prijzengekte.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links