Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Koop Best Buy

Afgelopen week rapporteerde de Amerikaanse consumenten
-elektronicaketen Best Buy prima kwartaalresultaten over de periode december 2009-februari 2010.

Het aandeel profiteerde ondanks de crisis en de hoge Amerikaanse werkloosheid van het aantrekkende consumentenvertrouwen en de toenemende bestedingsbereidheid.

Daarnaast profiteert de retailer van het faillissement van de grootste concurrent Circuit City. Best Buy won duidelijk aan marktaandeel en analisten stelden winsttaxaties en koersdoelen fors naar boven bij.

Afgelopen donderdag steeg de koers 4% van 41,18 naar 42,66 dollar. Ook na de recente koersstijging is Best Buy aantrekkelijk.

Expansiemarkt
De markt voor consumentenelektronica en camera’s lijkt op het eerste gezicht een verzadigde verdringingsmarkt, maar dankzij nieuwe productcycli is dit nog steeds een expansiemarkt met voortdurend nieuwe impulsen. Flatpanel- en HD-televisies, 3D-video, notebooks, minibooks en gadgets zoals mobieltjes stuwen de omzet.

De Amerikaanse Consumer Electronics Association voorspelde onlangs dat in 2013 3D-TV in de Verenigde Staten een marktaandeel van meer dan 25% zal hebben. Onlangs kondigde de Amerikaanse zender ESPN aan dat ze in juni 2010 starten met 3D-uitzendingen.

Consumentenelektronica vormt 40% van de omzet van Best Buy in de Verenigde Staten, maar ook de thuiskantoormarkt levert een kwart van de omzet met computers, cartridges en papier en andere hulpmiddelen. Daarnaast verdient Best Buy aan entertainmentsoftware zoals de verkoop van games.



Tijdsperiode grafiek: 

Massamarkt
Best Buy profiteert ook van de rage rond Apple-producten, want in het najaar van 2008 kreeg het concern als eerste nationale retailer in de Verenigde Staten toestemming om de succesvolle iPhone aan de man te brengen. Best Buy verkoopt ook Apple-computers via de Best Buy-winkels en -website.

Best Buy probeert zich op de massamarkt te onderscheiden met een content, connections and services-strategie. Best Buy is in de Verenigde Staten, in Canada, Mexico en China actief met meer dan 3900 vestigingen en een webwinkel. De netwerken breiden zich gestaag uit en de schaalvoordelen nemen toe.

Momenteel neemt de omzet in de Verenigde Staten nog wel zo’n 75% van de concernomzet in beslag. Wal-Mart, Costco en Amazon zijn beduchte concurrenten, maar Best Buy zal er als onbetwiste marktleider zeker in slagen de marges op te krikken.

Europa en China
In Nederland is Best Buy actief via The Phone House, onderdeel van het Britse Carphone Warehouse. In 2008 vormde Best Buy een joint venture met de Europese en Amerikaanse winkelketen van dit beursgenoteerde concern en daarmee zette Best Buy de expansie ook in Europa voort.

Best Buy kondigde eerder ook aan zelf winkels in Europa te willen openen, maar die plannen werden onder het ongelukkige economische gesternte in april 2009 uitgesteld. Best Buy ziet voorlopig meer uitbreidingsmogelijkheden in China waar het in 2009 Jiangsu Five Star Appliance overnam.

Naast de eigen Best Buy China-winkels (BBC) heeft Best Buy daar inmiddels een zich snel uitbreidend netwerk van 165 Five Star-winkels. Op de wereldmarkt voor consumentenelektronica gaat Best Buy de strijd aan met de grote Duitse Media Markt en Metro-retailers.

Tempoversnelling
Best Buy behaalde in het in februari 2010 eindigende kwartaal relatief goede en beter dan verwachte cijfers waarbij vooral de comparable sales in China met een toename van 34% opvielen. In december 2009 steeg de omzet in de Verenigde Staten met 9,3% ten opzichte van het vorig boekjaar, tegen een stijging van 4,3% in het derde kwartaal.

Een duidelijke tempoversnelling. De grote dozenschuiver behaalde het afgelopen kwartaal een winst per aandeel (WPA) van 1,82 dollar op een kwartaalomzet van 16,5 miljard dollar. De WPA steeg daarmee 13% ten opzicht van het voorafgaande jaar en de WPA kwam ruim 3 cent hoger uit dan de gemiddelde prognoses van analisten.

