Tesla-oprichter Elon Musk verdiende in 2018 2,3 miljard dollar. Beleggers zullen er minder blij om zijn dan Musk zelf. De aandelenkoers van Tesla is de afgelopen zes maanden bijna 50% gedaald. Ironisch, maar volgens de Times ontving de Tesla CEO die 2,3 miljard, grotendeels in de vorm van aandelenopties. Dus ook Musk heeft persoonlijk onder de koersval geleden.
Volgens het jaarlijkse salarisoverzicht van de New York Times verdiende Musk net zoveel als de 65 beste betaalde CEO's na hem samen.
Handelsoorlog
De hele automotive industrie lijdt onder de escalerende handelsoorlog tussen de VS en China, maar Tesla het meest. China behoort tot Tesla's grootste afzetmarkten. In Europa is de automotivesector de afgelopen weken met zo'n 20% gedaald.
In de VS is de schade voor individuele bedrijven nog veel erger. Tesla verloor de afgelopen weken ruim 25%.
Sinds de top van 379,49 dollar, van 7 december 2018, is de koers gedaald naar 190,63 dollar eind vorige week. Binnen 6 maanden 50% koersverlies dus. Ik hoop dat Teslabatterijen beter performen.
Helemaal onderaan mijn column geef ik aan waarom ik geen fan ben van elektrisch rijden.
Eerst de Nederlandse beurs, die een potentiële lagere top vormt, maar wel zonder een negatieve moneyflow.
AEX test nu de steun 538,70
De index verpietert en vormt een mogelijk lagere top, die verkoopdruk boven de markt aangeeft. Eerder was al de stijgende trend naar onderen gebroken.
De steun ligt rond 538,70 punten (de bodem van 25 maart). Bij een slotstand onder deze steun wordt een 'hoofd&schouder' formatie neerwaarts voltooid.
Overigens is het omzetprofiel van de Nederlandse beurs redelijk op peil gebleven; zie de money flow.
Nederlandse geldstroom blijft op peil
De moneyflow indicator van de Nederlandse beurs maakt een pas op de plaats. Er is sprake van evenwicht tussen kopers en verkopers.
Korte termijn: Tesla is oversold
Tesla weet niet te overtuigen. Toppen en bodems worden op fors lagere niveaus gevormd en dat signaleert stevige verkoopdruk.
Zolang de dalende trend intact is, blijven we zeer voorzichtig. Aan de onderkant is er ruimte richting de steun van 178,19 dollar (de bodem van 18 november 2016).
Tesla vormde op 258,35 dollar (gevormd op 6 mei) een lagere top onder de voormalige bodem.
Opvallend is de zware oversoldconditie. De RSI (onderste helft van de grafiek) staat extreem laag op 20,60. Deze uitverkochte conditie kan op korte termijn een fel tussentijds herstel uitlokken.
Lange termijn: Tesla blijft zwak
Technisch is Tesla verzwakt nadat de bodems van 2017 en 2018 rond 241 dollar zijn gebroken.
Er is naar beneden ruimte richting de steun van 178,19 dollar (de bodem van 18 november 2016). De weerstand bevindt zich op 379,49 dollar (de top van 7 december 2018).
Na een doorbraak onder de steun van 178,19 dollar wordt 141,05 het volgende neerwaartse koersdoel.
Op basis van de pendulum swing ligt het koersdoel op 102,51 dollar. De afstand tussen 379,49 en 241 projecteren we daarvoor onder de steun van 241 (379,49-241=138,49, daarna: 241-138,49=102,51).
Elektrisch rijden
Ik heb al vaker aangegeven dat ik geen fan ben van elektrisch rijden en zeker niet van Tesla. Hoewel ik het klimaat en de maatregelen tegen de opwarming van de aarde hoog heb zitten, vind ik de Tesla-subsidie slecht geregisseerd, ondoordacht en peperduur. Bovendien draagt deze nauwelijks bij aan een klimaatoplossing.
Zie mijn vorige blog van 29 april.
Schade
Uit onderzoek blijkt dat Tesla-rijders zoveel aan belastingvrijstellingen genieten, dat de 'schade' voor de schatkist tot 5 miljard euro kan oplopen.
Nog niet zo lang geleden hadden we een bijna evenzo grote schadepost door de belastingvrijstellingen voor de Mitsubishi Outlander.
Ik heb recent mijn V8 ingeruild voor een zuiniger voertuig, om mede hiermee bij te dragen aan een schoner milieu. Ik heb expliciet geen elektrisch voertuig gekocht en wel om de volgende redenen:
- De bijdrage van de belastingvrijstellingen aan een klimaatoplossing is zeer beperkt, want de elektriciteit waar elektrische voertuigen op rijden wordt voor het grootste deel nog opgewekt uit fossiele brandstoffen en komt uit traditionele kolencentrales.
- Het gewicht van elektrische auto's is, vooral vanwege de batterijen, gigantisch. Tesla Model X weegt, met 2500 kilogram. Dat is zelfs zwaarder dan de gemiddelde bedrijfswagen of bestelbus.
- Tesla's zijn bovendien echte bandenvreters. Die extreme bandenslijtage zorgt voor extra hoge uitstoot van fijnstof, zeker in de buurt van snelwegen. Daar hoor je bijna nooit iemand over, maar het is zeer belastend voor de gezondheid van omwonenden.
- De maatregelen van de gemeente Amsterdam om vanaf 2030 alleen maar elektrische voertuigen in de stad toe te laten, zijn op dit punt dus ondoordacht.
- Uit Zweeds onderzoek blijkt dat de zware accu's van elektrische auto's zeer belastend voor het milieu zijn. De Zweden concluderen dat elke kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen. Het Zweedse onderzoek, gepubliceerd in het vaktijdschrift Ingeniøren, ging over een studie van het Zweedse milieu onderzoeksinstituut IVL, waarin bestaande literatuur over elektrische auto's is vergeleken en samengevat.
- Voor een kleine elektrische auto als de Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit volgens het Zweeds onderzoek dat al 5,3 ton extra CO2 is uitgestoten voordat er één kilometer mee is gereden. Daarvoor zou je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto kunnen rijden.
- Voor de relatief kleine Tesla S loopt de uitstoot nog verder op. Die heeft een accu van maximaal 100 kWh. Pas als je hier ruim acht jaar mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto.
- Dan de productie van accu's. Want, wat doen we, na de levensduur van de elektrische auto, met al die vervuilende accu's. De oplossing is uiteraard recycling, maar dat gebeurt slechts ten dele. De verkoop van elektrische auto's is nu nog relatief beperkt, maar op termijn worden we met een gigantisch afvalprobleem van afgeschreven accu's opgezadeld.