September behoort doorgaans tot de zwakste maanden van het jaar. Toch wordt traditioneel juist een bodem in deze maand gelegd, de beste maanden liggen immers voor ons.Dit laat echter onverlet dat de tweedeling op de aandelenbeurzen voortduurt.
Enerzijds stagneren de Europese beurzen, anderzijds loopt Wall Street verder uit. Aandelenbeurzen laten twee snelheden zien.
Een vervelend gevolg van de recente koersdalingen op de Europese aandelenbeurzen is dat de lange termijn uptrends sneuvelen. Daar staat tegenover dat op Wall Street steeds meer indices nieuwe all time highs bereiken.
Nieuwe recordstand
Zo brak deze week de Dow Transportation index uit, waarmee de Dow Theory weer een stukje opschoof naar een nieuw koopsignaal. Vorige week bereikte de Russel 2000 index, die het koersverloop volgt van 2000 Amerikaanse Small Caps aandelen, een nieuwe recordstand. De Nasdaq en de S&P 500 hadden vorige maand hun oude records gebroken.
AEX breekt uit langetermijntrend
De Nederlandse beurs (AEX-index) verzwakt op de lange termijn, nu zowel de stijgende trend als de juni-bodem naar onderen zijn gebroken. Dit signaleert verkopers in de markt.
De doorbraak en slotstand van de AEX-index onder de voormalige steun maakt neerwaarts ruimte voor een diepere correctie richting de steun op 506,05 (gevormd op 20 juli 2015). Weerstand is gevormd op 576,90 (top van 27 juli).
Dow Theory bijna koopsignaal
Wall Street staat klaar voor een nieuwe sprong. Dat geeft de Dow Theory thans aan. De Dow Theory is vernoemd naar Charles Dow, onder andere medegrondlegger van de Wall Street Journal, maar ook naamgever aan de meest bekende beursindex ter wereld.
Dow heeft ruim 100 jaar geleden aangegeven dat een bullmarkt altijd bevestigd moet worden door de afzonderlijke beursindices. In het bijzonder moet een all time high van de industriële sector bevestigd worden door een gelijktijdige all time high van de transportsector.
Een eventuele uitbraak van de Dow Jones Industrials index moet dus begeleid worden door een gelijktijdige uitbraak door de Dow Jones Transportation index, of vice versa.
Dow Industrials nadert all time high
De Dow Jones-index lonkt naar de all time high op 26.616,71 (top van 26 januari). De huidige adempauze is vooralsnog slechts een tijdelijke onderbreking van de stijgende fase.
De opwaartse trend krijgt een nieuwe impuls indien de koerspiek van begin 2018 naar boven wordt gebroken. Dan mag verdere koersstijging verwacht worden, richting een nieuw (berekend) koersdoel rond 29.500.
Transport breekt nipt uit op de meerjarengrafiek
De transportsector lijkt het voortouw te nemen, nu de Dow Jones Transportation index nipt boven door de weerstand 11.423,92 (top van 19 januari) breekt. De recente hogere koersbodems signaleren dat beleggers op hogere niveaus (bij)kopen, wat op een verbetering duidt.
Het technische beeld trekt pas echt aan indien de weerstand 11.423,92 (top van 19 januari) definitief wordt gebroken. Steun voor de Dow Jones Transportation index ligt rond 9.806,79 (bodem van 9 februari). Na een uitbraak boven weerstand 11.423,92 wordt 13.500,00 het volgende opwaartse koersdoel.
Amerikaanse smallcaps
De Russel 2000 index, de Amerikaanse smallcapindex, is ook een gevoelige barometer, die snel op economische schommelingen reageert. De Russel 2000 index heeft de oude stijgende trend hervat nu een voorgaande koerspiek opwaarts is doorbroken. Hiermee is een verbetering is opgetreden.
De Russel 2000 index, die het koersverloop volgt van 2000 Amerikaanse smallcapaandelen, vormt weer hogere toppen en bodems. Deze stijgende trend heeft aan de bovenkant ruimte richting weerstand 1.950,00 (berekend koersdoel). Om het positieve plaatje intact te laten, is het wel van belang dat steun 1.630,06 (gevormd op 28 juni) intact blijft.