Vorige week begon al met de Catalonië–Barcelona, dat onverwachts onafhankelijk wilde zijn. De koersen gingen mede daarom onderuit, maar nadat Europa het probleem doodzweeg ging het weer naar de achtergrond. We hadden een rode maan, maar die had ook maar even effect.
Afgelopen vrijdag was er weer een rare beweging, de koers ging eerst fors onderuit op slechtere werkloosheidcijfers en daarna kwam er gedurende de avond een wonderbaarlijk herstel toen ze slechte cijfers als positief gingen zien en dit als een reden zien dat er voorlopig geen renteverhoging aan zit te komen.
Maar het was helemaal een rare boel (of bull) omdat Frank van Dongen bullish is en dat ondanks dat het nog steeds ontbreekt aan een herstel in China.
Klein schandaaltje
In de autoindustrie maken ze wel zuinigere auto’s, maar de combi van zuinig met een bepaalde gasuitstootmix blijkt moeilijker dan gedacht. Het kan dus theoretisch zo zijn dat als de gasuitstoot aangepast wordt het verbruik toeneemt.
Toch is dit gasschandaal een extreem groot ding geworden, gemeten in geld. Lees: dalende koersen. Maar als ik eerlijk ben is het een relatief klein schandaal, immers er zijn geen doden gevallen, wel zijn er nu kansen dat een bedrijf als Volkswagen ineens failliet kan gaan als we alle claims toewijzen.
Maar willen dat nu echt? Stel dat dit nu echt zo gaat en we in Europa 600.000 mensen (los van toeleveranciers, dealers, et cetera) hun baan kwijt laten raken op bullshitclaims?
Paardenvleesvergelijking
Als dit echt zo kan gaan zonder echt grote schade, dan is de automobielsector dus onverzekerbaar en ongeschikt om in te investeren voor normale investeerders. We kunnen namelijk nooit uitsluiten dat in deze sector door een ongeluk of te scherpe regulering er fraude ontstaat.
Zelf in de biotechsector gaat het er rustiger aan toe. We kunnen dan ook alle banken, verzekeraars, pensioenfondsen en vermogensbeheerders kapot claimen want die hadden toch moeten snappen dat dit met een sector kan gebeuren. Of vinden we het allemaal een beetje overdreven?
Immers denk nog even terug aan het voedselschandaal waarbij voedselproducenten paardenvlees toevoegden aan producten waar eigenlijk rundvlees in zou zitten... Of de banken en hun manipulatie van rentes, om het al niet meer te hebben over de fouten in de kredietcrisis.
Verschrikkelijke claimcultuur
Nu gaat het gewoon om normen die bedacht zijn door een ijverige ambtenaar die gewoon zijn milieusom kloppend wilde hebben. Diezelfde ambtenaar moet ook maar eens meten bij de schoorsteen van de kolencentrale waar de energie van de elektrische auto´s wordt opgewekt.
En nog belangrijkere vraag is of Volkswagen de enige is? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Vorige week noemde ik al de meer zuidelijke autobouwers, in Frankrijk en Italië… Maar wat denken we van de Chinezen en andere Aziatische autobouwers zij maken vaak gewoon kopietjes.
En als we vinden dat Volkswagen om moet vallen, valt het dan niet onder de WA-dekking en kunnen we ook meteen afscheid nemen van de verzekeraar(s) die dit bedrijf dekking geven?
Kortom moeten we de soep heel heet eten of moet iedereen gewoon even een beetje gas terugnemen en stoppen met die verschrikkelijke alles vernietigende claimcultuur.
Wachten op een koop
De Duitse DAX bleef ondanks verdere vergroting van het schandaal redelijk liggen. Officieel moeten we wachten op koopsignalen maar als iedereen zo negatief is ben ik altijd positief.
De AEX had in de candlegrafiek een doji, een twijfelpatroon. Maar nadat de Amerikaanse beurs hoger sloot zou je verwachten dat de twijfel omslaat in een positieve beweging deze week.
De Eurostoxx 50 geeft ook in andere indicatoren langzaam maar zeker koopsignalen.
Ook de Dow Jones Index werd ondanks werkloosheidscijfers omhoog gestuwd. Nu nog een koop in de Twindicator en we kunnen een short squeeze van enorme proporties krijgen.
De rente in Duitsland daalt de afgelopen tijd. Eerder was de obligatiemarkt aldaar de short van de eeuw, maar nu lijken de bunds juist helemaal geen short te zijn en geven zelfs een koopsignaal.
Mooi praten en geld toegeven... De korte rente, Euribor is al een tijdje negatief, min 0,113. Dus op een deposito moet u binnenkort geld toegeven.
Volkwagen is meer dan gehalveerd - dus V in plaats van VW - en lijkt nog geen bodem te vinden. Toch is het leuk tegen de massa in te gokken. Koop bijvoorbeeld een turbo long VW om het luchtig te houden moet u geen dieselversie van de turbo long hebben?
Met een turbo heeft u beperkt risico en als het nu wel ineens herstelt doet u met een hefboom mee omhoog.
Minder speculatief is BMW, dit fonds lijkt een bodem gevonden te hebben en zou u best weer long kunnen gaan.
Als u niet wilt gokken op een merk, dan is het goed te weten dat er mooie trackers zijn op de autosector in Europa. Een voorbeeld van een tracker die ik best zou durven kopen is de Ishares Stoxx Europe 600 Auto. De grafiek ligt prima.
Wat mij opviel was dat Altice volgens Goldman een koop was, maar ook Corné was vrijdag enthousiast over dit bedrijf. Persoonlijk deel ik dit enthousiasme niet ik heb eerder een filmpje opgenomen dat het een short van deze eeuw was. Maar gelukkig heb ik er geen verstand van.
Als ik de grafiek nu bekijk, dan zie ik voorlopig geen steun maar begrijp ook dat het niet allemaal in een keer hoeft te gebeuren. Het fonds komt in een paar indices voor, dus wie weet krijgen we een tijdelijk herstel.
Om ook met een aandeel te komen dat ik wel leuk vind: First Solar. Dit aandeel heeft supermooie optiepremies en kan dus heel leuk gespeeld worden in combi met opties.
BP heeft ook een mooi koopsignaal gegeven. Dus wellicht een leuk gokje?
Micron Technology (MU) heeft ook een koopsignaal geven. Ook dit aandeel zit ik long.
Afsluitend de eurodollar. Ik blijf van mening dat de euro sterker moet worden en de dollar zwakker. Kunt u leuke dingen mee doen met opties of met turbo’s.
Dit artikel is gemaakt nog vóór de uitslag van de verkiezingen in Portugal, maar die zullen minder schokkend zijn dan die in Spanje.