Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Geoliede speeders

De afgelopen weken stonden voor een deel in het teken van de neerwaarts gerichte grondstofprijzen. De prijsval volgde op een bijna continue aanhoudende prijsstijging van grondstoffen in de afgelopen maanden. Voorbeeld is de prijs van olie dat de grens van 100 dollar ruimschoots passeerde. Dat geldt zeker voor Brent Crude, de olie uit de Noordzee, die op sommige momenten bijna 20% hoger geprijsd was dan de Amerikaanse WTI olie. Nu is het verschil met respectievelijk 99 en 113 dollar weer wat kleiner.

Als het gaat om gestructureerde producten met olie als onderliggende waarde is het belangrijk te achterhalen aan welke oliesoort de note gekoppeld is. Dat kan, gezien de divergentie in prijsontwikkeling, een behoorlijk stuk schelen in rendement. Het onderscheid geldt voor zowel notes als de hefboomproducten turbo’s, speeders en sprinters. ABN Amro, RBS en ING bieden hun hefboomproducten op beide oliesoorten.

Dat geeft mogelijkheden om in te spelen op een verandering van de prijsverhouding tussen beide oliesoorten, zoals ik al eerder aangaf. Maar als u op de richting van de olieprijs zelf positie wilt innemen, is het belangrijk dat u zich een oordeel vormt over de verwachte prijsmutatie van de afzonderlijke oliesoorten. Daarbij is het goed te weten dat Brent Crude in backwardation noteert. Dat betekent dat de futureprijzen met latere afloopdatum lager noteren dan de futures met eerdere afloopdatum.

West Texas in contango

Voor WTI is de situatie op de termijnen tot twee jaar met een contango prijsstructuur anders. De eerste conclusie uit deze prijsstructuur is dat de markt verwacht dat het verschil tussen de prijs van beide oliesoorten op termijn afneemt. Zo verwacht de markt dat eind 2012 het verschil tussen WTI en Brent nog maar 7 dollar is. Nog wel altijd in het “voordeel” van Brent. De tweede conclusie is dat beleggers die menen dat deze specifieke prijsstructuur niets over de toekomstige prijsvorming zegt, daarvan kunnen profiteren.

Bij een positieve visie op beide olieprijzen, kan door de backwardation Brent Crude relatief (ten opzichte van zijn eigen spotprijs) goedkoper worden aangeschaft. Dat kan echter niet met de reguliere hefboomproducten, aangezien deze zijn gekoppeld aan de dichtstbijzijnde future. Daarvoor geldt de backwardation maar in beperkte mate. Als de future afloopt, wordt doorgerold naar de eerstvolgende maand.

Het maandelijks doorrollen van de future gebeurt op een neutrale wijze en levert winst noch verlies op. Alleen van het (beperkte) verschil tussen de spot prijs en de dichtstbijzijnde future kan in geval van backwardation enigszins geprofiteerd worden. Het aardige is dat Commerzbank nu de mogelijkheid heeft gecreëerd om met een hefboomproduct (speeder) toch iets meer van de backwardation prijsstructuur te profiteren. Dat gaat via de limited speeder.

Let op de risicopremie

Deze speeder heeft een vaste looptijd en is gekoppeld aan slechts één future, namelijk die een maand na de einddatum van de speeder afloopt. Zo is er de limited speeder met uitoefenprijs 105 dollar die een looptijd heeft tot november van dit jaar en gekoppeld is aan de december future op Brent Crude. Deze future noteert momenteel circa 110,8 dollar. Dat is 2,5 dollar lager dan dichtstbijzijnde (juni) future van Brent Crude. Dat heeft een gunstig gevolg voor de prijs van de speeder.

Voor de limited speeder 105 is de prijs 45 cent. Met een ratio van 1 op 10 en een dollarkoers van 1,42, wordt impliciet 111,4 dollar voor het december contract betaald. De berekening is als volgt: 105 + (0,45 * 1,42) * 10. Dat is iets meer dan de 110,8 dollar van het december contract, maar minder dan de dichtstbijzijnde juni futureprijs van 113,3 dollar. De wat hogere prijs in vergelijking tot de december future (110,80 versus 111,40) heeft te maken met een risicopremie die geldt voor limited hefboomproducten.

Die risicopremie is noodzakelijk omdat het stoploss niveau gelijk is aan het financieringsniveau. Twee risicofactoren zijn speciaal van belang. Ten eerste moet u zich ervan bewust zijn, dat geldt voor al dit soort hefboomproducten, dat het doorbreken van de 105 dollar grens het einde van de speeder betekent. Deze heeft dan geen waarde meer! Ten tweede betekent de koppeling aan de december future dat er een verschil kan ontstaan met de spotprijs ontwikkeling van Brent.

Als bijvoorbeeld de spotprijs stijgt, en de december future in prijs gelijk blijft (de backwardation wordt groter), dan zal de 105 dollar speeder in principe niet in waarde stijgen. De oplopende spotprijs wordt niet gevolgd, hoewel uiteindelijk het verschil tussen de december future en de spotprijs (grotendeels) verdwijnt met het naderen van de einddatum van de speeder. Kortom, wilt u met een hefboomproduct profiteren van de backwardation dan heeft u met de limited versies daartoe de mogelijkheid.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links