Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Uitnodiging voor Klaas Knot

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Reacties

96 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 januari 2012 15:46
    quote:

    ben d'r klaar mee schreef op 22 januari 2012 13:27:

    [...]

    Meer eigen vermogen investeren in banken. (solvabiliteit) Daarbij ook aandringen op terugbrengen balansen zonder essentiele kredietverlening aan te tasten. Met name dus investment banking drastisch terugschroeven.

    Bestaande senior unsecured financiering (danwel covered bonds) doorrollen en uitbreiden. (liquiditeit) En niet zoals bij PIIGS exposure massaal de uitgang kiezen.

    600mrd hypotheken (waarvan deel al gedekt door spaarhypotheken), 300mrd spaargeld en 800mrd pensioenpotje. Ik zie het probleem niet zo. Het NL banken funding gat wordt ook voor een groot deel veroorzaakt door ons pensioenstelsel.

    Ja mooie voorstelllen. Bankdirecties weten ook wel wat moet gebeuren, echter het realiseren ervan bezorgt ze grijze haren".....uitbreiden unsecured. En wie zijn die investeerders dan allemaal? De topbanken lukt het misschien, maar hoeveel zijn dat er nog

    En moeten spaarders ook Rmbs papier kopen?
  2. [verwijderd] 22 januari 2012 15:59
    quote:

    Insider01 schreef op 22 januari 2012 15:42:

    [...]

    Toen hadden we toch wel even wat andere rentestanden en bekommerden we ons nog niet om de vergrijzing........
    Begin jaren '90 waren rentestanden een stuk hoger dan in jaren '60. En die vergrijzing is er pas later met de haren bijgesleept om de uitstapjes naar aandelen te verantwoorden. Levensverzekeraars beleggen nog steeds een veel groter deel in vastrentende beleggingen.
  3. [verwijderd] 22 januari 2012 16:06
    quote:

    Insider01 schreef op 22 januari 2012 15:46:

    [...]

    Ja mooie voorstelllen. Bankdirecties weten ook wel wat moet gebeuren, echter het realiseren ervan bezorgt ze grijze haren".....uitbreiden unsecured. En wie zijn die investeerders dan allemaal? De topbanken lukt het misschien, maar hoeveel zijn dat er nog

    En moeten spaarders ook Rmbs papier kopen?
    Die opmerking over spaarders kan ik niet plaatsen. Dacht dat we het over de funding van banken hadden. Dat kunnen spaarders dus prima via hun spaarrekening doen.

    RMBS ben ik sowieso geen voorstander van.

    En ja, uitbreiden unsecured. Dat is wat banken nodig hebben. Samen met meer eigen vermogen. Kan allebei prima van pensioenfondsen en verzekeraars komen.

    Zal inderdaad niet vanzelf gaan, maar uitgelezen kans voor DNB om aan tafel te gaan zitten met pensioenfondsen, verzekeraars en banken en een mooie blauwdruk te ontvouwen voor een stabieler financieel stelsel. Minder risico voor pensioenfondsen en stabielere funding voor banken, meer eigen kapitaal voor banken en minder riskante handelsactiviteiten.

    Je kan ook banken aan hun (markt) lot overlaten, consumenten en bedrijven dwingen hun schulden af te bouwen op relatief korte termijn. Maar dan moet je niet verbaasd staan als we in een diepe recessie terechtkomen.
  4. [verwijderd] 22 januari 2012 16:32
    Tsja, ik begrijp niet helemaal waarom je het zoekt in oplossingen waar ik niet in geloof, terwijl het allemaal veel simpelder kan. Banken moeten gewoon minder verstrekken, er moet meer eigen vermogen worden ingebracht, en de hra wordt afgeschaft. Totaal te financieren hypoportefeuille wordt lager en uiteindelijk koop je als burger hetzelfde voor minder geld en lagere schuld. Opbrengst afschaffing hra bv aanwenden voor lagere inkomstenbelasting en opvang probleemgevallen. En ja, ik heb zelf een flinke overwaarde en daar heb ik niks voor hoeven doen. En ik ben bereid het weer in te leveren om normale situatie terug te krijgen. En daar zit het probleem, de rest van NL is daartoe niet bereid
  5. [verwijderd] 22 januari 2012 16:58
    veel simpeler...

    hoe komen mensen en bedrijven aan geld om op korte termijn af te lossen? zonder de economie in elkaar te laten storten?

    wie moet eigen vermogen inbrengen bij banken (geen hond die die aandelen wil kopen)?

