Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Carnivalskraker

Er is wel heel veel in de wereld aan de hand op dit moment. De gevolgen van de crisis worden steeds duidelijker. Zo was er twee weken geleden het failliet van het toch wel fameuze Saab en ging vorige week Kodak voor chapter 11. Kodak vond in 1975 als eerst de digitale fotografie uit, maar zag hier niets in.

Op zich mogelijk; de uitvinders van de PC zagen hier eerst ook niets in en zo zijn er wel meer uitvindingen te benoemen die pas later nut kregen. Immers in 1975 waren er nauwelijks computers en de latere webcams en camera’s op telefoons zijn pas enkele jaren een echt alternatief voor het oude rolletje.

Gelukkig hebben we de foto’s nog, zal de directie denken. Nu kom ik nog uit de tijd van de slogan: doe mij maar een Kodak cadeau cadeau... En als ik nu naar de koers kijk, krijg je de aandelen bijna cadeau!

Cruise-kapitein
Iets anders schokkend was natuurlijk de ramp met het cruiseschip, waarbij tegenwoordig de rol van een kapitein net als een piloot door de computer enorm veranderd is. Op een cruiseschip is deze functie als je het mij vraagt al helemaal die van een show-kapitein.

Het was dan ook voor deze bijna-acteur even wennen dat de oude regel geldt dat hij als laatste van boord moet. Omdat het een beursgenoteerd bedrijf betrof had de ramp helemaal een grote impact. Toch daalde de koers niet zo hard.

Als ik de bij de directe schade de claims optel en rekening houd met de indirecte schade van mensen die toch een beetje een Titanic-gevoel krijgen bij deze ramp en dus niet meer relaxed op cruise gaan (lees afzien van), dan had ik een grotere daling verwacht. Nu zijn er mede-columnisten die er anders over denken maar dat moeten zij weten.

Dus persoonlijk zou ik net als de kapitein van boord gaan. Immers u had al short moeten zitten gezien het verkoopsignaal in de Twindicator. Helemaal als ik uitzoom naar een grotere periode.

ik zie in die weekgrafiek, een grote hoofd-schouder en dus een mogelijk risico dat de koers in de toekomst nog even naar de 15 dollar gaat. Nogmaals ook gezien de pensioenproblemen en de overheden die steeds scherper op belastingontduikers focussen zullen minder mensen op dure cruises gaan.

U moet dit aandeel niet willen opvangen in deze tijd. Afblijven dus.

Topsporten
Wat ik ook heel opvallend vond was het bericht dat General Motors nu weer de grootste verkoper van auto’s ter wereld is geworden. Eerst waren ze dood, dan worden ze gereanimeerd en vervolgens gaan ze topsporten...

Gezien de toch teruglopende autoverkopen kijk ik naar meerdere autofabrikanten met enige verbazing. Oké het omvallen van Saab vergroot de markt voor de rest.

Uiteindelijk heeft de crisis dus grote gevolgen. Ook de veranderingen in de techniek hebben grote gevolgen voor de autobedrijven: elektrische auto’s, kleinere auto’s. Maar sowieso hebben alle bedrijven last van enorme veranderingen als het gevolg van het internet.

  • Bijvoorbeeld uitgevers, die geen boeken of kranten hoeven te drukken.
  • Bijvoorbeeld voor vastgoed, bedrijven en winkels hebben minder meters nodig. Klanten kunnen immers alles online bestellen.

Nog meer verandering
Banken hebben concurrentie van brokers. Verzekeraars van beleggingsinstellingen en hebben daarbij ook nog eens last van de internettransparantie. Alleen voor het oude geld, waar het nog niet hip is om transparant te zijn en die nog graag langskomen bij de bank, wordt nog de hoofdprijs betaald.

Internet is dus extreem belangrijk aan het worden en wat dat betreft is het wel apart om te zien hoe gemakkelijk hackers een aantal belangrijke website uit de lucht halen. Ook Wikipedia was zelfs even op zwart als protest. De wereld kan dus heel snel en gemakkelijk veranderen.

Een van mijn klanten denkt dat we straks op waterstof rijden. Hij heeft me een film laten zien van een proefopstelling waar men meer energie uit water (waterstof) haalt dan men erin stopt. Als deze uitvinding op de markt zou komen moeten we ineens geen oliebedrijven hebben en hebben alle overheden een probleem.

