De AEX-index maakt pas op de plaats. Eerder was de koers afgeketst op de horde rond 482,05 (de gap van 10 maart in het rode cirkeltje). Het technische beeld verpietert langzaam steeds verder. Het meest waarschijnlijke scenario is een daling, in de richting van de steunzone tussen 389,60 en 409,23 punten.
Pullback
Vooralsnog blijft het pullbackscenario (een daling) geldig. Voor de speculatieve belegger zijn in mijn turboportefeuille (zie hieronder) recent uitsluitend short-posities ingenomen. De komende dagen overweeg ik een aantal nieuwe short-posities. Laat het duidelijk zijn, technisch zijn voorlopig enkel shortposities verantwoord.
Turbo's
In de afgelopen dagen heb ik hier de defensieve portefeuilles van Tostrams besproken, gericht op langetermijnbeleggers in aandelen en trackers. Wilt u echter meedeinen op de heftige kortetermijnbewegingen van de markt? En hopelijk profiteren van de forse uitslagen die eraankomen?
Voor wie korte speculatieve ritjes wil maken, houden we een turboportefeuille aan. Met turboposities zitten we bovenop de markt.
Lid worden van de turboportefeuille werkt als volgt:
- Word lid van de Tostrams-club: klik op de banner hieronder
- De Nederlandse module is standaard, vink daarnaast de Turboportefeuille aan
- Maak gebruik van onze kortingsactie
- Zodra u lid van de Tostrams-club bent hoeft u in de Turboportefeuille enkel aan te vinken dat u de Turbo-tips automatisch in uw mailbox wenst te ontvangen. Zo hoeft u dus niet zelf naar de adviezen te zoeken.
- Bij elke nieuwe positie sturen we u direct een mail. Daarin geven wij aan welke positie we tippen en hoeveel turbo's verantwoord zijn. Dat doen wij op basis van een percentage.
- Wij kunnen long en short. In zowel individuele aandelen als in een index (zoals de AEX), maar ook in grondstoffen en valuta's.
- Elke positie wordt volledig op basis van technische signalen genomen. In de dagelijkse blog op de Tostrams-site verantwoorden we elke mutatie.
- Zodra de maximale winst is gehaald, indien het koersdoel is bereikt, sluiten we de positie. Ook daarvan ontvangt u direct een mail. Dat doen we ook als de positie verkeerd loopt.
- In de Turbo-portefeuille wordt het saldo van alle wijzigingen bijgehouden.
ONTVANG TURBO KOOPTIPS >>
Turbo-portefeuille
De Tostrams Turbo-portefeuille zit thans voor 65% short. Dus flink gericht op een daling van aandelen. Op dit moment beschikt de Turboportefeuille nog over voldoende cash voor nieuwe shortposities; zie het screenshot van de huidige portefeuille hieronder.
Nu het pullbackscenario op de beurzen geldig blijft, overwegen we de shortposities uit te breiden. Donderdagmiddag zullen we nieuwe Turbo's short tippen. De leden van Tostrams zullen per mail op de hoogte gebracht worden van met welke Turbo we de posities uitbreiden.
Nogmaals: als u lid bent van de Tostrams-club hoeft u enkel het vinkje te zetten om de nieuwe Turbo-posities automatisch in uw mailbox te ontvangen. Zo hoeft u dus niet zelf naar de koop- en verkoopadviezen te zoeken.
Wat als nu voor het eerst instapt in de Turboportefeuille?
Indien u voor het eerst in de Turboportefeuille wilt beleggen en nu wenst in te stappen, raden wij u aan vanaf dat moment de posities een voor een op te bouwen en uitsluitend de nieuwe posities in te nemen. Dus niet meteen ook alle bestaande en lopende posities.
Daarna dient u ook alle volgende koopadviezen op te volgen, zodat u niet één enkel advies als 'tip' opvolgt. Deze Turboportefeuille is namelijk ingericht als totaalportefeuille en niet als een tiprubriek waar u af en toe een positie van kunt overnemen.
Toelichting op de elementen uit de Turboportefeuille.
In kas: hier kunt u zien hoeveel en welk percentage van het vermogen in kas aangehouden wordt. Hiermee wordt het bedrag aangegeven dat in kas zit na verwerking van alle transacties.
Zodra een nieuwe koopactie is gedaan, wordt het bedrag in kas verminderd met de waarde van deze transactie. Zodra een verkoopactie is verwerkt, wordt de opbrengst van deze verkooptransactie toegevoegd aan de kas. De kas geeft dus altijd het eindsaldo aan na verwerking van alle voorgaande koop- en verkoopacties.
Huidige waarde portefeuille: hiermee wordt de actuele waarde aangegeven van alle Turbo's in de portefeuille samen, berekend op basis van de huidige beurskoers. "Huidige waarde portefeuille" geeft een theoretische waarde aan; de Turbo's zijn immers nog niet verkocht.
Huidige waarde portefeuille + kaspositie: hiermee wordt de actuele waarde aangegeven van alle aandelen in de portefeuille, opgeteld bij de waarde van de kas.
Mutatiedatum: de datum van de laatste wijziging in de portefeuille. Deze datum geeft aan wanneer de Turbo in de portefeuille is opgenomen.
Aantal: hiermee wordt het ideaal aantal Turbo's weergegeven dat in portefeuille wordt opgenomen. Dit aantal is proportioneel bedoeld.
Aandeel in de port.: hiermee wordt de verhouding weergegeven tussen de huidige waarde van één Turbo ten opzichte van de totale actuele waarde van de portefeuille. Zo wordt tijdig gesignaleerd dat door de beursontwikkeling de waarde van één Turbo in de portefeuille te groot wordt ten opzichte van de rest van de portefeuille.
Stel: er zijn 100 Turbo's XYZ is gekocht voor een totaal geïnvesteerd bedrag van 2.000. Indien de beurswaarde van de Turbo XYZ met 100% zou stijgen, dan heeft deze positie op gegeven moment een beurswaarde van 4.000. Als de rest van de portefeuille gelijk zou zijn gebleven, dan bedraagt de positie van XYZ nu 20% van de totale portefeuille.
Aanschafkoers: dit is de koers waarop de Turbo in portefeuille is opgenomen.
Aanschafwaarde positie: dit is het bedrag waartegen de gehele positie van de betreffende turbo in portefeuille is opgenomen: de koers op het moment van aankoop, vermenigvuldigd met het aantal gekochte aandelen.
Huidige koers: dit is de recente (actuele) beurskoers van de Turbo. Indien de beurs op dit moment gesloten is, wordt hier doorgaans de slotkoers van de voorgaande beursdag weergegeven.
Huidige waarde positie: hier wordt de huidige beurswaarde van de betreffende positie weergegeven.
Rend. abs.: hier staat het absolute rendement van één positie. Dit getal geeft het procentuele verschil (winst of verlies) weer tussen de aanschafwaarde van een Turbo en de huidige beurswaarde van deze positie.
ONTVANG TURBO KOOPTIPS >>