    HRA is niet het hoofdprobleem. andere landen zitten zonder HRA in hetzelfde schuitje. overigens bij daling huizenprijzen van 40% zitten banken met een levensgroot risico en zal er helemaal niemand meer geld (EV of VV) in willen steken.
  6. [verwijderd] 22 januari 2012 17:01
    economie is path dependent ... eenmaal gemaakte keuzes blijven hun invloed houden. je kunt dus niet meer zonder kleerscheuren terugkeren. vergelijk het maar met weerhaken.

    als we eerder ingegrepen hadden waren prijzen en schulden nooit zo gestegen.

    huizenprijs kan zonder probleem stijgen en hypotheken oplopen. maar de weg terug kan niet zonder problemen. nieuwkomers zitten met hoge hypotheken en blijven met hele grote restschulden zitten als prijzen met 40% dalen. en met torenhoge maandelijkse lasten zonder HRA (want die hoofdsom wordt echt niet met 40% verlaagd). de overwaarde van velen is al uitgegeven aan consumptie of aan een groter huis (waar geen overwaarde meer in zit).
  7. [verwijderd] 22 januari 2012 17:33
    Ik stel ook nergens dat het zonder kleerscheuren zal gaan en voor de probleemgevallen zullen we naar een oplossing moeten zoeken in samenweking tussen overheid en banken. Maar dat kan niet een reden zijn om dit niet door te voeren. En als HRA volgens jouw dan niet de hoofdmoot is dan veronderstel ik dat je bedoelt dat de impact van afschaffing ook niet grote gevolgen heeft voor de prijzen. Leg me dan uit waarom huizenbezitters een voordeel moeten hebben tov huurders waarbij de rijksten de grootste voordeel hebben. Aan de ene kant zeg je dat afschaffing hra grote gevolgen heeft en aan de andere kant zou dit niet voor de stijging hebben gezorgd, dat kan ik niet rijmen
  8. [verwijderd] 22 januari 2012 17:40
    Er zitten nou eenmaal bij een grote groep huizenbezitters onterechte papierenwinsten die maar gefinancierd moeten blijven worden. Tot paar jaar geleden geen probleem, nu wel. Dan kunnen we wel met allerlei kunsmtgrepen het rekken, het financieringsgat blijft oplopen als er geen correctie komt. Vergeet niet dat de oudere kopers lagere leningen aflossen en de nieuwe kopers hogere leningen aangaan. Of terwijl de totale schuld stijgt en zijn er dus nieuwe fundingsbronnen nodig.

    Het vreemde is dat iedereen de oorzaken vd kredietcrisis weet, maar zodra het over onze eigen hypotheken blijft gaan dan zijn we in 1 keer alle gezonde verstand kwijt

    In Griekenland moeten er ook mensen bloeden, hoor niemand stellen dat Grieken niet hoeven te bezuinigen omdat het slecht voor de economie daar is
  9. [verwijderd] 22 januari 2012 18:36
    quote:

    Insider01 schreef op 22 januari 2012 17:33:

    Aan de ene kant zeg je dat afschaffing hra grote gevolgen heeft en aan de andere kant zou dit niet voor de stijging hebben gezorgd, dat kan ik niet rijmen
    De invoering van de HRA zou wel gezorgd hebben voor een stijgende prijs.
    De afschaffing ervan dus ook voor een dalende prijs.

    Maar iets wat er altijd al is geweest, hoe kan dat invloed hebben gehad op de prijs?
  10. [verwijderd] 22 januari 2012 18:40
    quote:

    Insider01 schreef op 22 januari 2012 17:33:

    Ik stel ook nergens dat het zonder kleerscheuren zal gaan en voor de probleemgevallen zullen we naar een oplossing moeten zoeken in samenweking tussen overheid en banken.
    Enig idee over hoeveel gezinnen je het dan hebt? En hoe groot die problemen zullen zijn? Banken zijn meteen failliet.

