Morgen komt TomTom met de KW4-cijfers. Spannend natuurlijk, velen van u zullen vast turbo's of calls hebben in TomTom. Maar wellicht dat u ook iets anders kan doen dan gewoon een calletje kopen omdat men op het forum roept dat TomTom wordt overgenomen voor 30 euro per aandeel :-)
Wil je op de cijfers dobbelen, dan is dat een wilde gok. Wil je inspelen op een overname, dan kun je iedere maand een call kopen, maar dat is een dure hobby. Iedere maand zie je dan de premie verdampen bij een gelijkblijvende koers... en maar hopen...
Overname
Een overname van TomTom is zo'n vreemd idee nog niet. Ten eerste omdat TomTom deals sluit met bedrijven die voldoende cash hebben om het Nederlandse bedrijf te kopen. Cash genoeg op de balans voor bedrijven als Apple, Nvidia of die Duitse autofabrikanten.
Ten tweede is er enorm veel reuring in de sector. HERE werd overgenomen van Nokia door drie Duitse autofabrikanten. Daar steeg TomTom eind 2015 ook zo op.
Als laatste omdat het niet de eerste homerun zou zijn die John de Mol op de beurs slaat. Denk aan TMG, Delta Lloyd en PostNL. Die laatste overname ging overigens niet door...
Wie het ook waagt te bieden op TomTom, de grootaandeelhouders moeten wel mee willen. De vier grootaandeelhouders, samen met John de Mol, hebben samen de meerderheid. Plaatje uit Reuters Eikon:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Wil je TomTom overnemen, dan moet je Goddijn & Co en de Mol dus mee krijgen. Dat betekent dat je hoog moet bieden om de heren überhaupt in beweging te krijgen. Goddijn geeft al tijden aan met TomTom zelfstandig verder te willen. Een bod ergens tussen 12 en 15 euro is met de huidige koers op het bord toch wel het eerste waar ik aan zou denken.
Scenario's
Bij een bod is het duidelijk wat er gebeurt met de aandelen TomTom. Scenario's voor Turbo's zijn ook wel te overzien, want die bewegen evenredig aan aandelen. Daarnaast heb je bij beide ook niet te maken met tijdswaarde en premie die er uit loopt. Wel met stoplosses... alles heeft zo zijn nadelen.
Simpelweg iedere maand een call kopen om zo maximale winst te behalen houd je niet lang vol. Ten eerste financieel, maar bedenk ook eens wat het mentaal met je doet als je iedere maand je geld ziet verdampen wachtend op dat éne moment.
Call spread
Dus zoek ik naar langlopende opties. De 7,2 call voor juni 2019. Die doet 2,49 euro. Als je dan de 12 call juni 2019 schrijft ontvang je daarvoor 1,02 euro. Dit opzetje kost in totaal 147 euro en dat is meteen ook je maximale verlies. Het scenario voor juni 2019 ziet u in het plaatje uit Reuters:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Call spread 2
Nog een call spread, net als de eerste, maar toch net even anders. Eigenlijk voor wie denkt dat een bod van 12 nog steeds veel te laag is en uitgat van een bod van 15 euro.
Voor deze optiestrategie pak ik de december 2018 serie. Je koopt de 10 call voor 1,30 en schrijft de 15 call voor 0,36. In totaal kost dit opzetje 94 euro.
Bij een bod van 15 euro of hoger heb je maximale winst van 406 euro en bij een bod van 12 euro staat dit opzetje op 106 euro winst. Je maximale verlies bedraagt 94 euro, de inleg.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Call spread 3
Nu wil je eigenlijk je investering zo laag mogelijk houden. Liefst nul. Je zou kunnen denken aan een een-op-tweetje of zelfs een een-op-drietje, maar je kan ook de hele affaire financieren met een put. De 7 put bijvoorbeeld. Let wel: risico aan de onderkant!
Dat betekent:
- Je koopt de 8 call dec 2018 voor 2,05 euro
- Je schrijft de 12 call dec 2018 voor 0,70 euro
- Je schrijft de 7 put dec 2018 voor 1 euro.
De totale investering is nu 35 euro. De maximale winst 370 euro. Maar als het fout gaat aan de onderkant en TomTom gaat naar 0 dan is je totale verlies 735 euro:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Dit zijn een paar scenario's voor bij een overname van TomTom. U heeft vast een nog veel betere optiestrategie bedacht, toch? Deel 'm even in de comments. Dan zoek ik er een scenario-chart uit Reuters bij.