Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Waarom tuinen we hier altijd in?

Waarom tuinen we hier altijd in?

Al gezien? Gaat al weer grif rond. Welkom in 2018. De S&P 500 future daalde er tien punten op, maar intussen is dat er al weer uitgelopen. Alles went blijkbaar.

We gaan een spelletje doen. De vraag luidt: zet u in deze grafiek alle negatieve gebeurtenissen sinds 1 januari 2009. Zometeen wordt duidelijk waarom ik deze  datum neem. Tot over een paar uur, want hier bent u wel even zoet mee, toch?


Geef ik dezelfde grafiek nog een keer. Zet u hier nou eens alle positieve gebeurtenissen in sinds 1 januari 2009. Dat is een stuk lastiger, hé? Ik kom eigenlijk niet veel verder dan die Giro d'Italia overwinning van Tom Dumoulin vorig jaar, maar of dat nou telt op de beurs...?


Michael Batnick, op Twitter bekend als The Irrelevant Investor, heeft een prachtig blog geschreven over dit fenomeen. Waarom zijn we zo vatbaar voor negatief nieuws en zien we positieve berichten over het hoofd?


Michael geeft eerlijk toe dat het hem weinig moeite kostte het bovenstaande plaatje vol te kalken. Heel veel punten kan hij er zelfs niet in kwijt. Net als ik zat hij ook heel lang naar een leeg scherm te staren om tot dit te komen:


Aan de hand van een quote van Microsoft-oprichter en -grootaandeelhouder Bill Gates verklaart Michael dit fenomeen, dat we ons zo vreselijk laten beïnvloeden door enge headlines in kapitalen en onderliggende trends niet zien.

Headlines, in a way, are what mislead you, because bad news is a headline, and gradual improvement is not.

Dit is een leuk lijstje, waarmee Michael die enorme opgang in aandelen verklaart. Ik houd het er zelf op dat de winsten zijn gestegen en daarmee basta. Want als ik over alles diep ga nadenken hoe en waarom, kom ik er helemaal niet meer uit en ik houd beleggen graag zo eenvoudig mogelijk.  

  • Advances in medicine.
  • Transparency increasing for financial consumers.
  • The explosion in quality podcasts.
  • Professional content curation, like Abnormal Returns.
  • The experience of travel, specifically airplanes.
  • Costs going down for financial products.
  • Technology costs coming down, like televisions, for example.
  • Google maps is free and incredible.
  • High-speed wifi, everywhere.
  • Fuel economy of an automobile. Average miles per gallon improves every year.
  • Solar energy is a viable option.

OK, duidelijk. Hoe voorkomt u nou dat u bij iedere rood aangelopen headline in de stress schiet en intuïtief naar de verkoopknop zoekt? Het is vooral een kwestie van ervaring, denk ik. Het heeft bij mij zelf zeker tien jaar geduurd, voordat ik in staat was bijvoorbeeld laconiek of contrair te denken bij nieuws. Neem Facebook.

Iedereen rolt over elkaar heen hoe schandalig het is, zegt zijn account zegt op te zeggen en huilt anderszins met de wolven mee. Terwijl juist in zulke situaties zich vaak de grootste kansen voor doen. Neem datzelfde Facebook, dat ruim 20% kelderde, terwijl de omzet- en winstverwachtingen (nog) niet zijn verlaagd.

Of het een koop of verkoop is bepaalt u zelf, maar waar het om gaat is dat u onmiddellijk naar de nieuwe cijfers en feiten kijkt als die er zijn en daar conclusies aan verbindt. Dat heeft meer zin dan om reaguurder nummer 3765 te zijn die onder een nieuwsbericht of op twitter roept dat het allemaal schandalig is.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van, is niet voor niks dé beurswijsheid voor en onder beurshandelaren. Zelf heb ik mij er op getraind om bij iedere jobstijding in de media onmiddellijk te bedenken of dit omzet en winst van een bedrijf, sector of de hele markt raakt. Nee, dan loopt het er meestal snel uit.

Zie die Trump-tweet, denk aan Brexit, herinner u die zijden draad waaraan Griekenland nog aan EU en euro hing en ga zo maar door.

En Facebook dan? Dat is afwachten hoe het afloopt, maar ga niet voetstoots van het slechtste scenario uit. Het kan ook een kans van jewelste zijn: bijvoorbeeld een betaalde Facebook. 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 april 2018 17:41
    Die beurswijsheid 'vraag niet etc. profiteer ervan' is van toepassing bij handelaren omdat zij al het geld krijgen wat de gewone jan lul verliest. Dus niet echt van toepassing op de lezers. Maakt niet uit of je nou koopt of verkoopt bij headlines, aandelen wordt je echt niet rijk van, ja, je denkt van wel maar het is niet zo want jij hebt niet alleen de succesverhalen uit de media..
  2. [verwijderd] 11 april 2018 20:45
    quote:

    FM70 schreef op 11 april 2018 17:27:

    Ben ik met je eens. Maar wel zonde om dan nu al te kopen. Even dat moment afwachten, dan instappen en mee met de rebound! Kortom, als de eerste bommen gedropt worden heb je je ideale koopmoment!
    ja achteraf kan ik je ook precies vertellen wanneer je had moeten kopen lol
  3. [verwijderd] 12 april 2018 00:09
    quote:

    FM70 schreef op 11 april 2018 17:27:

    Ben ik met je eens. Maar wel zonde om dan nu al te kopen. Even dat moment afwachten, dan instappen en mee met de rebound! Kortom, als de eerste bommen gedropt worden heb je je ideale koopmoment!
    Je schrijft "je je" waar een beetje vent, niet een verkoper, die dan liquiditeit wil verzorgen "ik mijn" zou hebben geschreven.

    Tweedehands dieselauto's? Verzekeringen?
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links