Zij krijgen geen belasting meer binnen en hun olievoorraden zijn ook niets meer waard. Maar zo ver is het dan ook nog niet. Wel is het leuk om even naar de grafiek van BP te kijken. Een vorige keer noemde ik het al. Dit aandeel staat veel interessanter dan onze eigen Shell. Helemaal als ik iets omhoog ga, geeft de grafiek mooie koopsignalen.

Royal Dutch zou technisch gezien lager kunnen.

Ja… de banken
Bij Nieuwsuur in de eindejaarsuitzending zei ik het ook al. De banken waren zo hard afgestraft dat ze interessant zijn om te kopen. Echter kijkend hoe hard het gegaan is zou ik niet vergeten om winst te nemen.

Zelf verkocht ik vorige week mijn positie in calls. Mogelijk is het een idee om calls te schrijven op uw aandelen, maar nog beter is het om tijdelijk even afscheid te nemen van je bankaandelen. (Als u winst kunt nemen.)

Ook de koers van Deutsche Bank is snel opgelopen in een korte tijd.

Op dit moment zijn het vreemd genoeg juist de Amerikaanse banken die het goed doen, althans als ik de analisten moet geloven.

Goldman had geen supercijfers maar ging wel hard omhoog op die cijfers.

JP Morgan Chase zit nu tegen een weerstandslijn aan maar als de koers deze weerstand weet te slechten, kan het gemakkelijk hoger.

Tegendraads
En zo zien we maar dat je een beetje tegen de heersende trend in moet gaan en niet altijd maar met de wolven in het bos moet meehuilen.

Om toch met een short af te sluiten Je zou verwachten dat gezien de dollar en de teruglopende economie er minder vraag zou zijn naar Amerikaanse motoren. Toch staat Harley Davidson op hezelfde niveau als voor de kredietcrisis Ik koop maandag in mijn Lage Landen een turbo short op dit fonds achteraf hoort u via Twitter welke het was.

Of geloven we in de goede oude tijd:

Als u denkt dat het aandeel terug kan naar de goede oude tijd, dan moet u natuurlijk niet met me meedoen. Maar zou dat echt reëel zijn?


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. Wij Rosario 23 januari 2012 11:32
    re. "Een van mijn klanten denkt dat we straks op waterstof rijden. Hij heeft me een film laten zien van een proefopstelling waar men meer energie uit water (waterstof) haalt dan men erin stopt."

    Beste Cees, zou u ons dat ook eens even kunnen laten zien? Ik ben hier zeer geïnteresseerd in. Vroeger waren er natuurwetten die aangeven dat je nooit meer energie uit iets kunt halen dan dat er in zit maar sinds de wereld door alfa mensen bepaald wordt, is er op papier een hoop meer mogelijk.

    Mocht het toch zo zijn waar kunnen we ons geld op inzetten?
  2. Wij Rosario 23 januari 2012 11:39
    re. "En zo zien we maar dat je een beetje tegen de heersende trend in moet gaan en niet altijd maar met de wolven in het bos moet meehuilen."

    Beste Cees, wat bedoelt u hiermee? Moeten we volgens u nu bankaandelen kopen of verkopen?
    Persoonlijk denk ik dat het generaal berg afwaarts gaat met de bankaandelen net als in 2008 maar men zal dat wel uit proberen te stellen tot de verkiezingen denk ik. Binnenkort wordt QE3 gelanceerd en dan gaan de aandelen tot november stijgen en dan komt de volgende collaps.
  3. forum rang 4 roloff 24 januari 2012 19:54
    quote:

    Frank van Dongen schreef op 24 januari 2012 16:24:

    Beleggen is geen exacte wetenschap ........

    Cees Smit
    Beleggen heeft wel een voorspelbaar karakter. Je kan immers op trends en patronen inspelen, je moet ze natuurlijk wel herkennen. Met zelf wat lijntjes trekken (met gratis internet tools) kom je een heel eind hoor !

    Zo zien het technisch plaatje en de indicatoren van Royal Dutch Shell er prima uit.

    Allereerst zit RDS - als één van de weinige Nederlandse aandelen - al heel lang in een stijgende trend.

    De RSI (Relatieve Sterkte Index) heeft onlangs een draai gemaakt en komt binnenkort weer boven de 50 (dan krijgt hij meer opwaartse kracht).
    Daar heb ik een paar verticale streepjes bij gezet.

    De Stochastics heeft net (zoals iedere paar maanden vlak voor een stijging) een dubbele bodem neergezet.

    En de MACD (voortschrijdend gemiddelde lijn) gaat straks een crossing met de triggerlijn maken.

    Allemaal tekenen dat we de uptrend gaan vervolgen.

    Gr. Roloff
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links