In deze column zal ik ingaan op de home bias in beleggen, voor veelal individuele beleggers een belangrijke valkuil. De home bias houdt in dat een relatief groot gedeelte van de portefeuille, geïnvesteerd wordt in beleggingsinstrumenten afkomstig uit het land of de regio waar de belegger woont.
Zo kopen veel Nederlanders eerder aandelen Ahold of Unilever, dan stukken Wal-Mart of Procter & Gamble. Beleggers in Amerika houden sneller aandelen aan van bedrijven die gevestigd zijn in of rondom de staat waar zij werken of wonen, dan van ondernemingen gevestigd in verder weg gelegen staten.
Uitkomst onderzoeken
Uit verscheidene onderzoeken blijkt dat beleggers vaak een meerderheid van de portefeuille in binnenlandse beleggingsinstrumenten investeren. Wel blijkt (gelukkig) dat Nederlanders hier minder neiging toe hebben dan beleggers uit bijvoorbeeld Japan.
Deze home bias lijkt verder vooral bij individuele beleggers sterk aanwezig te zijn. Een belangrijke reden hiervoor is dat zij het gevoel hebben bedrijven uit de directe omgeving beter te kennen en zich daardoor comfortabeler voelen om in zo'n aandeel te investeren.
Goede beleggingskeuze?
Als een belegger een informatievoordeel ten opzichte van anderen heeft en hiervan kan profiteren, kan het hebben van een home bias een goede beleggingskeuze zijn. Echter, in veel gevallen is hier geen sprake van.
Dat beleggers het gevoel hebben een bedrijf uit de directe omgeving beter te kennen, wil nog niet zeggen dat ze daadwerkelijk een informatievoordeel hebben, waarmee ze goede rendementen kunnen realiseren. Juist individuele beleggers zullen niet snel een informatievoordeel hebben, aangezien zij moeten concurreren met institutionele beleggers die bijna elke dag (en nacht) informatie over een beperkt aantal bedrijven analyseren en daardoor vaak meer van die aandelen weten.
Informatievoordeel essentieel
Wanneer een belegger geen informatievoordeel heeft, is het vanuit een portefeuilleperspectief vaak onverstandig om een groot gedeelte daarvan in de directe omgeving te investeren. Een portefeuille waarvan een substantieel deel buiten de eigen directe omgeving wordt belegd, blijkt diversificatievoordelen op te leveren die beleggers vaak niet met investeringen in de directe omgeving kunnen behalen.
Zodoende is het hebben van een home bias in de portefeuille vaak onverstandig en niet efficiënt.
Wat te doen aan home bias?
Kijk eens goed naar uw eigen portefeuille en vraag u af of u in deze valkuil bent gestapt. Belegt u veelal in Nederlandse aandelen en obligaties? Als het antwoord op deze vraag ja is dan zou u meer gewicht in uw portefeuille kunnen geven aan fondsen en andere beleggingsinstrumenten die beleggen in regio's die geen sterke relatie met Nederlandse aandelen en bedrijven hebben.