Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Spek, bonen en speculeren

Ik hoop dat u voor een mooi prijsje iets leuks hebt gekocht op Koninginnedag, want of er op de beurs iets waardevols te koop is voor een mooi bedrag is even de vraag. Wat op het eerste gezicht leuk leek, pakte achteraf gezien niet altijd goed uit.

Neem Crucell, na een succesvolle integratie van Berna en een mooi technisch patroon leek het fonds rijp voor een uitbraak. Mijn gekochte calls werken alleen niet en daarom neem ik morgen waarschijnlijk mijn verlies (zakelijk nog long).

Nog zo'n grapjas is Cap Gemini. Ik neem alleen morgen niet meteen mijn verlies, maar ik wacht nog even. Technisch gezien blijf ik dit een meer dan interessant aandeel vinden.

Ik denk dat er door de aantrekkende economie weer veel in IT wordt geïnvesteerd. Of Cap Gemini ook van deze investeringsgolf gaat profiteren, is natuurlijk de vraag (zakelijk nog long).

Siegt Siemens?
Een paar jaar geleden ging ik privé over op ADSL en kreeg ik allemaal Alcatel randapparatuur bij mijn abonnement. Nu ben ik overgegaan op internettelefonie van KPN en dat gaat weer met spullen van Siemens. De vorige maal heeft een belegging in Alcatel me geen windeieren gelegd en daarom kijk ik ook naar het plaatje van Siemens.

De grafiek van het Duitse conglomeraat is helemaal zo gek nog niet, maar toch heb ik een paar technische bedenkingen. Als ik naar het langere termijnplaatje kijk, dan zie dat de koers op een belangrijke weerstand zit. Ik wacht daarom op een iets hogere prijs, voor ik besluit iets te gaan doen.

Kill Bill
Microsoft, dat onder vuur licht bij de EU, doet het niet veel slechter dan haar concurrenten, als ik naar hun manier van werken kijk. Ze gebruiken dezelfde trucs als Bill Gates. Ik installeer bijvoorbeeld de software van een nieuwe DVD-brander. Ik vergeet even een vinkje weg te halen en klik net iets te snel op Ja akkoord.

Ineens heb ik hele andere mediaspelers, brandprogramma, taakbalken en mijn Internet Explorer heeft een nieuwe startpagina. Kortom, iedereen in de softwarebusiness heeft boter op zijn hoofd en Brussel kan maar beter stoppen met haar achterhoedegevecht tegen Microsoft. Sterker nog, ik ben blij met Bill!

Hail Bill
Zelfs mijn gepensioneerde schoonvader en mijn minder IT-begaafde collega kunnen omgaan met zijn programma's en dat wil wat zeggen. Microsoft heeft een sociale functie. Dit is iets om over na te denken, want vroeger was ik nog fel anti. De winsten zijn ook goed. Kijk ik fundamenteel, dan is pakweg twintig keer de winst ook niet duur.

Technische lijkt het aandeel alleen uit de lange termijn trend te vallen. Ik kan gaan voor een herstelbeweging, maar het plaatje baart mij zorgen. Er hoeft maar weinig te gebeuren voor een keiharde verkoop, terwijl de Amerikaanse indices er niet slecht bijliggen. Ik hebwel liever Microsoft dan Google, maar ik heb er dan ook geen verstand van.

Flitspalen
Waar heb ik dan wel kaas van gegeten? Flitspalen? Ik krijg vaak kritiek dat ik niets beters weet te verzinnen dan mijn gezwam over die flitsers. Elke keer als ik 's avonds laat bij terugkomst van een seminar wordt geflitst, raak ik weer meer geïrriteerd. Ja, ik weet het, dit gebeurt onder het mom van de verkeersveiligheid.

Ik vraag mij alleen af of het aanzetten van de cruise control op 120 km per uur en dan lekker wegdommelen zo veel veiliger is dan geconcentreerd 10 km te hard rijden, maar dit zal wel weer aan mij liggen. Nee, het controleren op bellende automobilisten heeft minder aandacht dan zij die ietsjes te hard rijden.

