Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aangename verrassing TomTom

Aangename verrassing TomTom

Om eerlijk te zijn voorzag ik double digits, op de veel en veel betere cijfers dan verwacht. Er is ook nog een outlook-verhoging, maar +5% is ook leuk. Voor de volledigheid nog even:


TomTom schakelt in haar business echt over naar het expanderende Automotive van de krimpende consumentenproducten en dat is ook de fantasie. Luister zelf CEO Harold Goddijn bij BNR terug. Ik citeer een enthousiaste Paul van onze beleggersdesk:

Het is goed mogelijk dat TomTom de kat uit de boom kijkt en de outlook in stapjes verhoogt. Een tweede lichte outlookverhoging voor de omzet van minimaal €10 miljoen achten wij waarschijnlijk.

Dat TomTom weer eens met een outlookverhoging doorkomt is een opsteker en zal de koers goed doen. Dat Microsoft bovenaan het persbericht wordt genoemd is wellicht geen toeval, maar er is nog niets in kannen en kruiken.

Paul is niet de enige. Martijn den Drijver van NIBC verhoogde nog voorbeurs zijn advies:

Fantasie, fantasie, fantasie

Den Drijver is geen vreemde naam in het TomTom-dossier. Hij was het die bijna zes jaar geleden Apple als overnamekandidaat noemde. Sindsdien geldt de onderneming zeg maar officieus als prooi. Apple is intussen wel ingeruild voor oude rivaal Microsoft. Zo snel en gemakkelijk gaat dat in dat wereldje.

Met deze simpele feiten is de hele beleggingspropositie in TomTom meteen verteld. Het bedrijf is wellicht te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken in een snel veranderende, hypercompetitieve markt, waarop álle technologiegrootmachten actief zijn en de bordjes soms snel verhangen.

Er is nog niets in kannen en kruiken, zoals Paul schrijft, is daarbij al zes jaar een raak zinnetje. Het komt er maar niet van:

  • Hetzij dat TomTom op eigen kracht een volwaardige partij op de automotive-markt wordt en prima knaken verdient.
  • Hetzij dat TomTom inderdaad (voor de hoofdprijs, wat dat ook maar mag zijn) wordt overgenomen.

Al die jaren is er door al die fantasie op en rond het aandeel een goede reden om het aan te houden. Het is pas sinds die piek boven €12 in 2011 dat er gemor klinkt. Ja, de instappers van de laatste jaren kijken tegen dood geld aan, maar wie op de Apple-call van NIBC kocht, speelt... quitte!

Moet u zien. Ik neem TomTom versus de AEX herbeleggingsindex sinds 14 oktober 2012, een dag voor die Apple-call. Tussen onder ons, dit had ik niet verwacht, gelet op het vaak zo luidruchtige ach en weegeklaag op het forum en onder TomTom-beleggers.


Kroegkoersdoelen

Sinds vandaag bent u echter in de de prettige wetenschap dat het bedrijf voorlopig krimp en verliezen achter zich weet te laten. Gelet op de koers nu van rond €7,70 doet het aandeel ineens ook een schappelijke koerswinstverhouding van 26 tegen die €0,30 verwachte winst voor 2018.

Dat zal de overnamefantasie niet beïnvloeden - winst of verlies zal die grote tech-jongens worst wezen - maar voor u is het wel zo prettig een aandeel in porto te hebben dat niet alleen daarop drijft, maar ook omzet draait, winst maakt en groeit. Eén beleggingsfantasietje kom ik echter nooit tegen.

Wat nou als TomTom nou ooit eens zélf met de beste, lucratiefste en succesvolle automotive producten weet te komen...? Kortom, het blijft een van de spannendste Nederlandse aandelen. Laat u alleen niet gek maken met kroegkoersdoelen van €20 tot wel €60. Dat heeft al zo velen gefrustreerd.


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 juli 2018 12:28
    Mijn eigen sommetje voor 2018

    Ebitda18 verwachting van 200mln (H1 was al 108mln)

    235mln uitstaande aandelen maal EUR7,70 = marketcap van EUR1.810mln

    Plus net debt van -EUR155mln = Ondernemingswaarde (EV) van EUR1.655mln

    EV/EBITDA18E = 1.655/200 = 8,3X (Reuters rekent nog met ebitda18 van 174mln)

    Plaats dat eens in het kader van het getekende (conservatieve) orderboek van 1,2mrd+.

    Gewoon veel te laag mi...
  2. [verwijderd] 17 juli 2018 13:38
    Eigenlijk schandalig dat TomTom wordt gewaardeerd als B2C hardwarebedrijf.


    Die 1,2 miljard van dat orderboek is software en services. SaaS businessmodel en groeiend.
    Daarnaast zijn er de jaarabonnementen Telematics. Ook SaaS businessmodel.
    En dan is er ook nog eens Enterprise IoT. Ook abonnementen.

    Gezien de groeipotentie van die 3 B2B markten is de huidige waardering als B2C-bedrijf grote kul. Veel en veel te laag. Als de grootaandeelhouders niet de meerderheid zouden hebben was het bedrijf al lang opgekocht en opgeknipt. Dan had het al enkele jaren geleden rond de 30 euro opgeleverd. Nu gaat dat op eigen kracht gebeuren in de komende jaren. Lukt dat 50% marktaandeel Automotive, dan gaat de koers sky high in de periode 2020-2030.
  3. [verwijderd] 17 juli 2018 15:20
    CFO TomTom heeft zojuist in conference call duidelijk gezegd dat outlook FY18 verhoging komt door beter dan verwachte resultaten bij Automotive. Bij doorvragen is bevestigd dat dit door een hoger dan eerder aangenomen take rates (% mensen dat inbouw navigatie neemt bij nieuwe auto) komt.

    Dus het EUR1,2mrd Automotive orderboek kan ook anders bekeken worden nu ;-)
  4. [verwijderd] 17 juli 2018 16:00
    Die take-rate orderboek is veel te voorzichtig berekend (27%). En dat groeit de komende jaren nog fors door.
    Over 5 jaar kan dat eenvoudig zijn verdubbeld en op lange termijn gaat dat zelfs richting de 100%. Veiligheid af fabriek in alle nieuwe auto's (dus inclusief ADAS/HAD technologie met real-time maps en services). Volvo begint daar volgend jaar al mee.

    En allemaal jaarabonnementen op software & services.
    Significally higher than standard maps + life-time car substription (=15 jaar gemiddeld).
  5. [verwijderd] 17 juli 2018 16:13
    Voor de aardigheid twee bijlagen.

    Eerste betreft orderboek Automotive met een flat 30% take rate (orderboek is dan 1,2mrd)

    De tweede met orderboek wat oploopt van 40% tm 55% (orderboek dan ca. 2mrd)

    Nogmaals alleen maar om het effect van deze metric aan te geven.

    De getekende contracten gaan gem. 2,5 jaar na tekenen live volgens TomTom. De gem. Duur ligt op 4,5 jaar.
  6. [verwijderd] 17 juli 2018 19:22
    Kroegkoersdoelen…,het ware koersdoel is zelfs niet eens te bepalen aan de hand van de geplaatste grafiek. In plaats van het groot in beeld brengen, waar je iets aan hebt, word je doorgelinkt naar een kermis! bij het klikken op de grafiek….
    TA zou zo in beeld kunnen brengen waar dit aandeel heen gaat, maar dan zul je daar wel de ruimte voor moeten geven anders beland je echt aan de kroegkoersdoelen die naar boven komen drijven en gescandeert zullen worden….
    Maargoed, blijf in onzekerheid als dat is wat je wilt.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links