    En ehm... waarom moet ik als belastingbetaler nu weer meewerken aan de oplossing van een probleem? Ik geniet ook geen HRA (voordat ik weer allerlei rechte figuren op m'n dak krijg: nee, ook geen huursubisidie want heb wel een eigen huis). Dan moet ik wel meebetalen aan de probleemgevallen en steun voor banken. Terwijl banken jarenlang geprofiteerd hebben van de HRA (want huizenbezitters namelijk niet).
  11. [verwijderd] 22 januari 2012 22:55
    Ja, pensioenfondsen staan erom te springen, maar de gevolgen van een rentestijging naar 8% zullen er ook fors in hakken.

    Verlaging inkomstenbelasting komt natuurlijk niet terecht bij dezelfde mensen als die HRA nodig hebben om rond te komen. Zie het voorbeeld van Klaas Knot in het artikel... En veel ervan lekt weg naar huurders.

    Veel mensen zullen niet meer rond kunnen komen. En starters krijgen financiering alleen rond tegen 30-40% lagere prijzen (incl. aflossen nu natuurlijk ipv aflossingsvrij). Dus zitten banken met grote voorraad non performing loans waarvan het onderpand de helft is van de verstrekte lening.

    En welke gek gaat dan nog bank obligaties kopen om de funding van banken door te rollen? Of RMBS/covered bonds?

    Als je de onderste kaartjes uit het kaartenhuis wegtrekt moet je niet verwachten dat de rest gewoon blijft staan.
  12. [verwijderd] 23 januari 2012 00:57
    Ja, en daar hebben de huurders ook gewoon recht op

    En reken dan zelf gewoon uit wat de gevolgen zijn van de rentestijgingen en de afschaffing HRA. Je overdrijft nu toch echt volledig. De renteontwikkelingen hebben een veel grotere impact.

    En je hebt een minder grote investeringsomvang en dus bent dus minder afhankelijk van RMBS investeerders

    En dan hebben we het nog niet eens over de kredietopslag op de hypothecaire leningen die klanten straks gepresenteerd krijgen bij deze omvang en stukken lager is bij een lagere omvang.

    Ik spreek zelfs al mensen die beweren dat een verlaging van de totale omvang van de hypoportefeuille een lagere spread boven de basisrente realiseren waarbij de lasten van de HRA al worden gecompenseerd. En ik denk dat ze daar gelijk in gaan krijgen want de opslagen op de rente gaan gewoon fors stijgen de komende jaren.

    Dus wat jij nu stelt onderschrijf ik totaal niet

    Problemen voor mensen met restschulden die gedwongen moeten verkopen onderken ik wel, maar dat is echt wel op te vangen. En voor de verkopers die niet genoegen willen nemen met een lagere prijs zou ik willen adviseren om lekker te blijven zitten. Als ik zie hoeveel huizen nu in de verkoop staan dan vraag ik me toch werkelijk af of we allemaal burenruzies hebben in dit land.
  13. [verwijderd] 23 januari 2012 09:29
    Ja, in de eindsituatie met een lagere hypotheekomvang is iedereen blij. Echter, daar kom je niet vanzelf.

    Ik denk dat Jos wel kan onderschrijven dat de meeste kopers een huis kopen met maximale woonlasten. Die kunnen dan die lasten zonder HRA niet dragen. Dan ga je met direkte volledige afschaffing HRA hele grote problemen veroorzaken, die niet nodig zijn. Schaf per direkt de hogere hypotheken af, en beperk aftrek tot 42% en faseer daarna over langere periode HRA geheel af.

    Of huurders er recht op hebben... voor een grote groep is dat twijfelachtig. Mensen met een hoog inkomen die in een gesubsidieerde woning blijven zitten...
  14. [verwijderd] 23 januari 2012 09:43
    Iets wat DNB ook donders goed begrijpt:

    Om de financiële positie van huishoudens te versterken, dienen beleidsmakers structurele maatregelen te nemen die de fiscale bevoordeling van hypotheekschuld geleidelijk doen afnemen. Een wenselijke stap is het bepalen van de fiscale aftrek op basis van een fictief aflossingsschema. Beleidsaanpassingen moeten voorspelbaar worden ingevoerd, met een overgangsregime voor bestaande contracten.
96 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links