Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Stern vliegt omhoog

Stern vliegt omhoog

Stern houdt zich goed staande in de zwakke markt voor nieuwverkochte auto's en de koers is de afgelopen twee weken sterk opgelopen tot boven de 25 euro. Dit is opvallend aangezien er sinds mei 2012 niet meer dan 20 euro op het bord heeft gestaan.

Om dit allemaal op te hangen aan de koersdoelverhoging van NIBC op 18 april van 22 euro naar 30 euro is wat kort door de bocht.

Bij de dealers loopt de verkoop van nieuwe auto's ook niet storm. Hoewel de verkoop van nieuwe auto’s recentelijk iets lijkt aan te trekken is het tussentijds wel eens beter gegaan. Vorig jaar was zelfs het slechtste jaar voor de Nederlandse automarkt sinds 1969 (!), dus waar is deze vrij plotselinge koersstijging op gebaseerd? 

 

 

Over Stern

Voor de mensen die Stern niet goed kennen, uit het jaarverslag: “Stern is een van de grootste automotiveconcerns in Nederland en marktleider op het gebied van automobiliteit”.

Het bedrijf is onder andere actief als dealerschap van allerlei merken personenwagens en bedrijfswagens met een marktaandeel van respectievelijk 5,7% en 8,1% in Nederland. 

Verder behoren onder andere private-businesslease, verhuur, financiële mobiliteitsproducten (autofinancieringen, verzekeringen, garanties), wagenparkbeheer en schadeherstel tot de activiteiten.

Het bedrijf begeeft zich ook op de markt voor E-Mobility met de verkoop van producten als e-bikes (!), e-scooters, e-cars en scootmobielen. Een markt waar indexgenoot Accell ook actief is als producent van E-bikes. 

Interessant detail is dat het bedrijf behoorlijk wat vastgoed op de balans had staan en ook actief omgaat met deze positie. Zo is het hoofdkantoor begin 2016 aangekocht om hier hetzelfde jaar nog een sale and lease back-constructie toe te passen.

Dit resulteerde, samen met de verkoop van een ander pand, in een boekwinst van 5,3 miljoen euro. Deze boekwinst vertegenwoordigt een groot deel van de jaarwinst over 2016 van 11,6 miljoen euro.

Stand van zaken bij Stern

De dealeractiviteiten doen het relatief goed. Vergeleken met de totale markt voor nieuwe personenwagens daalden de verkopen in 2016 minder hard. Bij nieuwe bedrijfswagens was er zelfs groei, net als bij occasions. Daarnaast kan het dealernetwerk dienen als basis voor de verkoop van allerlei andere mobiliteitsproducten waar een hogere marge op zit.

Alles bij elkaar bleef de totale afzet redelijk op peil. De bruto EBITDA steeg licht net als de netto-omzet. De nettowinst was nagenoeg gelijk aan die van 2015. Op basis van de cijfers over 2016 valt dus niet direct een sterke groei of snelle verbetering van de resultaten te verwachten.

Toch verwacht Stern een forse groei van de EBITDA. Die groei moet vooral komen uit zakelijke leasing, financiële mobiliteitsproducten, verhuur en schadeherstel. Op basis daarvan zou de EBITDA in 2020 moeten zijn verdubbeld.

De lage rente en de daarmee toenemende populariteit van private lease helpen hier een aardig handje mee, hoewel de lage rente geen gegeven is. Vooral die lage rente doet een flinke duit in het zakje omdat de business van Stern zeer kapitaalintensief is.

Aantrekkelijkere tarieven

Bij leasing- en financiële producten kan dit bijdragen aan de beoogde groei. Omdat deze producten tegen aantrekkelijkere tarieven aangeboden kunnen worden zijn ze voor een breder publiek bereikbaar. Daarnaast zijn mensen eerder geneigd een autoverzekering of financiering op hun auto te nemen als de kosten hiervan lager zijn.

Op de markt voor verhuur is de concurrentie moordend. Zowel binnenlandse als buitenlandse autoverhuurbedrijven beconcurreren elkaar op basis van prijs en zijn er, net als bij vliegtickets, talloze sites die alle aanbieders in luttele seconden met elkaar vergelijken.

Of hier in de toekomst goed geld te verdienen valt voor Stern is dus nog maar de vraag. Voor groei van de afdeling schadeherstel worden er vier nieuwe vestigingen geopend waar ook klein onderhoud kan worden uitgevoerd. Ook hier heeft Stern veel concurrentie maar zijn de marges wel beter dan bij verhuur.

Pon en Accell

Het bod van Pon op Accell heeft de Nederlandse mobiliteitssector in de spotlights gezet. Voor Stern geldt dit eens te meer omdat zij in het verleden een fusie met Pouw Automotive Groep onderzochten. Pouw werd uiteindelijk weer overgenomen door Pon.

Nu er weer beweging is op overnamegebied in de sector is dit een mogelijke verklaring voor een deel van de koersstijging van Stern. Pon is qua omzet zes keer zo groot als Stern dus het zou echt gaan om een overname en niet om een fusie van gelijken.

Anderzijds is een overname van Stern door Pon niet logisch als de overname van Accell doorgang vindt. 

Gisteren werd echter bekend dat Accell het huidige bod van Pon niet accepteert. Mocht deze overname afketsen dan zou het kunnen dat Pon op zoek gaat naar een andere overname. Toevallig of niet maar de koers van Stern liep gistermorgen wederom aardig op (+2%).

Koersmomentum ondersteunt

Stern heeft de wind in de zeilen. Naast het feit dat de rente erg laag is, staat de sector dus in de spotlights vanwege het bod van Pon op Accell.

