Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Lekker makkelijk beleggen

Mogelijk wordt het beleggen met de terugkeer van de hype (lees introductie van Facebook) weer net zo gemakkelijk als eind jaren negentig. Want bij het begin van de internethype kon ook iedereen geld verdienen.

Niemand hoefde zich druk te maken over de toestand van de economie, koers-winstverhoudingen, indicatoren, dividendrendement, uitstaande aandelen (en dus winst per aandeel) en al helemaal niet over de Baltic Dry Index (of die iets vertelt).

Met de introductie van Facebook kan zelfs een jonge jongen multi-miljardair worden. Oké het is een nerd, maar niemand maakt zich nog druk over problemen in Griekenland of wat dan ook.

Vrachtvervoer
Toch wil ik u even op de Baltic Dry Index wijzen. Deze index geeft de prijzen van het vachtvervoer aan. Het idee is: als het goed gaat met de economie is er veel vraag en dus hoge prijzen en vice versa.

Klik op de grafiek voor een grote versie.

In het verleden heeft deze index mij een waarschuwing gegeven dat we moesten oppassen en ik verdiende voor iedereen hier zichtbaar 235% in dat jaar. Als ik nu kijk op bijvoorbeeld Bloomberg, dan zie ik dat de Baltic Dry Index fors onderuit is gegaan en zelfs op het niveau staat van 2008. Wat was daar ook al weer?

Klik op de grafiek voor een grote versie.

Beleggen is makkelijk
Nu ik het toch over de goede oude tijd heb. Beleggen was vroeger natuurlijk heel gemakkelijk, althans als je de verhalen moet geloven. Neem goeroe Bert - 30% per jaar - van Arkel.

Hij maakte eens mijn rekenkundig gemiddelde van 25% rendement per jaar in de Lage Landen belachelijk, omdat hij altijd met twee vingers in de neus 30% per jaar kon verdienen. Als je genoeg betaalde kon je een cursus krijgen om het ook te leren.

Nu vangt een adelaar geen vliegen en bekommert een leeuw zich niet over de luizen in zijn pels, maar ik werd laatst door een technisch analist gewezen op zijn briljante rendementen. Vreemd genoeg stopt de informatie op een plus vorig jaar op 62,91.

Het fonds (ISIN NL0006224081) heet niet voor niet Diana, de Romeinse godin van de jacht, maar het verhaal op zijn site gaat verder: want hij eindigt het jaar 2011 op min 59,06.

Citaat van zijn site: "De beleggingsstrategie van het Diana Trading Fund wordt gekenmerkt door 2 perioden. De eerste periode – vanaf de oprichting van het fonds op 1 juli 2007 tot de zomer van 2009 – werd er belegd door meerdere managers met diverse strategieën. De resultaten in deze periode, zoals weergegeven in tabel 1 hieronder, waren teleurstellend. Daarom werd in de zomer van 2009 besloten om af te stappen van de multi-manager methode en geheel over te gaan op de beleggingingsmethode zoals ontwikkeld door Bert van Arkel."

"Deze overgang werd begonnen in juni 2009 en was afgerond op 1 oktober 2009. 2007 plus 1,05 procent 2008 min 37,35 procent 2009 min 14,12 en dan een periode sept tot dec plus 8,18 (helaas niet zo op telbaar) 2010 plus 19,50 procent 2011 min 59,06 procent Nog even 2009, u weet als je met 100 euro op 1 jan 2011 begint en er gaat 14,12 procent vanaf dan houdt je 85,88 euro over. Als je daarna 8,18 procent verdiend op die 85,88 euro sta je aan het eind op 92,90 euro."

Omdat de website niet actueel is: zie ook hier.

Klik op de grafiek voor een grote versie.

In de plus
Ik maak geen grappen over of het toch min 30% moest zijn... Maar voor iedereen die deze man geloofde is het wel weer triest. Gauw naar alles wat ik verkeerd heb gedaan. Althans wat ik tot nu toe beter had kunnen doen. Want ik sta nog in de plus voor het jaar.

Ik verkocht Philips, omdat de cijfers niet echt lekker waren. Maar een belangrijker reden was dat een split in meerdere bedrijven (licht, gezondheid, et cetera) er voorlopig niet in zit. Maar Philips loopt sinds die tijd alleen maar verder op in de crap rally. Of komt juist daar de naam vandaan? Crap?

Ook had ik beter geen calls kunnen schrijven op CSM. Want ik kocht het voor het dividendrendement en als het zo doorgaat, dan maak ik dat niet eens mee. Ik heb dan ook mijn verkochte CSM-calls doorgerold.

Los dat ik ook als ik wel opgevraagd werd een leuk rendement had in CSM , doe ik gelukkig niet alles verkeerd. Zo kocht ik SBM Offshore en gelukkig doet dit fonds mee in de euforie.

Ook mijn Randstad-aandelen doen het door goede cijfers van Manpower heel goed. De correlatie tussen deze aandelen blijft heel groot.

