Het aandeel Beter Bed hobbelt al enige tijd rond op 15 à 16 euro. De steile klim van de afgelopen jaren is daarmee definitief te niet gedaan. Van de zomer vond ik Beter Bed, boven de 20 euro, al aan de dure kant, maar om het nou weer 25% lager te zetten is ook weer zo wat. De problemen in het kort:
- De omzet in Duitsland stagneert
- De kosten lopen opeens hard op
- Dat gaat ten koste van de winst en dus het ruime dividend
Eens kijken of het aandeel weer interessant wordt op 15-16 euro.
Kiek op de grafiek
We kijken eerst even naar de grafieken, tien jaar en één jaar terug. Eerst maar eens tien jaar. U ziet dat BB een afschuwelijke afstort maakte in 2008.
Van 27 euro in 2007, naar 7 euro in 2009. In 2009 trad er een snel herstel op, maar de tweede sluipcrisis nekte het aandeel opnieuw. Dit was meer fundamenteel, omdat de beddenleveranciers als sector als één van de laatste retailers de kopersstaking te boven kwam.
Na jaren voortmodderen rond de 14-16 euro kreeg het aandeel pas begin 2015 meer tractie. in het kielzog van AEX 500 steeg BB mee en nestelde zich comfortabel boven de 20 euro.
Hierboven zoomen we even in op het laatste jaar. Opnieuw een snelle daling, die begon na de publicatie van de kwartaalcijfers op 28 oktober. In zeven handelsdagen kelderde het aandeel 25%. Pas rond de 15 euro vond het enige weerstand en vandaag en gisteren enige koopinteresse.
De relatief hoge beweeglijkheid, ten opzichte van de omzet en winst, kan ook deels verklaard worden door het kleine aantal beschikbare aandelen. Houd daar altijd rekening mee, wanneer u een order inlegt bij dit soort aandelen. Ook vandaag gaat de koers met 2,5% omhoog, bij een omzet van slechts 35.000 stukken. Bijna 80% van het bedrijf zit in relatief vaste handen:
De winst per aandeel was de afgelopen tien jaar redelijk constant, afgezien van de dip in de jaren 2012-2014. In 2015 verdiende BB 1,03 euro per aandeel.
Dividendbeleid
Beter Bed betaalt relatief veel dividend uit. Volgens de eigen normen wil BB in ieder geval 50% van de nettowinst uitkeren, mits de ratio nettoschuld/ebitda maar onder de twee blijft. De afgelopen jaren was het zeer ruimhartig met het dividendbeleid:
jaar |
winst per aandeel (euro) |
dividend (euro) |
pay-out ratio |
2013 |
0,38 |
0,27 |
71% |
2014 |
0,77 |
0,65 |
84% |
2015 |
1,03 |
0,87 |
84% |
Dat is overigens niet van de laatste jaren, want in onderstaande tabel ziet u dat BB al jaren ruim dividend genereert:
Zowat de hele winst wordt uitgekeerd en dat schept verwachtingen. Mensen gaan BB zien als een dividendaandeel, met de uitbetaling van 87 cent per aandeel over 2015 is het dividendrendement bij een koers van 20 euro 4,35%, en bij een koers van 15 euro zelfs 5,8%.
Wat is er mis in Duitsland?
Hier komen we bij de kern van de zaak. Is dat ruime dividend te handhaven en is die winst te handhaven, na de berichten uit Duitsland? Het merendeel van de omzet (70%) komt uit ons buurland Duitsland. Beter Bed kent de volgende winkelformules:
U ziet in bovenstaande tabel de merknamen van Beter Bed: Matratzen zit in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. El Gigante del Colchón de Spaanse. Beter Bed opereert in Nederland en Belgie, Beddenreus alleen in Nederland. DBC is een groothandel in merkartikelen.
Matratzen is verreweg het belangrijkst. U ziet dat ook aan onderstaand winkelbestand van Beter Bed. Dat bestaat voor 85% uit Matratzen winkels. Van die 992 winkels van Matratzen bevinden zich er 85 in Oostenrijk, 58 in Zwitserland en het merendeel, 849, bij onze oosterburen.
Terwijl qua omzet slechts 68% via Matratzen wordt behaald. Relatief kleine winkels dus. Daarbij kunnen die relatief kleine winkels het groeitempo van de Beter Bed winkels bij lange na niet bijbenen. Wat is er mis met die Duitstaligen, slapen ze niet?
