Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

"Turbobeleggers in aandelen gaan niet zo snel short"

"Turbobeleggers in aandelen gaan niet zo snel short"

De IEX Turboweek wordt mogelijk gemaakt door Commerzbank

Wat zijn de meest verhandelde turbo’s, waar bestaat het aanbod uit en wat zijn de plannen van turbo-aanbieder Commerzbank voor de Nederlandse markt?

Christophe Cox, bij Commerzbank verantwoordelijk voor onder andere turbo’s, vertelt.

Commerzbank heeft een groot aantal nieuwe aandelen als onderliggende waarden toegevoegd. Welke?

“We voegen bijna wekelijks nieuwe turbo’s toe aan ons assortiment. Zo hebben we gisteren nog een aantal turbo’s op kleinere Nederlandse en Belgische aandelen toegevoegd. Dit zijn aandelen met een kleinere marktkapitalisatie en minder liquiditeit, maar waarin onze klanten graag handelen.”

Christophe Cox

Doen jullie dat op verzoek?

“Ja, in dit geval was dat op verzoek. Beleggers mogen ons mailen en bellen en dan kijken we of er mogelijkheden zijn om beleggingsproducten – we hebben niet alleen turbo’s – op deze onderliggende waarden te introduceren. We hanteren wel een aantal criteria waaraan deze waarden moeten voldoen. Zo moet er voldoende handel zijn in het aandeel – het aandeel moet liquide zijn – en moet het aandeel niet te klein zijn op de beurs."

"We houden rekening met het volume van het aandeel op de beurs, want wij moeten aan de andere kant van de turbo de posities indekken. Het is ook belangrijk dat we voldoende turbo’s op een onderliggende waarde kunnen uitbrengen. Anders zou de spread te groot kunnen worden. En dat is niet aantrekkelijk voor beleggers. We kijken tenslotte wat voor soort turbo het beste bij deze onderliggende waarde zou passen. Een klassieke turbo of beter een Best of Limited turbo. Als we dit allemaal onderzocht hebben, kunnen we de klant laten weten of er wel of geen turbo komt op het aandeel van zijn keuze.”

Er zijn in Nederland meer aanbieders van turbo’s. Wat doen jullie anders?

“Wij zijn actief in heel Europa en bieden daar zo’n 180.000 beursgenoteerde producten aan. In Amsterdam is dit aantal met 2500 genoteerde producten wat lager, maar zeker omvangrijk. We kunnen ons lokale aanbod snel uitbreiden. Bijvoorbeeld als een product dat het in Duitsland goed doet, dan kunnen we dan eenvoudig kopiëren naar de Nederlandse markt. Hebben ook grote tradingteams die gespecialiseerd zijn in het indekken van turbo’s en die heel flexibel kunnen opzetten.”

Hoe zit dat met toezicht en regelgeving?

“Wat toezicht en regelgeving betreft werkt het net zo als bij een beleggingsfondsenpaspoort. Wij vallen onder de Duitse toezichthouder, maar onze producten worden op Europees niveau bekeken en hebben een Europese vergunning.”

Naar wat voor soort turbo’s is de meeste vraag?

“We zien de meeste transacties meeste in Best-segment, maar het meeste volume in de klassieke Turbo’s. Wellicht omdat grotere partijen meer handelen met klassieke turbo’s en particuliere beleggers meer in Best Turbo’s. Verder zijn bij ons het bekende rijtje indices en aandelen zoals AEX, DAX, S&P 500 en ING populair. Het merendeel van de beleggers in turbo’s op aandelen zit long nu. Die beleggers gaan niet zo heel snel short.”

Wat werkt helemaal niet?

“Sommige turbo’s zijn heel afhankelijk van de markt, bijvoorbeeld olie-turbo’s. Die zijn nu niet populair als bij de forse koesdaling eerder. Maar over het algemeen wordt bij ons niet zo exotisch belegd. Opkomende markten – momenteel ook niet hot - leven niet zo. turbobeleggers investeren voor de korte termijn en blijven doorgaans dicht bij huis.”

Wat zijn de plannen voor de Nederlandse markt op het gebied van turbo’s van Commerzbank?

“Wij streven een groot aanbod van turbo’s na, met een goede liquiditeit op onderliggende aandelen. We hebben nu drie soorten turbo’s en bijvoorbeeld ook Factors. Willen voor elke belegger en voor marktomstandigheden producten kunnen aanbieden. Daarnaast willen wij beleggers goed blijven informeren, onder andere via onze Academy. Het is heel belangrijk om te weten hoe een turbo in elkaar zit. Bijvoorbeeld dat niet alle turbo’s op indices een aandelen zijn gebaseerd, maar bijvoorbeeld ook wel eens op een future, zoals bij olie. Die turbo’s gedragen zich anders dan anderen en beleggers komen daar nog best vaak met vragen over bij ons.”


De Redactie van IEX bestaat uit een team van content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan honderd jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Redactie IEX

Het redactieteam van IEX bestaat uit content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan 100 jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud op de diverse beleggersplatforms van IEX Media, zoals IEX.nl, Belegger.nl, B...

Meer over Redactie IEX

Recente artikelen van Redactie IEX

  1. 19 apr IEX BeleggersPodcast: Waarom JET-topman Jitse Groen beleggers niet overtuigt 3
  2. 18 apr Morgen in de IEX BeleggersPodcast: JET, ASML, de Halculator en nog veel meer 1
  3. 16 apr Just Eat Takeaway trekt stekker uit Nieuw-Zeeland 4

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links