Tijdens het analyseren van de geweldige cijfers van
Apple,
het bedrijf verkocht in het laatste kwartaal van 2005 maar liefst 14 miljoen
Ipods,
kwam ik op het lumineuze idee - ahum - eens op
Amazon
te kijken of ze nog steeds de deur uitvliegen.
Ik gebruik hiervoor een optie op de Amazon-site
genaamd Topsellers (bovenin menubalk). Als u kijkt binnen de categorie
Electronics (links in overzicht) en dit regelmatig doet, dan krijgt u
een redelijk beeld van wat het goed doet bij Amazon.
Ik ga er hierbij vanuit dat de verkopen op deze site een redelijke afspiegeling
zijn van wat hot is en dan met name in de Amerika. Als ik dit schrijf, staat
er een Ipod stijf bovenaan, net als in de afgelopen maanden.
Als ik nu de Top 25 analyseer, dan zie ik de bedrijven uit onderstaand lijstje
meerdere keren voorkomen. Het is duidelijk dat vooral Apple-producten mateloos
populair zijn bij het publiek.
Echte research
Canon, Linksys en Sandisk
delen de tweede plaats. Het mooiste is als u beetje handig met programmeren
bent en diverse lijstjes als deze afloopt om die op weekbasis op te slaan. Dat
is pas échte research. Ik heb zo'n tooltje niet bij hand, maar ik houd me aanbevolen.
Laat ik de bedrijven uit mijn Amazon-lijst eens wat nader bekijken.
Onderneming
|
Aantal
vermeldingen in Amazon Electronics Top 25
|
|
6
|
Canon
|
3
|
Cicco
(Linksys)
|
3
|
|
3
|
Kingston
|
1
|
Netgear
|
1
|
Nintendo
|
1
|
Palm
|
1
|
|
1
|
|
1
|
|
1
|
|
1
|
Over Apple schreef ik drie maanden gelden Ipod
met goud en de onderneming blijft maar groeien en het aandeel blijft maar
stijgen. Persoonlijk heb ik wat moeite met de waardering van het fonds, maar
dat heb ik al twee jaar lang…
Bij Canon gaat het in de lijst met name om digitale fototoestellen die populair zijn. Helaas vormen deze slechts een klein deel van de business van het grote Canon (omgerekend 27 miljard euro omzet).
Linksys, dat wifi-apparatuur maakt, staat ook in de Top 25, maar is een onderdeel
van het veel grotere Cisco
(25 miljard euro omzet). Gokken op een succes bij Cisco omdat
Linksys het zo goed doet, lijkt mij wat al te optimistisch.
Sandisk maakt (flash) memory sticks, de geheugenkaartjes
die u in uw digitale camera hebt zitten. Eigenlijk is dit naast Apple de enige
pure play in de Top 4. Het bedrijf groeit hard met voor 2006 een verwachte
omzetstijging van 34% en voor dit jaar een verwachte
stijging van de winst per aandeel van 23% (2,38 dollar).
Gemiddeld vinden analisten het aandeel een hold, omdat ze de aankomende
maanden minder groei verwachten door seizoensinvloeden,. Maar ja, wat stellen
die nou voor als iedereen massaal overstapt op een digitale fotocamera?
Tot slot valt mij de opvallende notering op van World of Warcraft in
de Top 25. Dit spel staat ook nog eens op de tweede plaats in de Computer
& Video Games Top 25. In mijn column Belegger-erger-je-niet
praatte ik u al bij over de gamessector, maar zoals het nu lijkt stevent dit
spel af op een absolute toppositie.
Helaas is World of Warcraft maar een klein onderdeel van het veel grotere
Vivendi.
Zoals haar Aziatische concurrenten hebben bewezen, kan World of Warcraft wel
eens flink bijdragen aan de winstgevendheid van Vivendi.
Ron Belt is corporate finance-adviseur en voormalig technologie-analist bij ABN Amro. Als echte beroepsdeformant houdt Belt een groot aantal spreadsheets bij over allerlei beursgenoteerde ondernemingen. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Belt heeft op moment van publicatie geen posities genoemde aandelen. Uw reactie is welkom op
belt@iex.nl.