Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Rare boel, of bull?

Vorige week begon al met de Catalonië–Barcelona, dat onverwachts onafhankelijk wilde zijn. De koersen gingen mede daarom onderuit, maar nadat Europa het probleem doodzweeg ging het weer naar de achtergrond. We hadden een rode maan, maar die had ook maar even effect.

Afgelopen vrijdag was er weer een rare beweging, de koers ging eerst fors onderuit op slechtere werkloosheidcijfers en daarna kwam er gedurende de avond een wonderbaarlijk herstel toen ze slechte cijfers als positief gingen zien en dit als een reden zien dat er voorlopig geen renteverhoging aan zit te komen.

Maar het was helemaal een rare boel (of bull) omdat Frank van Dongen bullish is en dat ondanks dat het nog steeds ontbreekt aan een herstel in China.

Grafiek Chinese Shanghai Index” border=

 

Klein schandaaltje

In de autoindustrie maken ze wel zuinigere auto’s, maar de combi van zuinig met een bepaalde gasuitstootmix blijkt moeilijker dan gedacht. Het kan dus theoretisch zo zijn dat als de gasuitstoot aangepast wordt het verbruik toeneemt.

Toch is dit gasschandaal een extreem groot ding geworden, gemeten in geld. Lees: dalende koersen. Maar als ik eerlijk ben is het een relatief klein schandaal, immers er zijn geen doden gevallen, wel zijn er nu kansen dat een bedrijf als Volkswagen ineens failliet kan gaan als we alle claims toewijzen.

Maar willen dat nu echt? Stel dat dit nu echt zo gaat en we in Europa 600.000 mensen (los van toeleveranciers, dealers, et cetera) hun baan kwijt laten raken op bullshitclaims?

Paardenvleesvergelijking

Als dit echt zo kan gaan zonder echt grote schade, dan is de automobielsector dus onverzekerbaar en ongeschikt om in te investeren voor normale investeerders. We kunnen namelijk nooit uitsluiten dat in deze sector door een ongeluk of te scherpe regulering er fraude ontstaat.

Zelf in de biotechsector gaat het er rustiger aan toe. We kunnen dan ook alle banken, verzekeraars, pensioenfondsen en vermogensbeheerders kapot claimen want die hadden toch moeten snappen dat dit met een sector kan gebeuren. Of vinden we het allemaal een beetje overdreven?

Immers denk nog even terug aan het voedselschandaal waarbij voedselproducenten paardenvlees toevoegden aan producten waar eigenlijk rundvlees in zou zitten... Of de banken en hun manipulatie van rentes, om het al niet meer te hebben over de fouten in de kredietcrisis.

Verschrikkelijke claimcultuur

Nu gaat het gewoon om normen die bedacht zijn door een ijverige ambtenaar die gewoon zijn milieusom kloppend wilde hebben. Diezelfde ambtenaar moet ook maar eens meten bij de schoorsteen van de kolencentrale waar de energie van de elektrische auto´s wordt opgewekt.

En nog belangrijkere vraag is of Volkswagen de enige is? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Vorige week noemde ik al de meer zuidelijke autobouwers, in Frankrijk en Italië… Maar wat denken we van de Chinezen en andere Aziatische autobouwers zij maken vaak gewoon kopietjes.

En als we vinden dat Volkswagen om moet vallen, valt het dan niet onder de WA-dekking en kunnen we ook meteen afscheid nemen van de verzekeraar(s) die dit bedrijf dekking geven?

Kortom moeten we de soep heel heet eten of moet iedereen gewoon even een beetje gas terugnemen en stoppen met die verschrikkelijke alles vernietigende claimcultuur.

Wachten op een koop

De Duitse DAX bleef ondanks verdere vergroting van het schandaal redelijk liggen. Officieel moeten we wachten op koopsignalen maar als iedereen zo negatief is ben ik altijd positief.

Grafiek DAX Index” border=

 

De AEX had in de candlegrafiek een doji, een twijfelpatroon. Maar nadat de Amerikaanse beurs hoger sloot zou je verwachten dat de twijfel omslaat in een positieve beweging deze week.

Grafiek twindicator AEX” border=

 

De Eurostoxx 50 geeft ook in andere indicatoren langzaam maar zeker koopsignalen.

Grafiek Eurostoxx 50 Index” border=

 

Ook de Dow Jones Index werd ondanks werkloosheidscijfers omhoog gestuwd. Nu nog een koop in de Twindicator en we kunnen een short squeeze van enorme proporties krijgen.

Grafiek Dow Jones Index” border=

 

De rente in Duitsland daalt de afgelopen tijd. Eerder was de obligatiemarkt aldaar de short van de eeuw, maar nu lijken de bunds juist helemaal geen short te zijn en geven zelfs een koopsignaal.

