Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Olie terug van weggeweest?

Youri Sleutel over Shell en de oliemarkt

Royal Dutch Shell kwam vandaag met cijfers en die vielen bij beleggers niet in de smaak. Het aandeel staat ruim 3% lager en drukt daarmee de stemming in de AEX.

Toch zijn de afgelopen maanden zeker niet slecht geweest voor Shell. In januari werd het aandeel nog verhandeld voor minder dan zeventien euro. Dit was tijdens het hoogtepunt van de oliemalaise. Een periode waarin olievoorraden en wel of geen OPEC-deal de markten dagelijks beïnvloedden. Sindsdien is niet alleen olie gestegen, maar staat ook de koers van Shell ruim 40% hoger.


Toch lijkt er de afgelopen twee weken iets veranderd in de oliemarkt. De onderstaande grafiek laat de doorlopende Crude WTI future zien. Duidelijk zichtbaar is dat sinds juni de olieprijs redelijk onder druk is komen te liggen en inmiddels 20% lager staat.

Schouder ophalen

Tot op heden lijkt de markt een beetje de schouders op te halen over deze beweging. Al lijkt het er op dat de laatste dagen toch ook de oliebedrijven weer onder druk zijn komen te staan. Dat is voor de Nederlandse belegger te merken aan het feit dat de AEX de laatste dagen zwak presteert vergeleken met de Eurostoxx 50. Dit komt grotendeels door het dalen van Shell.

Een vergelijking met de olieprijs en de energiesector binnen de S&P (Energy Select Sector SPDR: XLE) geeft de indruk dat de sector nog een kleine daling tegoed heeft. Een vergelijkbaar beeld is zichtbaar als ik de Europese olie- en gassector afzet tegen de ontwikkeling van de olieprijs.

Lastig te doorgronden

Wat beweegt de oliemarkten? Dat is iets wat ik erg moeilijk te doorgronden vind. Cijfers over de olievoorraden zou een logisch antwoord zijn, die overigens erg tegenvielen gisteren.

Toch heb ik de afgelopen maanden vaak genoeg gezien dat olie precies het tegenovergestelde doet ten opzichte van wat je zou verwachten na voorraadcijfers. Uiteindelijk hangt veel af van het sentiment op de markt. Als we de prijsontwikkeling van olie mogen geloven, is die op dit moment niet al te best.

Een ding is zeker: de dalende olieprijs is slecht voor de resultaten van de oliebedrijven. Deze prijs staat bijvoorbeeld al onder het gemiddelde van Q2.

In de Verenigde Staten kan een daling leiden tot nieuwe faillissementen en grotere voorzieningen bij de banken voor oliebedrijven die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen.

Betekent dit dat we ons weer moeten voorbereiden op nieuwe paniek op de markten? Dat vind ik nog wat voorbarig. De beurzen zijn immers op dit moment niet te stoppen. Maar ik denk dat dit zeker iets belangrijks is om in de gaten te houden de aankomende tijd.


Youri Sleutel werkt sinds 2012 bij Lynx en Lynx Vermogensbeheer. Zijn columns zijn geschreven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Twitter: @YouriSleutel

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Youri Sleutel

Youri Sleutel kwam al vroeg in aanraking met beleggen dankzij zijn vader. Van hem kreeg hij een aandeel IBM. Hij is altijd geïnteresseerd gebleven in beleggen, deed een studie Finance aan de VU en werkt sinds 2012 bij Lynx en Lynx Vermogensbeheer. Twitter: @YouriSleutel

Meer over Youri Sleutel

Recente artikelen van Youri Sleutel

  1. feb '17 Profiteren van stijgende volatiliteit 21
  2. dec '16 2017: Het wordt spannend 5
  3. nov '16 Verdienen met uitbraak AEX 12

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 juli 2016 09:36
    quote:

    geobeo schreef op 28 juli 2016 22:33:

    Olie is binnen 15 jaar als brandstof irrelevant. Alles wordt elektrisch en dit keer zal dat technologisch wel mogelijk zijn door vooruitgang in accu technologie ten opzichte van de jaren '80 toen dit ook geroepen werd.
    Dat denk ik ook, er zullen dan nog wel wat auto's op fossiele brandstof rijden maar vrijwel alle nieuw verkochte wagens zullen elektrisch zijn. Nu heb je natuurlijk ook olie nodig voor een hoop andere zaken o.a ook om batterijen te maken maar dat valt waarschijnlijk in het niets bij de hoeveelheid olie die nodig is om in de brandstof te voorzien.

    Wat je ook ziet is dat wanneer de olieprijs enigzins stijgt men direct weer meer gaat produceren en zo de prijs opnieuw weer onder druk zet.

    Jaren geleden zeiden ze nog olie gaat naar $200 per vat ik denk dat we zoiets nooit meer gaan zien. Ik vind het dan ook knap RDS +40% sinds de $27 per vat we staan nog steeds echt superlaag en ik zou echt uitkijken met nu in Shell te investeren. Denk dat de meesten er enkel zitten voor het 'gegarandeerde' dividend.
  2. [verwijderd] 29 juli 2016 09:37
    quote:

    geobeo schreef op 28 juli 2016 22:33:

    Olie is binnen 15 jaar als brandstof irrelevant. Alles wordt elektrisch en dit keer zal dat technologisch wel mogelijk zijn door vooruitgang in accu technologie ten opzichte van de jaren '80 toen dit ook geroepen werd.
    Dat denk ik ook, er zullen dan nog wel wat auto's op fossiele brandstof rijden maar vrijwel alle nieuw verkochte wagens zullen elektrisch zijn. Nu heb je natuurlijk ook olie nodig voor een hoop andere zaken o.a ook om batterijen te maken maar dat valt waarschijnlijk in het niets bij de hoeveelheid olie die nodig is om in de brandstof te voorzien.

    Wat je ook ziet is dat wanneer de olieprijs enigzins stijgt men direct weer meer gaat produceren en zo de prijs opnieuw weer onder druk zet.

    Jaren geleden zeiden ze nog olie gaat naar $200 per vat ik denk dat we zoiets nooit meer gaan zien. Ik vind het dan ook knap RDS +40% sinds de $27 per vat we staan nog steeds echt superlaag en ik zou echt uitkijken met nu in Shell te investeren. Denk dat de meesten er enkel zitten voor het 'gegarandeerde' dividend.
  3. Bir 29 juli 2016 17:36
    Het is maar helemaal de vraag of olie als brandstof irrelevant wordt. Electriciteit moet immers ook worden opgewekt en ook binnen 15 jaar lijkt het onwaarschijnlijk dat zon, wind en water de power van fosiele brandstoffen kunnen vervangen.

    Daarnaast is brandstof meer dan brandstof voor voertuigen, kunnen lang niet alle voetuigen vervangen worden door electrisch aangedreven equivalenten en is olie voor als nog on ontbeerlijk voor vervaardigen van kunststoffen.

    Kortom, genoeg vraagtekens bij de uitspraak, persoonlijk zie ik het dus heel anders.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links