Bij de jaarcijfers in 2015 werd de problematiek al voorzichtig aangestipt:
LFL staat voor Like-for-like, de omzet vergeleken zonder nieuwe of verkochte, dan wel gesloten winkels. De mindere prestaties werden vergoelijkt door de sterke vergelijkingsbasis met het jaar ervoor. Dat het consumentenvertrouwen stabiel is was geen opsteker, dat steeg in Nederland in diezelfde periode.
Bij de presentatie van de halfjaarcijfers valt weer het achterblijven van de Duitstalige winkels op. CEO Ton Anbeek daarover:
"De duitstalige landen gaan met enige vertraging dezelfde strategie uitvoeren. Tezamen met een sterke vergelijkingsbasis verklaart dit het achterblijven van de likefor-like groei."
Aan de cijfers is dan al te zien dat het niet goed gaat bij de Duitsers. Pas bij de KW3-cijfers maakt BB gewag van de situatie in Duitsland. De ontwikkeling van de omzet over het eerste halfjaar per land is als volgt:
- Nederland 18,9%
- Duitsland -2,8%
- Oostenrijk 20,6%
- Zwitserland -4,1%
- België 29,0%
Omdat Duitsland en Zwitserland goed zijn voor 78% van de winkels weegt dat op de totale omzet. Als reden wordt genoemd minder bezoekers (duh) en weer de sterke vergelijkingsbasis met het eerste halfjaar uit 2015...
"In Duitsland daalt de omzet als gevolg van minder bezoekers in onze winkels en door de sterke vergelijkingsbasis (like-for-like H1 2015: 10,2%)."
Op een LFL-basis daalde de omzet bij de Matratzen winkels zelfs met 4,1%. En dat terwijl de Beter Bed-winkels een omzetstijging laten zien van 21%. Daar is dus een groot verschil, tussen enerzijds de Duitstalige winkels en anderzijds de Benelux-winkels.
KW3-cijfers
Ook bij de derdekwartaalcijfers vallen de Duitsers weer uit de toon. Nu wordt ook het effect op de winst duidelijk. Het bedrijfsresultaat daalt in deze periode van 10,1 miljoen euro naar 7,4 miljoen euro, een daling van 26%.
Daar worden allerlei redenen voor gegeven, maar duidelijk is dat Duitsland opnieuw spelbreker is. De omzet daalt weer, ditmaal met 7,4% en de orderintake zelfs met 8,8%. In Nederland en Belgie stijgen dezelfde cijfers met circa 15%.
Exporteren strategie
Het is duidelijk dat de succesvolle strategie in Nederland en België snel moet worden geexporteerd naar Duitsland. Die strategie heet From good to great en behelst vooral een snelle overgang naar internet. Hier, op pagina 15 en verder, vindt u die strategie. Onmichannel is het toverwoord. Bij Macintosh hadden ze daar ook de mond vol van.
Volgens Beter Bed zouden de effecten van die strategie in Duitsland eind dit jaar merkbaar moeten zijn. Voorlopig lijkt het daar echter nog niet op. Dat betekent wel dat hoewel de omzet als geheel stijgt door meer winkels, de winstgevendheid van BB achteruitgaat.
Over de eerste negen maanden bezien is de Ebitda 4,5% lager, maar vooral enorme aderlating in KW3 (-27%) baart zorgen. Dat komt doordat de kosten (+14%) veel harder stijgen dan de omzet (+5,8%).
Op nettowinstniveau is dat nog moeilijk in te schatten, maar het is aannemelijk dat dat terugvalt van 1,03 euro naar pak 'm beet 0,95 euro. Geen man overboord, maar wel werk aan de winkel. Letterlijk en figuurlijk.
Tijd en geld
Het aanpakken van de Duitse cash-and-carry-winkels gaat geld en energie kosten. Het goede nieuws is dat het duidelijk is waar het probleem zit en dat het duidelijk is waar het, qua afzetgebied, wél goed gaat.
Met de Beter Bed winkels gaat het uitstekend en lijkt een mooi voorbeeld. Wat dat betreft zou het slechts een kwestie van tijd moeten zijn. De concurrentie op het internet is echter enorm.
De fors lagere orderintake (in Duitsland) is echter wel een teken aan de wand. Het zou tegen het eind van het jaar juist beter moeten gaan, volgens het management. Als men in Duitsland de motor niet aan de gang krijgt, is een k/w (en een koers) van 15 à 16 hoog genoeg. Laat staan 20.
Het ruime dividend maakt veel goed, maar vergeet niet dat bijna de gehele winst wordt uitgekeerd. Eerst maar eens zien of die Duitsers het bed in gepraat kunnen worden. Ik vind het daarom zelfs met die 25% korting sinds deze zomer, nog steeds geen goedkoop aandeel.