Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Begint Unilever 'het geval Unilever' te worden?

Begint Unilever 'het geval Unilever' te worden?

De AEX heet al 38 jaar AEX, maar het is al die jaren een komen en gaan van bedrijven geweest. Huiskamervraag: ja, de eerste dertien fondsen in de index waren ABN, Ahold, Akzo, Amro, Gist-Brocades, Heineken, Hoogovens, KLM, Koninklijke Olie, Nationale Nederlanden, Philips, Unilever en Nedlloyd.

Zeker meer dan honderd? Ik weet niet hoeveel ondernemingen er in de index hebben gezeten, al dan niet meerdere keren. Wat ik wel weet: de actuele beurswaardes. Dit geeft aan hoe de AEX op stand 800 is veranderd. ASML is bijna net zo groot als ons oude weduwen- en wezenduo en Adyen is even groot als...

Over dat weduwen- en wezenduo gesproken: indiceskoning MSCI heeft Olies nooit als Nederlands gezien en sinds dat gevalletje Toen wij uit Rotterdam vertrokken van Unies is ook dat fonds niet Nederlands meer, in de ogen van de indicesboer. 

  • ASML €271,20 miljard
  • Royal Dutch Shell €164,82 miljard
  • Unilever €116,52 miljard
  • Adyen €87,66 miljard
  • ING €50,97 miljard
  • NN €14,51 miljard
  • Aegon €9,40 miljard
  • ASR €5,58 miljard
  • ABN Amro €11,81 miljard

De vraag is dan of ASML en Adyen nou zo slim zijn, of de rest zo... Die waarheid zal wel ergens in het midden liggen en ASML en Adyen komen in de toekomst zeker nog een keer de man met de hamer tegen in de business cycle. En Royal Dutch Shell en Unilever gaan ooit weer gouden tijden beleven?  

Dat durf ik niet te voorspellen, maar deze twee oude concerns hebben natuurlijk een fantastisch track record en het is zeker niet de eerste keer dat het tegenzit. Want tegenzitten doet het.

Omzetkrimp dus eigenlijk... Dit is het volledige Reutersbericht en moet u kijken wat ik aanstip: de markt verwacht intussen van Unilever ook niet meer dan middelmaat?! Het staat er, en voor Unilever is dat wel een tikkeltje vernederend.


Er staat nog meer in diezelfde zin: die underlying challenge. De achterblijvende omzetgroei inderdaad en dat was onder CEO Alan Jopes voorganger Paul Polman al het grote issue. En eigenlijk al veel langer, als ik dit grafiekje van de verwachte omzetgroei zie van Unilever en een roedel peers.

Ik schrik er zelf van.


Het korte beeld laat zien dat Unilever niet de enige is die worstelt. Zelfs Nestlé was ingedut en is met een aandeelhoudersrevolte wakkergeschud. Volgens onze Beleggersdesk moet u niet raar opkijken als dit ook bij Unilever gaat gebeuren, want de underperformance van het aandeel mag er zijn.

KraftHeinz kan er nu ook bij in het plaatje. Dat bood een paar jaar terug tevergeefs op Unilever en oh ironie, dat doet het met verwachte omzet nog slechter dan de gewezen Rotterdammers. Zo bezien was Unilever ook nog het laatste bedrijf waar die Amerikanen dan op moesten bieden...


Unilever krijgt het lastig volgend jaar
, schrijft onze desk over de cijfers van vandaag. Toch verdient het concern met alleen al dividend en aandeleninkoop 7-8% per jaar voor u. Kunt u nagaan waar het toe in staat is als... Om die reden wil ik eigenlijk wel een pluk en houd ik het fonds in de gaten.

Het is ook niet zo duur meer. Grote overname, overgenomen worden, opsplitsen of een fusie, er gaat hoe dan ook vroeg of laat iets gebeuren dat goed is voor concern, koers en waarde. Denk ik dan. Ik heb alleen geen enkele haast en de koers zit ook nog in een neergaande trend. En komt er geen kans? Dan niet. 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. Kamp belegt iedere maand vooral voor zijn pensioen uitsluitend in beleggingsfondsen. Klik hier voor zijn actuele posities. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes After Hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 14:00 Vooruitblik: na Black Friday komt Cyber Monday 1
  2. 26 nov En of het Black Friday is, alles fors lager voorbeurs 2
  3. 25 nov Voorbeurs valt het mee op wat normaal héél saaie beursdag wordt