Turbo aan
Hoezo veiligheid eigenlijk? Per jaar komen er minder en minder mensen om in het verkeer, meer sterven er juist meer bij - letterlijk - huis-, tuin- en keukenongelukken. Moeten u en ik straks ook verplicht een valhelm op in huis? Ik heb er in ieder geval nog niemand over gehoord. Genoeg hierover, ik schakel maar gauw over naar turbo's.

Op het aandeel Porsche bestaan ook turbo's. Het doet het altijd goed in de kroeg als u zegt dat u iets met een turbo op Porsche hebt. De grafiek bezorgt mij alleen hoogtevrees en ik hoef zelf even niet long te zijn.

Cash & crash?
Bij de beursgang van Tom Tom waren er al bedenkingen, maar toch was ik in de afgelopen tijd niet zo negatief. Op FTV deed ik zelfs een long-strategie uit de doeken. Wat moet ik alleen doen na al die mega optie cashfestijnen? Als vermogensbeheerder had ik de Tom Tom-topman aangeraden om uit oogpunt van risicospreiding winst te nemen.

Als belegger denk ik er alleen anders over. Want 70 miljoen euro is héél véél om te spreiden, te meer omdat er binnenkort nog meer opties aflopen. Ik zou als belegger winst nemen en op zoek gaan naar wat anders. Nee, ik heb geen gillende koopkandidaten. Wellicht omdat met dit weer mijn lentegevoel erg op de proef wordt gesteld.


Frank van Dongen is het pseudoniem van de bekende Amsterdamse handelaar Cees Smit. Hij is algemeen directeur van de hedendaagse vennootschappen Today’s Beheer bv en Today's Brokers. Van Dongen schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today’s Beheer is een actieve vermogensbeheerder en is als vergunninghouder geregistreerd bij de AFM en staat als deelnemende instelling ingeschreven bij het DSI. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom, klik hier.

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ffff 1 mei 2006 18:24
    Frank is het uitgesproken prototype van de verkeerszondaar die op werkelijk alle mogelijke en onmogelijke manieren zijn gelijk probeert te halen, wanneer hij weer eens geflitst is. Men erkent nooit en te nimmer gewoon fout te zijn.

    Ook het argument dat hij nu noemt slaat kant nog wal.

    Er is maar één echte remedie voor dit soort verkeerszondaars. Na vijf maal flitsen wegens te hard rijden rijbewijs afpakken. Net zolang tot het eindelijk in die botte hersens doordringt dat ze rustiger moeten rijden omdat verkeersregels nu eenmaal voor iedereen gelden en er geen individuele verkeersregels opgesteld worden.

    Peter
  2. [verwijderd] 1 mei 2006 22:29
    Flitsen, iedereen zal het wel eens tegenkomen...

    Ben ook al geflitst, geef ik grif toe,(56/u) maar het is en blijft een feit..

    Het flitsen helpt alleen bij de armere (gewone) kant van de bevolking. Zij voelen het dubbel aan hun portemonnee.

    De zware voet rijders, neem nu bv: de GUMBaL racers lachen met die boetetjes.
    Het is een gemakkelijke manier van geld verdienen aan de staat.
    Je plaatst de dure bakken onder het mom voor de veiligheid, je laat de belastingbetaler alles ophoesten.
    En dan flits je er maar op los.
    Het vraagt geen mankracht en het geld loopt lekker binnen.

    Een gangster oppakken en voor de veiligheid in de grote steden en ook nu al de kleine steden zorgen, hoho geen kaas van gegeten.
    Dat is wat te zwaar werk voor de politie.

    En neem me niet kwalijk, roodlichtrijders haat ik ook, ik ben er zeker tegen.

    Maar of al die flitsers nu voor de veiligheid zorgen, ik heb mijn twijfels.

    Ik kijk nu meer op mijn kilometerteller dan naar de baan, je zou maar eens 53/u kunnen rijden.
  3. [verwijderd] 2 mei 2006 08:37
    Voor de huis, tuin en keuken ongelukken zouden we camera's kunnen ophangen.

    Feit blijft wel dat een debiele hardrijder niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar brengt. Er zijn het vorig jaar meer voetgangers en fietsers overleden. Tja, met een airbag zit je zelf lekker veilig in je pantserwagen.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links