Randstad is aan het accelereren en volgens het gezegde is acceleratie van de trend het einde van de beweging. Ik kan wachten op een officieel verkoopsignaal, maar wellicht kan ik een leuke call verkopen de komende dagen.

Honderd miljard
Maar de huidige hype is natuurlijk Facebook dat naar de beurs is gegaan en daarmee een waarde van 100 miljard heeft verkregen. Ik hoor mezelf nog tegen de oprichters van Hyves zeggen, wie gelooft er nu in dit businessmodel?

Hoe gaan we geld verdienen? Zo ziet u maar dat ik er geen kijk op heb. Linkedin vond ik een mooier bedrijf dan Facebook, omdat professionals in mijn optiek eerder geld zouden willen betalen dan een puber of andere minder gefortuneerde gebruiker.

LinkedIn is wel mee gegaan in de hype rond Facebook maar doet het nog steeds een stuk minder goed.

Groupon is ook meegetrokken, terwijl zij toch weer iets heel anders doen.

Wachten op Twitter
Ik verwacht dat de eigenaar van Hyves, de Telegraaf Media ook meegaat in de gekte. Ik heb zelf geen positie en geen belangen in dit bedrijf, maar vind ook de grafiek best een gokje waard.

Ik ga me eerst in de volumes verdiepen voor ik wat doe. Maar volg me op Twitter en de andere sociale media...

Sprekend over speculatie, dan heb ik het natuurlijk ook nog even over Apple. U weet dat ik steeds een moment zoek om short te gaan.

Op dit moment zit de koers aan de bovenkant van het tendkanaal. Nu heb ik al meer dan voldoende short (zoals Harley Davidson) die het ook niet lekker doen dat mijn handen jeuken maar ik even niks doe. Ik houd u opnieuw op de hoogte via de hype.


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 februari 2012 11:05
    Eindelijk weer de BalticDryIndex. De lage stand komt m.i. niet alleen door teveel schepen in de vaart brengen, zoals werd gezegd, maar ook door weinig vrachtaanbod en -vraag. Zijn er nog veel vliegtransporten? Dat komt ook stil te liggen bij economische in-activiteite. Is daar een index voor of moeten we gewoon op schiphol gaan kijken en vragen?
  2. [verwijderd] 6 februari 2012 12:27
    quote:

    korbe007 schreef op 6 februari 2012 11:05:

    Eindelijk weer de BalticDryIndex. De lage stand komt m.i. niet alleen door teveel schepen in de vaart brengen, zoals werd gezegd, maar ook door weinig vrachtaanbod en -vraag. Zijn er nog veel vliegtransporten? Dat komt ook stil te liggen bij economische in-activiteite. Is daar een index voor of moeten we gewoon op schiphol gaan kijken en vragen?
    PC's en notebooks worden en masse vervangen door kleine en lichte tablets. Hence minder vraag naar staal en ruimtevretend vervoer van eindproducten?

    Gamechanger of slechts 1 van de vele factoren die bijdragen aan de BDI crash?

    Voordeel is wel, zodra de BDI weer begint te stijgen, zal het zeker als zeer bullish kunnen worden uitgelegd op de grote networks.

    Juan
  3. [verwijderd] 6 februari 2012 14:26
    De EVO (Eigen Vervoer Organisatie) klaagde vorige week over een verdubbeling van de tarieven van het zeecontainervervoer in zeer korte tijd. Dat verdraagt zich slecht met de Baltic dry index. Kennelijk is het verband tussen de echt berekende tarieven en de index niet zo duidelijk.
    Overigens stond er ook een artikeltje in de NRC (of VK, weet ik niet meer precies), dat ondanks de verdubbeling de tarieven nog steeds historisch laag waren.

    GW
  4. raulgol 6 februari 2012 16:07
    quote:

    GWalstra schreef op 6 februari 2012 14:26:

    De EVO (Eigen Vervoer Organisatie) klaagde vorige week over een verdubbeling van de tarieven van het zeecontainervervoer in zeer korte tijd. Dat verdraagt zich slecht met de Baltic dry index. Kennelijk is het verband tussen de echt berekende tarieven en de index niet zo duidelijk.
    Overigens stond er ook een artikeltje in de NRC (of VK, weet ik niet meer precies), dat ondanks de verdubbeling de tarieven nog steeds historisch laag waren.

    GW
    Haha, je krijgt zelfs geld toe als je een containerschip huurt:

    Shipping Rates Go... Negative
    Submitted by Tyler Durden on 02/06/2012 - 09:45 Baltic Dry default
    Following the endless collapse in the Baltic Dry, it was only a matter of time before the shipping industry one-upped the Chairsatan, and was the first to introduce, dum dum dum, negative rates. That's right: you are now paid to hire a ship.

    GLENCORE HIRES SHIP AT MINUS $2,000 A DAY, GMI SAYS
    GMI TO CONTRIBUTE $2,000 A DAY TO GLENCORE'S FUEL COSTS
    GLOBAL MARITIME'S U.K. MD STEVE RODLEY CONFIRMS DEAL BY PHONE
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links