Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Classic, Best en Limited turbo's: De verschillen

Classic, Best en Limited turbo's: De verschillen

De IEX Turboweek wordt mogelijk gemaakt door Commerzbank

Kunt u al die hefboomproducten nog een beetje uit elkaar houden? Sprinter, speeder, turbo, best, limited, booster, XL? Wij brengen orde in de chaos -  of we doen in ieder geval een dappere poging - en geven u om te beginnen een overzicht van de verschillende producten en hun aanbieders.

Aanbieder Classic Best Limited
BNP Paribas turbo booster -
Commerzbank turbo best turbo limited turbo
Goldman Sachs turbo trader -
Citi turbo (speeder) best turbo (best speeder) limited turbo (limited speeder)
Binck turbo turboXL -
ING sprinter best sprinter sprinterXL

 

De algemene definitie van deze drie categorieën is volgens Nedsipa:

  • Classic: een hefboomproduct zonder vaste afloopdatum waarbij er een verschil is tussen het financierings- en het stoplossniveau.
  • Best: een hefboomproduct zonder vaste afloopdatum waarbij het financieringsniveau en het stoplossniveau gelijk zijn.
  • Limited: een hefboomproduct met een vaste afloopdatum waarbij het financieringsniveau en het stoplossniveau gelijk zijn.

Deze drie soorten turbo's hebben de volgende algemene karakteristieken:

  Classic Best Limited
Afloopdatum? Nee Nee Ja
Stoplossniveau? Ja Ja Ja
Hefboom Ja Ja Ja
Gap risk premie Nee Ja Ja
Dividenden Verwerkt door verlaging financieringsniveau Verwerkt door verlaging financieringniveau Verwerkt in prijs
Restwaarde bij bereiken stoploss? Mogelijk Geen Geen
Waardebepaling Transparant Complex Complex

 

Wat betekent dat in de praktijk? Omdat bij Best en Limited geen restwaarde wordt uitgekeerd loop je als belegger wat meer risico; daar staat tegenover dat de hefboom en dus de mogelijke winst bij Best en Limited turbo's hoger is dan bij vergelijkbare Classic turbo's.  

Bij Limited heeft u daarnaast te maken met een looptijd - net zoals opties hebben - en een stoplossniveau dat, anders dan dat van Best en Classic turbo's, gedurende de hele looptijd gelijk blijft. 

Welke kiest u?

Welke variant u kiest hangt uiteraard af van uw eigen voorkeur. Aan de hand van de drie Commerzbank-varianten staan hieronder de specifieke verschillen tussen een Classic, Best en Limited turbo.

  Commerzbank turbo Commerzbank best turbo Commerzbank limited turbo
Afloopdatum? Nee Nee Ja
Verschil tussen stoplossniveau en financieringsniveau Ja Nee Nee
Aanpassing financieringsniveau Dagelijkse aanpassing aan financieringskosten Dagelijkse aanpassing aan financieringskosten Blijft onveranderd
Aanpassing stoplossniveau Aanpassing elke eerste werkdag van de maand Gelijk aan het financieringsniveau waardoor dagelijkse aanpassing Gelijk aan het financieringsniveau waardoor onveranderd
Restwaarde Restwaarde mogelijk Nooit Nooit
Gap Risk Premie Verwaarloosbaar Ja Ja
Dividenden? Worden verwerkt in financieringsniveau en stoplossniveau Worden verwerkt in financieringsniveau en stoplossniveau Verwacht dividend zit reeds verwerkt in de prijs
Hefboomeffect? Van laag tot hoog Van laag tot zeer hoog Van laag tot zeer hoog

 

En in een andere vorm: dit zijn de belangrijkste verschillen tussen de verschillende type turbo’s, per eigenschap:

Verschillende financieringskosten:

  • Best en Classic: aanpassing financieringsniveau aan financieringskosten.
  • Limited: financieringskosten verdisconteerd in prijs.

Afloopdatum?

  • Best en Classic: geen afloopdatum, posities hoeven niet doorgerold te worden.
  • Limited: wel afloopdatum, doorrollen posities is noodzakelijk als de holding period langer is dan afloopdatum.