De hoge verwachtingen die het bedrijf zelf heeft afgegeven in combinatie met een mooi dividend helpen ook een handje mee. Ten slotte zijn er nog de aantrekkende autoverkopen die de dealeractiviteiten goed doen. 

Interessant detail is de aan- en verkoop van vastgoed door Stern. De bedrijfsactiviteiten van het bedrijf zijn behoorlijk vastgoedintensief. Stern heeft er in het verleden vaak voor gekozen haar bedrijfspanden en grond in eigendom te nemen.

Een CEO die hier goed mee overweg kan heeft dan een aanzienlijke toegevoegde waarde. Dit is terug te zien in de resultaten van afgelopen jaar waaruit blijkt dat bijna de helft van de nettowinst hiervan afkomstig is.

Moeilijke markt

Het huidige koersmomentum van Stern wordt dus vanuit meerdere hoeken ondersteund. Of de koersstijging aanhoudt valt nog te bezien. Feit is dat Stern vorig jaar een knap resultaat heeft geboekt in een moeilijke markt. Nu nog vasthouden en de hoge verwachtingen waarmaken de komende jaren.

Disclaimer Weeteling: geen positie in Stern


Paul Weeteling is beleggingsanalist bij IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Paul Weeteling

Paul Weeteling is sinds 1 maart 2020 verbonden aan IEX als onafhankelijk beleggingsanalist. Al vanaf zijn 13e is hij bezig met beleggen en de beurs. Weeteling is met name een langetermijnbelegger met passie voor (bio)technologie, grondstoffen en dividendaandelen. Af en toe handelt hij actief. Weeteling heeft een international...

Meer over Paul Weeteling

Recente artikelen van Paul Weeteling

  1. mrt '23 Amazon versus Alibaba: wie heeft de beste kaarten? 2
  2. mrt '23 ASMI maakt zich op voor nieuwe groeispurt
  3. feb '23 Nvidia: beleggers gaan mee in virtuele wereld

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. Hesjedal 3 mei 2017 14:08
    Redactie,

    Leuk dat jullie Nederland kennis laten maken met Stern. Even een aantal punten die me opvallen:

    Bij de dealers loopt de verkoop van nieuwe auto's ook niet storm. Hoewel de verkoop van nieuwe auto’s recentelijk iets lijkt aan te trekken is het tussentijds wel eens beter gegaan. Vorig jaar was zelfs het slechtste jaar voor de Nederlandse automarkt sinds 1969 (!), dus waar is deze vrij plotselinge koersstijging op gebaseerd?

    Juist het feit dat vorig jaar een dramatisch jaar was voor de autoverkopen en dat stern inclusief verkoop panden nog steeds 2 euro winst per aandeel en zonder verkoop van panden op 1 euro per aandeel uitkomt. Laat volgens mij de kracht van het bedrijf juist zien.
    Het is gelukt om wanneer de auto verkopen tegen vallen toch met andere activiteiten zoals leasing, reparatie voldoende winst kan behalen om het hoge dividend (ruim 5% vorig jaar inmiddels nog ruim 4%) te betalen. In de jaren rond de crisis had het bedrijf zware rode cijfers doordat de autoverkoop tegen viel. Wanneer een van de oliebedrijven zulke prestaties had geleverd was de koers sky-high geweest.

    Interessant detail is dat het bedrijf behoorlijk wat vastgoed op de balans had staan en ook actief omgaat met deze positie. Zo is het hoofdkantoor begin 2016 aangekocht om hier hetzelfde jaar nog een sale and lease back-constructie toe te passen.

    Klopt maar dit komt omdat de lease activiteiten van Stern hard doorgroeien en zoals u ook beschreef is dit kapitaal intensief, Stern heeft hier inderdaad een boekwinst op behaald. Maar het is geen bedrijf wat bewust handelt in dit vastgoed. Voor mij is het gewoon een goede deal geweest die zorgt dat het bedrijf nu nog sneller kan groeien. Daarnaast verwacht Stern volgende week ook duidelijkheid te kunnen geven over hun nieuwe financieringsfaciliteit en deze ook voor lange termijn vast te kunnen zetten. Zodat Stern ook de komende jaren kan blijven profiteren van de lagere rente. Ook is het de business inderdaad kapitaal intensief maar heeft stern een zeer sterke balans met een boekwaarde per aandeel van 28 euro die op dit moment zelf nog onder de beurskoers ligt, en is het bedrijf bezig met een aandelen inkoopprogramma, waardoor de wpa per aandeel verder kan toenemen.

    Nu er weer beweging is op overnamegebied in de sector is dit een mogelijke verklaring voor een deel van de koersstijging van Stern. Pon is qua omzet zes keer zo groot als Stern dus het zou echt gaan om een overname en niet om een fusie van gelijken.

    Nog zelf niet aangedacht, maar behoort zeker tot de mogelijkheden, al is Stern niet in belangrijke mate bezig met de markt voor E-bikes. Het verkoopt bij mobility toevallig ook een paar E-Bikes.

    Ten slotte zijn er nog de aantrekkende autoverkopen die de dealeractiviteiten goed doen.

    Klopt in totaal zijn er in het eerste kwartaal 22% meer auto's verkocht. Terwijl er in Januari vorig jaar ook nieuwe fiscale regels zijn ingegaan. Dit laat dus zien dat de autoverkopen behoorlijk stijgen.
    Ook in April zet deze stijging door met een stijging van 6%.

    Verwacht dus komende week ook zeer goede kwartaalcijfers. Daarnaast zou het zomaar kunnen dat Stern op den duur een daadwerkelijke afsplitsing gaat maken tussen hun dealer en lease activiteiten en niet alleen fiscaal zoals nu is gedaan.

2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links