De Duitse autobouwer Volkswagen zou naar verluidt plannen hebben om 30.000 banen te schrappen. Het concern geeft aan in verhouding tot zijn sectorgenoten te hoge kosten te hebben en daar dus flink in te moeten schrappen om te kunnen overleven.
In de autosector is een grote omslag gaande van auto's op traditionele brandstof naar elektrisch aangedreven voertuigen. Dit biedt de sector mooie kansen, waardoor de meeste autoproducenten een sterk jaar achter de rug hebben.
De laatste maanden is de Europese autosector op de beurs even stilgevallen, maar een nieuwe opleving lijkt ingezet. Naast de recente sterke prestaties van de financiële sector en de olie- en gasbedrijven valt ook het overtuigende herstel van de autosector op. Ik bespreek de technische plaatjes van enkele Europese autobouwers.
BMW
De Duitse autoproducent BMW heeft een voormalige koerspiek gebroken, waarmee er duidelijk sprake is van een technische verbetering. Ook heeft BMW een hogere koersbodem weten te vormen, die nieuwe kopers in BMW signaleert.
Een nieuwe stijgende trend wordt zichtbaar met een koersdoel rond €95,19 (top van 16 juni). Bij een eventuele daling onder steun €80,65 (bodem van 6 oktober) treedt een verzwakking op.
Adviezen van Tostrams ontvangen?
Wenst u de nieuwe aankopen in uw mail te ontvangen? Word dan lid van de Tostrams-club. Alle portefeuillemutaties en koopsignalen zitten in het Tostrams-abonnement, dus voor abonnees.
Al voor €1 (voor de eerste maand) kunt u kennismaken met de Nederlandmodule van het Tostrams lidmaatschap. Klik op de button hieronder voor een actieabonnement.
Daimler
Daimler, producent van Mercedes, heeft met de doorbraak boven de voorgaande koerstoppen de opgaande trend weer hervat. Daimler loopt duidelijk voorop bij de andere autoproducenten in het herstel en heeft reeds een hogere koerstop weten te vormen.
Een technische verbetering is opgetreden met een eerste koersdoel rond weerstand €92,67 (gevormd op 28 april 2015). Zolang Daimler hogere toppen en hogere bodems weet te vormen blijft het plaatje positief en mogen verdere koersstijgingen worden verwacht.
Stellantis
Het Franse Stellantis is de vierde grootste autofabrikant ter wereld na Toyota, Volkswagen en Renault-Nissan. Stellantis NV (voorheen Peugeot) komt er technisch bezien wat beter bij te liggen nu de correctieve fase lijkt te worden afgebroken.
Voor een nieuwe verbetering is een doorbraak boven weerstand €18,73 (top van 13 augustus) noodzakelijk. Belangrijk is dat steun €15,78 (bodem van 6 oktober) intact blijft.