Grafiek bund” border=

 

Mooi praten en geld toegeven... De korte rente, Euribor is al een tijdje negatief, min 0,113. Dus op een deposito moet u binnenkort geld toegeven.

Grafiek eenmaands Euribor” border=

 

Volkwagen is meer dan gehalveerd - dus V in plaats van VW - en lijkt nog geen bodem te vinden. Toch is het leuk tegen de massa in te gokken. Koop bijvoorbeeld een turbo long VW om het luchtig te houden moet u geen dieselversie van de turbo long hebben?

Met een turbo heeft u beperkt risico en als het nu wel ineens herstelt doet u met een hefboom mee omhoog.

Grafiek Volkswagen” border=

 

Minder speculatief is BMW, dit fonds lijkt een bodem gevonden te hebben en zou u best weer long kunnen gaan.

Grafiek BMW” border=

 

Als u niet wilt gokken op een merk, dan is het goed te weten dat er mooie trackers zijn op de autosector in Europa. Een voorbeeld van een tracker die ik best zou durven kopen is de Ishares Stoxx Europe 600 Auto. De grafiek ligt prima.

Grafiek Eurostoxx automobielsector” border=

 

Wat mij opviel was dat Altice volgens Goldman een koop was, maar ook Corné was vrijdag enthousiast over dit bedrijf. Persoonlijk deel ik dit enthousiasme niet ik heb eerder een filmpje opgenomen dat het een short van deze eeuw was. Maar gelukkig heb ik er geen verstand van.

Als ik de grafiek nu bekijk, dan zie ik voorlopig geen steun maar begrijp ook dat het niet allemaal in een keer hoeft te gebeuren. Het fonds komt in een paar indices voor, dus wie weet krijgen we een tijdelijk herstel.

Grafiek Altice” border=

 

Om ook met een aandeel te komen dat ik wel leuk vind: First Solar. Dit aandeel heeft supermooie optiepremies en kan dus heel leuk gespeeld worden in combi met opties.

Grafiek FirstSolar” border=

 

BP heeft ook een mooi koopsignaal gegeven. Dus wellicht een leuk gokje?

Grafiek BP” border=

 

Micron Technology (MU) heeft ook een koopsignaal geven. Ook dit aandeel zit ik long.

Grafiek Micron Technology” border=

 

Afsluitend de eurodollar. Ik blijf van mening dat de euro sterker moet worden en de dollar zwakker. Kunt u leuke dingen mee doen met opties of met turbo’s.

Grafiek euro-dollar” border=

 

Dit artikel is gemaakt nog vóór de uitslag van de verkiezingen in Portugal, maar die zullen minder schokkend zijn dan die in Spanje.


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. Mick75 5 oktober 2015 09:48
    Mooi stuk over VW. Helemaal mee eens.

    We mogen ook wel eens nadenken hoe het spelletje door de Amerikanen wordt gespeeld.
    Eerst absurd hoge emissie eisen formuleren waarmee het leven van dieselfabrikanten (voornamelijk Europese fabrikanten) extreem lastig wordt gemaakt (onder die omstandigheden kunnen dieselauto's niet performant concurreren met benzinemotoren), vervolgens wachten totdat een autofabrikant over de scheef gaat en de boete maximaal laten oplopen. Immers wie gelooft nu dat de Amerikanen niet snugger genoeg zijn voor het uitvoeren van een praktijktest waarmee de emissie van VW diesel al in 2009 kon worden aangepakt.

    Om nog maar te zwijgen over de Wallstreet pers die dit dieselprobleem bij VW hebben opgeblazen tot een enorme wereldramp.
  2. Ivanrybkin 5 oktober 2015 09:49
    Wat een onzinverhaal over volkswagen.
    Als er is gefraudeerd kan het bedrijf failliet.
    Dat is niet echt bijzondere info, zie bv Imtech.

    Er komt vanzelf een fabrikant die het wel voor elkaar krijgt om aan de normen te voldoen. Misschien is dat geen volkswagen of audi en betekent het dat auto's niet meer langdurig harder kunnen rijden dan 100.
    Is dat nu echt zo'n ramp? Voor het milieu zou het een zegen zijn.

  3. [verwijderd] 5 oktober 2015 10:19
    quote:

    Mick75 schreef op 5 oktober 2015 09:48:

    Mooi stuk over VW. Helemaal mee eens.

    We mogen ook wel eens nadenken hoe het spelletje door de Amerikanen wordt gespeeld.
    Eerst absurd hoge emissie eisen formuleren waarmee het leven van dieselfabrikanten (voornamelijk Europese fabrikanten) extreem lastig wordt gemaakt (onder die omstandigheden kunnen dieselauto's niet performant concurreren met benzinemotoren), vervolgens wachten totdat een autofabrikant over de scheef gaat en de boete maximaal laten oplopen. Immers wie gelooft nu dat de Amerikanen niet snugger genoeg zijn voor het uitvoeren van een praktijktest waarmee de emissie van VW diesel al in 2009 kon worden aangepakt.

