Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Altijd hetzelfde liedje

Vorige week steeg de koers van D’Ieteren, een belegging van ons in België, met 12% op één dag. D’Ieteren kondigde de verkoop aan van de minst aantrekkelijke van haar drie activiteiten namelijk het belang van 60% in het autoverhuurbedrijf Avis Europe voor € 415 miljoen.

In 2010 moest D’Ieteren nog extra geld investeren om Avis Europe door de crisis te loodsen. Wat over blijft zijn de autoimportactiviteiten in België en de zeer interessante divisie Belron. Waarschijnlijk is Belron u beter bekend onder de naam Carglass van: “Carglass repareert, Carglass vervangt.”

Ik heb al eens eerder geschreven over schaalvoordelen. D’Ieteren heeft duidelijk schaalvoordelen, met name in de Carglass-activiteiten. D’Ieteren koopt grote hoeveelheden glas en behaalt daarmee inkoopvoordelen. De onderneming heeft directe administratieve verbindingen met alle verzekeringsmaatschappijen.

Altijd hetzelfde liedje
D’Ieteren kan haar reparatieteams efficiënter inzetten door haar schaal. En ook de reclamekosten kunnen over veel klanten worden gespreid. Het is zelfs zo dat elk reclamespotje in elk land precies dezelfde opbouw heeft en hetzelfde liedje. Kortom, een goed gepositioneerd bedrijf waar ik graag in beleg. Bovendien staat D’Ieteren slechts op een koerswinstverhouding van 10x de winst voor 2011, wat ik aantrekkelijk vind voor een bedrijf met zo’n sterke positie en zoveel groeimogelijkheden.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat bij de verkoop van de autoverhuuractiviteiten de discount in de waardering eruit zou lopen. Hoewel de koers aanvankelijk met 12% steeg, zakte te koers de afgelopen dagen weer iets terug, mede door het slechte beurssentiment. Daarbij is er nog een reden dat de koers niet verder oploopt.

D’Ieteren, dat nog voor een groot deel in handen is van de familie, lijkt het geld van de verkoop binnen het bedrijf te willen houden en te investeren in nieuwe activiteiten op automotive gebied. Dat wordt dus geen superdividend en mogelijk weer een nieuwe derde activiteit wat de focus van het bedrijf niet ten goede komt. 

Opleving terecht
Helaas valt er binnen de Carglass-activiteiten weinig te acquireren, omdat Carglass eigenlijk alle interessante bedrijven in de sector al heeft gekocht en nu beter organisch verder kan groeien. D’Ieteren lijkt naar een soortgelijke activiteit op zoek automotive, service, lage kapitaalintensiteit, hoge winstgevendheid). Een toekomstige acquisitie zal daarom denk ik altijd beter zijn dan de kapitaalintensieve, laag renderende autoverhuuractiviteiten die het net heeft verkocht.

Wat dat betreft was de opleving in de koers terecht. De onzekerheid over een mogelijke toekomstige acquisitie is echter de reden voor de nog steeds lage waardering. D’Ieteren heeft de Avis-activiteiten dus goed “gerepareerd”, maar nu kijken of zij deze activiteiten ook goed kan “vervangen”.

 


Jan Willem Berghuis is senior portfoliomanager van het Kempen Orange Fund bij Kempen Capital Management NV, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Het Kempen Orange Fund belegt in Nederlandse mid- en smallcaps en kan een positie hebben in de in dit artikel genoemde aandelen. Berghuis schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Berghuis houdt zelf geen posities in Nederlandse mid- en smallcaps, wel heeft hij een positie in aandelen Kempen Orange Fund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jan Willem Berghuis

Jan Willem Berghuis is senior portfoliomanager van het Kempen Orange Fund bij Kempen Capital Management NV, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Het Kempen Orange Fund belegt in Nederlandse mid- en smallcaps. Het laatste maandbericht van de portefeuille van Kempen Orange Fund vindt u h...

Meer over Jan Willem Berghuis

Recente artikelen van Jan Willem Berghuis

  1. nov '12 Les van Wijers 15
  2. dec '11 2012: aantrekkelijke waarderingen 4
  3. jul '11 Van bricks naar clicks 5

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. Miele Bauknecht 24 juni 2011 17:00
    Grappig dat je het reclamespotje als "schaalvoordeel" presenteert. Het is juist dit zeer irritante spotje dat overal prijzen wint voor slechtste commercial, meest gehate commercial enz.
    Dat het niet in het nederlands is gemaakt is ook goed te horen: De zangeres is duidelijk het ABN niet machtig en zingt FAIRfangt ipv vervangt en heeft de klemtoon verkeerd. Daarna komt er een haagse jongen die "eikel" zegt ipv "airco".

    Voor mij een reden om ver weg te blijven bij dit aandeel.... :-)
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links