In de Verenigde Staten stegen vooral de verkopen van thuiskantoorartikelen sterk. Het afgelopen kwartaal viel de brutowinstmarge nog wel iets lager uit vanwege een verschuiving in de omzetsamenstelling naar lagere margegoederen in de prijsrange van 500 tot 700 dollar.

In de lift
Op basis van gunstige prognoses van het management voor het in februari 2011 eindigende boekjaar werden de winsttaxaties de afgelopen week naar boven bijgesteld van gemiddeld 3,36 naar 3,50 dollar. Voor het daaropvolgende boekjaar verwachten analisten gemiddeld een WPA van 3,88 dollar.

De winsttaxaties zitten weer in een opwaartse trend. Het aandeel bereikte in december 2009 nog een hoogste koers van 45,37 dollar maar het daalde vervolgens fors (naar 35,40) uit vrees voor tegenvallende kerstverkopen en marge-erosie. Sinds 10 februari zit het aandeel weer in de lift, maar het heeft zijn oude top nog niet bereikt.

Naar onze mening verdient het aandeel op grond van het marktleiderschap en de internationale groeivooruitzichten een hogere waardering, maar het aandeel heeft nu in historisch perspectief juist een lagere waardering.

  • De huidige koerswinstverhouding (k/w) van het aandeel is slechts 12,5.
  • In het afgelopen decennium noteerde Best Buy een koerscashflow-verhouding die varieerde van 9,2 tot 18,7 maar de huidige waardering is slechts 7,5.
  • De huidige price-to-sales-ratio is slechts 0,34 tegen een historische bandbreedte voor deze waarderingsmaatstaf van 0,43 tot 0,83.

Behoorlijk potentieel
Op grond van deze waardering heeft het aandeel nog een behoorlijk rendementspotentieel. Het aandeel wordt door zeventien van de dertig analisten op Wall Street als koopwaardig aanbevolen en het ontmoet nog steeds veel sceptis. Mijn optimisme lijkt dus nog niet volledig in de koers verwerkt.

Ons eigen koersdoel voor de komende twaalf maanden ligt, uitgaande van een verwachte dividendgroei van 12%, op 50 tot 51 dollar, iets boven het gemiddelde koersdoel van analisten op Wall Street van 49 dollar.

Met deze waardering wordt de lat echter niet te hoog gelegd, want de laatste vijf jaar werd het dividend met gemiddeld 15% per jaar verhoogd. De consumentenelektronicagigant heeft momenteel meer dan 1,9 miljard dollar in kas, die zal worden aangewend voor:

  • de inkoop van eigen aandelen
  • verdere expansie van de winkelketens
  • verhoging van het dividend

Grote veerkracht
Afgelopen vrijdag werd Radio Shack als mogelijk doelwit van een overname genoemd. Op grond van de financieringslasten zou dit voor Best Buy geen enkel probleem zijn. Het concern torst bepaald geen enorme schuldenlast. Het totale vreemd vermogen bedraagt nog slechts 1,8 miljard dollar. De balanspositie is dus ijzersterk.

Iedere 500 miljoen dollar inkoop aan eigen aandelen draagt voor een extra groei van 10 cent bij in de groei van de WPA. De verwachting met betrekking tot een fors herstel van de Amerikaanse consumptieve bestedingen zijn vanwege de nog steeds hoge werkloosheid bepaald nog niet hoog gespannen.

Het banenverlies is vrijwel tot stilstand gekomen en de bereidheid van de banken om consumptief krediet te verlenen is de laatste maanden toegenomen. Veel Amerikanen zijn nog steeds met schulden beladen. Al blijkt uit recente statistieken van de Federal Reserve dat Amerikanen vorig jaar fors meer zijn gaan sparen.

Amerikanen hebben hun financiële verplichtingen dus al deels afgebouwd. Beleggers moeten de veerkracht van de Amerikaanse consument niet onderschatten. Op de huidige koers kan Best Buy dan ook waarschijnlijk nog steeds als een koopje worden geclassificeerd.


Deze bijdrage is geschreven door Wim Zwanenburg, werkzaam als beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van de auteur staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen uit deze publicatie. Het aandeel Best Buy kan voorkomen in portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. De uitgebreide disclaimer vindt u hier. Klik hier om een bericht aan de auteur te sturen.


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Wim Zwanenburg

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Meer over Wim Zwanenburg

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. jun '14 Sweet Sanofi 1
  2. apr '14 Ali-Big-baba 9
  3. mrt '14 Is Priceline te prijzig?

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links