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. Pavlov44 21 oktober 2021 14:39
    Tsja luchtkastelen bouwen met verzonnen winstgevendheid is eigenlijk al 25 jaar lang veel populairder dan gewoon geld verdienen. Eerst met dotcom, toen met afgeleide financiele producten (ook een vorm van creativiteit), en nu eigenlijk weer met dotcom 2.0. Gaat dus van tijd tot tijd ook gloeiend mis. Al die grappige jongens die roepen "de beurs gaat altijd omhoog" vergeten dat bij iedere stevige crash ook een flinke portie fancy bedrijven uitgeroeid worden. Enron, Lehman, ABN AMRO, RBS, bijvoorbeeld. Wat dat betreft is het lange termijn stijgen van de beurs toch echt meer te danken aan bluechips dan aan de hypebedrijven van het moment. En ook dat zal zich binnen luttele jaren weer herhalen. Bedrijven die nu soms nog een grijpstuiver verdienen doordat ze een voorsprong hebben met iets dat eigenlijk iedereen kan maken: een elektrische auto, een maaltijdbezorg app, een payment platform. Eigenlijk zijn de verdiensten nu na 10 jaar bomen tot in de hemel nog altijd zeer teleurstellend en als het even tegen gaat zitten dan blijven alleen de gevestigde jongens met een grote merknaam over. ASML kan wat dat betreft een van de weinige uitzonderingen zijn, hoewel alsnog knettergek gewaardeerd. Ik vind Unilever niet alleen interessant vanwege de underperformance maar ook als hedge. Bij de eerstvolgende grote klap waarbij mensen de hand op de knip gaan houden gaat Unilever dan misschien wel -60% maar Adyen is gelijk een pennystock.
  2. forum rang 4 taurus86 21 oktober 2021 17:19
    De Unilever producten, hebben een lange termijn prijsstrategie.
    In de Covid tijd is het prijsniveau op artikelnivo gehandhaafd, door veel '1 voor 2' en zelfs even '1 voor 3'akties. Sterke kortingsakties, maar het algemene prijsniveau per produkt blijft onveranderd.
    Nu zie je in veel markten, dat de volume akties opdrogen en de vroegere prijs weer gewoon wordt berekend.
    Gevolg: De opbrengst stijgt en het volume daalt iets.
    Een prijs voor een produkt opbouwen duurt soms jaren, dus moet het behaalde niveau beschermd worden.
    Dat spel beheersen Unilever en Akzo Nobel tot in de haarvaten.
  3. barondehuile 22 oktober 2021 13:50
    Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Adyen.......het volgende beurs debacle met nu een K/W van dik boven de 250, terwijl de technologie heel gevoelig is om te concurreren. Dat kan alleen voorkomen worden door de marge steeds verder te verlagen. Er zit echt gen toekomst in dit aandeel. Inderdaad, wordt penny stock.
  4. barondehuile 22 oktober 2021 13:50
    quote:

    Pavlov44 schreef op 21 oktober 2021 14:39:


    Tsja luchtkastelen bouwen met verzonnen winstgevendheid is eigenlijk al 25 jaar lang veel populairder dan gewoon geld verdienen. Eerst met dotcom, toen met afgeleide financiele producten (ook een vorm van creativiteit), en nu eigenlijk weer met dotcom 2.0. Gaat dus van tijd tot tijd ook gloeiend mis. Al die grappige jongens die roepen "de beurs gaat altijd omhoog" vergeten dat bij iedere stevige crash ook een flinke portie fancy bedrijven uitgeroeid worden. Enron, Lehman, ABN AMRO, RBS, bijvoorbeeld. Wat dat betreft is het lange termijn stijgen van de beurs toch echt meer te danken aan bluechips dan aan de hypebedrijven van het moment. En ook dat zal zich binnen luttele jaren weer herhalen. Bedrijven die nu soms nog een grijpstuiver verdienen doordat ze een voorsprong hebben met iets dat eigenlijk iedereen kan maken: een elektrische auto, een maaltijdbezorg app, een payment platform. Eigenlijk zijn de verdiensten nu na 10 jaar bomen tot in de hemel nog altijd zeer teleurstellend en als het even tegen gaat zitten dan blijven alleen de gevestigde jongens met een grote merknaam over. ASML kan wat dat betreft een van de weinige uitzonderingen zijn, hoewel alsnog knettergek gewaardeerd. Ik vind Unilever niet alleen interessant vanwege de underperformance maar ook als hedge. Bij de eerstvolgende grote klap waarbij mensen de hand op de knip gaan houden gaat Unilever dan misschien wel -60% maar Adyen is gelijk een pennystock.


    Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Adyen.......het volgende beurs debacle met nu een K/W van dik boven de 250, terwijl de technologie heel gevoelig is om te concurreren. Dat kan alleen voorkomen worden door de marge steeds verder te verlagen. Er zit echt gen toekomst in dit aandeel. Inderdaad, wordt penny stock.
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links