Restwaarde bij bereiken stoploss:

  • Classic: restwaarde mogelijk, afhankelijk van de afwikkeling van de positie na het stoplossevent.
  • Best en Limited: geen restwaarde, met gebruik van eigen stoporders kan wel een Classic turbo op maat gecreëerd worden.

Turbo's op future-contracten:

  • Afloopdatum Limited turbo komt overeen met de afloopdatum van het futurecontract, er is geen roll-over en de onderliggende waarde blijft dus onveranderd.
  • Best en Classic: roll-over futurecontracten bij nadering afloopdatum waardoor de onderliggende waarde voortdurend zal veranderen.

Gap risk (risico dat koers ver door de stoploss heen schiet voordat er kan worden afgewikkeld) 

  • Classic: intrinsieke waarde, gap risk premie is verwaarloosbaar.
  • Best en Limited: intrinsieke waarde + gap risk premie. Bij Commerzbank wordt deze gap risk premie berekend aan de hand van de daadwerkelijke risico op een gap.

Prijsvorming:

  • Transparant voor de Classic turbo (intrinsieke waarde).
  • Complex voor Limited en Best turbo (vanwege de gap risk premie).

Dividendimpact:

  • Best en Classic: impact wordt geneutraliseerd door het financieringsniveau (stoplossniveau) te verlagen. Opgelet, bij turbo’s long worden deze niveaus verlaagd met de netto ontvangen dividenden.
  • Limited: verwachte dividenden zijn verdisconteerd in de prijs.

Financieringsniveau en stoplossniveau veranderen?

  • Best en Classic: financieringsniveau wordt voortdurend aangepast aan financieringskosten.
  • Limited: beide niveaus blijven in principe onveranderd gedurende de looptijd

Voor een vaste hefboom geldt dat het stoplossniveau van een Best en Limited turbo long lager is dan die bij een Classic turbo long. De kans op het bereiken van het stoplossniveau bij de Best en Limited turbo’s, onder gelijkblijvende omstandigheden, dus lager. Er is echter geen restwaarde mogelijk bij het bereiken van het stoplossniveau.

 


De Redactie van IEX bestaat uit een team van content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan honderd jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Redactie IEX

Het redactieteam van IEX bestaat uit content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan 100 jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud op de diverse beleggersplatforms van IEX Media, zoals IEX.nl, Belegger.nl, B...

Meer over Redactie IEX

Recente artikelen van Redactie IEX

  1. 15:30 IEX BeleggersPodcast: Waarom JET-topman Jitse Groen beleggers niet overtuigt
  2. 18 apr Morgen in de IEX BeleggersPodcast: JET, ASML, de Halculator en nog veel meer 1
  3. 16 apr Just Eat Takeaway trekt stekker uit Nieuw-Zeeland 4

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. Bertussie 6 november 2015 07:22
    Ik hoop niet dat de Binck XL een afloopdatum heeft.

    Dit staat bij Binck op de site:

    De toevoeging ‘XL’ staat dan ook voor ‘eXtra Leverage’. Een turboXL met een hele hoge hefboom is een speculatief beleggingsinstrument, met een grote kans dat binnen afzienbare tijd het stop-loss niveau wordt bereikt. Het is dan ook uitsluitend geschikt voor beleggers met een zeer korte beleggingshorizon, die een hoog risico accepteren. De Binck turboXL heeft, net als de Binck turbo geen afloopdatum.
  2. G-I 6 november 2015 09:45
    Even een vraag als een relatieve leek op het gebied van Turbo's/Speeders/XL's:

    Wat is de onderliggende waarde van een Turbo/Speeder/XL?

    Natuurlijk kan ik lezen dat deze gebaseerd is op de onderliggende waarde van een aandeel, grondstof of index. Maar mijn vraag is meer of de aanbiedende partij werkelijk het aandeel koopt en verkoopt als gevolg van mijn aankoop/verkoop van de Speeder. Ik kan me namelijk voorstellen dat dit als aanbieder niet (altijd) nodig is en dat er handel ontstaat in Speeders waarbij de oorspronkelijke aanbieder geen partij meer is. Mocht dit inderdaad het geval zijn dan wil ik ook wel een dergelijk product aan gaan bieden, lijkt me een goudmijn!
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links