De stilte bij fietsfabrikant Accell is opvallend. Begin vorige maand werd Pon Holdings tamelijk resoluut de deur gewezen door interim-topman Sybesma. Het licht verhoogde indicatieve bod van 33 euro per aandeel kon noch Sybesma, noch enkele grootaandeelhouders overtuigen. De vraag is of Pon het hierbij laat zitten.
Synergievoordelen
Vooropgesteld: de ratio tussen het samenvoegen van Accell en de, kleinere, fietsdivisie van Pon is ruimschoots aanwezig. De combinatie zou ruimschoots ’s werelds grootste fietsfabrikant zijn en de synergievoordelen lagen voor het oprapen.
Precies daar ligt vermoedelijk ook het pijnpunt. Pon was met 33 euro per aandeel simpelweg te zuinig. Die mening was Sybesma althans toegedaan, waarbij hij steun kreeg van enkele grootaandeelhouders waaronder Teslin en het Add Value Fund van Willem Burgers.
Accell’s (interim) topman doet waarvoor hij betaald wordt: de belangen van stakeholders en zeker ook aandeelhouders te behartigen. Daarmee is niet gezegd dat het niet tot een overname van Accell kan komen, maar dan zal er wel een overnamebod op tafel moeten komen die recht doet aan de waarde van de fietsfabrikant.
Zeker in het geval van Pon, die met zijn fietsdivisie een maatje kleiner is dan Accell, lijkt er ruimte om tot een beter bod te komen. De synergievoordelen zijn namelijk echt fors. De combinatie zou uitkomen op een jaaromzet van circa 1,7 miljard euro. Accell komt solo uit op een omzet van ruim 1 miljard euro.
Grote ambities
Nu heeft Accell, als we de ambitieuze groeiplannen van voormalig topman Takema mogen geloven, volop de ruimte om op eigen kracht de omzet en het resultaat aanzienlijk te verbeteren.
Een van de redenen waarom diverse grootaandeelhouders niet stonden te juichen voor Pon’s belangstelling voor Accell. Zo zou de omzet richting de 1,5 miljard euro kunnen, waarover een Ebit-marge van 8% als haalbaar wordt gezien. Let wel: te bereiken over vijf jaar.
In hoeverre die ambities haalbaar zijn, is voer voor discussie. De Ebit-marge lijkt nog wel haalbaar, de omzet met 45% laten stijgen lijkt toch een lastiger verhaal, al kan er uiteraard wat omzet eventueel worden bijgekocht.
De combinatie Accell en Pon zou dus uitkomen op een jaaromzet van circa 1,7 miljard euro, en zou dankzij de e-bike relatief eenvoudig richting een omzet van 2 miljard euro kunnen groeien.
Laat Pon het hierbij zitten? Dat is mogelijk, maar gezien de rationale achter de overname is dat niet erg waarschijnlijk. Een nieuwe poging, Accell heeft de deur op een kier gelaten, ligt meer voor de hand. Dan zal Pon wel wat scheutiger moeten zijn richting aandeelhouders Accell en een groter deel van de synergievoordelen moeten delen.
Nieuw bod moet duidelijk hoger
De rust rond Accell werd begin deze maand kortstondig verstoord door Kepler Chevreux: de analisten bij die bank gaven een koopadvies met een koersdoel van 35 euro. Toeval of niet, dat is vermoedelijk het niveau waarop Pon Holdings de overnamegesprekken met Accell weleens zou kunnen hervatten.
En als Pon dan na enig loven en bieden uiteindelijk bereid is om 36 euro per aandeel op tafel te leggen, dan zou dit zowel topman Sybesma als grootaandeelhouders zoals Teslin weleens over de streep kunnen trekken.
Disclaimer: Crum heeft een longpositie in Accell