Met alweer 10% stijging in de tas hebben beleggers in Air France-KLM een goed begin van het jaar. Het aandeel is dit jaar de enige stijger in de AMX en laat de rest ruimschoots achter zich. Maar waar komt deze opleving toch vandaan?
Vandaag schrijft de Franse krant Les Echos dat het concern een nieuw plan gaat presenteren om de winstgevendheid te vergroten. Ook heeft het bedrijf de groeidoelstellingen naar boven bijgesteld. Het hele artikel leest u op Les Echos.
Air France-KLM versus de rest
Hieronder hebben we de beurskoersen van de grootste Europese luchtvaartmaatschappijen tegen elkaar afgezet. We pakken de koersen vanaf 20 juni 2014, de dag waarop de olieprijzen een top neerzetten en begonnen aan een daling tot aan waar we nu zijn.
Dat doen we niet voor niks. Brandstof- en personeelskosten zijn de grootste kostenposten van luchtvaarmaatschappijen. Nu de olieprijzen vanaf de top op grof afgerond 107 dollar naar nu 33 dollar met 69% zijn gedaald, zou dit een enorme meewind voor carriers moeten zijn.
Hier de grafiek uit Reuters. Paars is Air France-KLM, groen is Ryanair, blauw is Easyjet, rood is Lufthansa en geel is International Consolidated Airlines Group. U kunt duidelijk zien dat Lufthansa en Air France-KLM sterk achterblijven op hun branchegenoten.
Het midden
Wat ik nu ga schrijven is wellicht controversieel en ik zal er zeker geen vrienden mee maken. Toch wil ik u voorleggen wat mij opvalt. Heeft Air France-KLM namelijk niet hetzelfde probleem als Macintosh en V&D?
Ho, stop! Ik schrijf niet dat Air France-KLM falliet gaat of is, net als Macintosh en V&D. Dat heeft er niets mee te maken, even voordat iemand mij hier straks van beticht.
V&D en Macintosh zijn kapot gegaan mede omdat ze te lang vasthielden aan een formule gericht op het middensegment. Bedrijven die zich richten op de bovenkant en onderkant van de markt doen het beter. Nu lijkt het alsof er in de luchtvaart een zelfde scheiding plaats heeft gevonden.
Aan de onderkant van de markt zien we prijsvechters als Ryanair, Easyjet en Transavia, onderdeel van Air France-KLM, die het goed doen. U kunt dat ook wel aan de koersen van Ryanair en Easyjet terug zien.
Aan de bovenkant van de markt zien we de carriers uit de golfstaten die zich richten op luxe en erg hard zijn gegroeid de afgelopen jaren.
Qua prijs liggen deze carriers niet veel uit elkaar, maar Emirates scoort in prijs-kwaliteit op punten beter dan Air France-KLM. Op Airlinequality.com, waar u alle vliegmaatschappijen kunt vergelijken, scoren zowel Air France-KLM als Emirates 6 van de 10 punten. Ook hier zijn de verschillen klein. De details maken dus het verschil.
Air France-KLM lijkt er een beetje tussen de luxe-carriers en de prijsvechters in te bungelen. Mogelijk is dit ook een oorzaak waarom de Frans-Nederlandse carrier achterblijft? Dat is de vergelijking met Macintosh en V&D, dat ook tussen de luxewinkels en prijsvechters in bleef.
Efficiënter werken
Naast een een richting kiezen moet het bedrijf ook efficiënter worden in de komende jaren, maar daar zijn dus plannen voor opgesteld. Hier is een, wellicht wat oude, maar interessante infographic waarop u in één oogopslag het verschil tussen de Franse gigant en de Ierse prijsvechter ziet.
Wil ik dit stuk afsluiten met een blauw beursbordje dat ik al vanaf dag één dat ik bij IEX werk meekrijg:
Beleg nooit in autofabrikanten, bouwbedrijven en vliegmaatschappijen, want er is altijd wel wat.