    Om nog maar te zwijgen over de Wallstreet pers die dit dieselprobleem bij VW hebben opgeblazen tot een enorme wereldramp.
    Is het jou en Cees ontgaan dat VW niet verplicht is om diesels in VS te verkopen? Ze hadden ook gewoon alleen benzine auto's kunnen verkopen als ze niet aan de gestelde eisen kunnen voldoen. Dit is gewoon oplichting!
  4. Met Effekt 5 oktober 2015 10:21
    quote:

    Ivanrybkin schreef op 5 oktober 2015 09:49:

    Wat een onzinverhaal over volkswagen.
    Als er is gefraudeerd kan het bedrijf failliet.
    Dat is niet echt bijzondere info, zie bv Imtech.
    Dat zijn toch heel andere zaken. Bij Imtech is er gefraudeerd met de boekhouding; ze maakten geen winst en verloren hun bankkrediet. Bij Volkswagen is geknoeid met een emissietest. Dat gaat zeker geld kosten maar een faillissement lijkt mij wat overdreven. Ik heb wel een Turbo gekocht op de European Automobiles.
  5. Eventus docebit 5 oktober 2015 10:31
    De hele crux van het schandaal bij VW is nou juist dat de auto in een testsituatie het braafste jongetje van de klas lijkt, maar in het dagelijks verkeer andere instellingen gebruikt. Aanpassen van de software ga je dus misschien zien in het geteste verbruik, maar niet in de dagelijkse rijpraktijk. Daar sta je nog even vaak even zwart van het roet aan de pomp. Tenzij ze natuurlijk niet alleen de testcheat aanpassen maar ook het gewone motormanagement. Maar ik denk dat ze dat sowieso al geoptimaliseerd hebben, dat ze frauderen met de test wil niet zeggen dat ze niet ook de beste motor proberen te maken.
  6. Ivanrybkin 5 oktober 2015 11:19
    quote:

    Met Effekt schreef op 5 oktober 2015 10:21:

    [...]

    Dat zijn toch heel andere zaken. Bij Imtech is er gefraudeerd met de boekhouding; ze maakten geen winst en verloren hun bankkrediet. Bij Volkswagen is geknoeid met een emissietest. Dat gaat zeker geld kosten maar een faillissement lijkt mij wat overdreven. Ik heb wel een Turbo gekocht op de European Automobiles.
    Ik verwacht ook niet dat ze failliet gaan, maar helemaal uitsluiten doe ik het ook niet.

    In ieder geval verwacht ik dat ze de emissienormen veel serieuzer gaan nemen met als consequentie dat de auto's een flinke ontwerpwijziging zullen doormaken.

  7. [verwijderd] 5 oktober 2015 11:37
    leuk om over VW te lezen. De VS regering heeft dringend geld nodig en dan zijn forse boetes een leuke manier om geld binnen te krijgen. Wat betreft milieu verontreiniging: in fijnstof kan men op de lange duur 'stikken', klimaatwijziging is gewoon onzin of een klimaat neutrale auto is al helemaal onzin. Bovendien ruiken andere regeringen intussen ook miljarden euro's. Leen goedkoop geld aan banken, beschuldig ze van manipulatie, hef een torenhoge boete, en de begroting komt op orde. Dat is globaal de gedachte. Nu nog de fraude van grote bedrijven aantonen. Dat er schurken zijn weet ik ook, griekse reders bijvoorbeeld. Beleggen is leuker want je moet zelf op de blaren zitten.
  8. forum rang 7 handyman6 5 oktober 2015 11:55
    "We moeten maar es stoppen met de claimcultuur"...beste Frank toch!
    Als er ergens makkelijk groot geld verdiend wordt ,is het daar wel.
    Das ook de reden dat Ttip,Ceta,met ISDS zo stiekum door de Ami's door onze strot wordt geduwd:goudgeld...ben bang dat we nog maar het begin van grootscheeps claimen hebben gezien.Canada kan er intussen over meepraten met hun Naftaverdrag.
    GrH6
  9. ilrenato 6 oktober 2015 11:25
    quote:

    QED schreef op 5 oktober 2015 16:15:

    Oh oh wat zijn die andere autofabrikanen stil.....
    Gisteren anders een mail via de dealer van Ford (de CEO) dat zij gewoon voldoen aan de regels.

    Mijn diesel fordje is dus geen sjoemel diesel (en inderdaad voor zover we iemand op zijn zwart witte toetsaanslagen mogen geloven)
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links