Goed opgelet:
Frank maakt ook niet de veelgemaakte fout de daling louter en alleen op conto van de stagnerende wereldeconomie te gooien. Voor als u de Baltic Dry Index niet kent: deze index geeft de vrachtprijzen overzee aan voor die joekels van containerschepen, ook wel capesizes genaamd.
Er zijn nog deelindices voor onder meer bulk, maar dat is niet zo belangrijk. Nog zo'n feitje: een paar grote rederijen bepalen één keer per dag samen de prijs. Waar ken ik dat van, denkt u nu? Inderdaad, de Liborrente en de Londen gold fix price werden zo ook samengesteld.
Ik kan niet zo snel een recente link vinden met harde cijfers, maar een paar jaar geleden schreef ik daar al over hier op IEX. China heeft in de afgelopen jaren zo'n 60 kilometer aan capesizes gebouwd, stuk of 200. U begrijpt wat dit doet met vrachtprijzen als de economie hapert, zoals nu.
Gruwelijk volatiel
Dan snapt u ook meteen waarom de beurs altijd met een halfoog naar deze index kijkt, want containervervoer is natuurlijk een loeiende leading indicator van de wereldeconomie. Helaas is er alleen die vervuiling van het beeld door ook vraag- en aanbod en volatilteit in de scheepscapaciteit zelf.
Een perfect storm momenteel dus voor de Baltic Dry Index en vandaar die zoveel jaars, of zelfs all time low. Behalve dan dat het ding gruwelijk volatiel is, lees ik er verder eigenlijk niks aan af. Voor de show trek ik de Baltic Dy Index even over de CRB Commodity Index, maar dat zegt weinig.
Er zijn helaas geen financiële producten op de Baltic Dry Index en... dat is misschien maar goed ook als u het ding heen en weer ziet vliegen. Komen toch alleen maar brokken van als iedereen het ding met hoge hefbomen te lijf gaat.