Econoom Jim O'Neill van Goldman Sachs heeft in 2001 voor Brazilië, Rusland, India en China de afkorting BRIC de wereld in geholpen. De term is inmiddels goed ingeburgerd. Niet alleen beleggers maar ook politici en beleidsmakers hebben het over BRIC. Nu krijgen ook Mexico, Indonesië, (Zuid-)Korea en Turkije van hem een handelsnaam: MIKT.
Voordat O'Neill met de afkorting kwam, werd het containerbegrip emerging markets gebruikt. Die meer algemene naam wordt sinds de introductie door Antoine van Agtmael van de Wereldbank, nog altijd gebruikt om te refereren aan de landen die buiten Noord-Amerika, West-Europa en het geïndustrialiseerde deel van Azië vallen.
Publiciteitsoffensief Goldman
Wat doet het er toe dat Goldman Sachs een publiciteitsoffensief begint onder beleggers om de naam MIKT te laten inburgeren? Misschien meer dan op het eerste gezicht lijkt.
Na de lancering van de BRIC-landen, is de MSCI BRIC index tot de start van de crisis in oktober 2007 met 625 procent gestegen. Ter vergelijking: de merkloze emerging markets MSCI index ging met 399 procent omhoog. En dat terwijl veel landen uit deze index het economisch beter deden dan de door Goldman Sachs gezegende BRIC-landen.
Het is zeker niet uitgesloten dat aanhoudende publiciteit en aandacht van equity sales medewerkers een fors deel van de outperformance van de BRIC-landen ten opzichte van hun merkloze broederlanden verklaart. Jim O'Neill heeft in ieder geval als beloning voor zijn inspanningen een meer commerciële rol van hoofd Asset Management binnen Goldman gekregen.
Opportunistisch
Nu die bank weer een nieuwe publiciteitscampagne gestart is, zou een opportunistisch ingestelde belegger flink aandelen uit MIKT-landen moeten inslaan. Hij dient echter niet te vergeten om bij een kentering van het algemene sentiment op de beurs weer te verkopen. Sinds oktober 2008, toen het faillissement van Lehman beleggers voor langere tijd kopschuw heeft gemaakt, doen de BRIC-landen het slechter dan de meeste concurrerende aandelenindices.