Bedrijven die nieuwe producten lanceren willen flops zoals bijvoorbeeld het New Coke-fiasco van Coca-Cola en de Zune van Microsoft liever voorkomen. Een manier, zo las ik in het artikel Meet the Flop Pickers in de Financial Times, is om een groep klanten te identificeren die wat voorlopen op de rest, wat hipper zijn zeg maar, en te kijken of je product bij deze groep aanslaat.
Redelijk voor de hand liggend. Het artikel noemt echter ook een andere, minder bekende manier om een flop te voorkomen, en dat is om mensen te identificeren die juist heel enthousiast worden van producten die vervolgens niet aanslaan.
Dus als Piet met zijn Google Glass (mag ik dat al een flop noemen?) bijvoorbeeld zeer gecharmeerd is van je productidee, vergeet het dan maar. Grappig genoeg blijkt dit te werken.
Spot de Slechtste
Geldt dit ook voor beleggen? Met andere woorden, kunt u niet alleen succesvol beleggen door succesvolle beleggers te volgen, maar ook door de aller-aller-slechtste beleggers te spotten – de buy high, sell low-groep - en vervolgens altijd exact de tegenovergestelde transactie te doen?
Binnenkort start de Slimste Belegger-competitie waarin u deze theorie kunt testen. Na de testweek ga ik dan ook met veel interesse de onderste regionen van de ranglijst bekijken. Wie weet word ik dan dankzij de Slechtste Belegger van Nederland wel de Slimste...
U kunt zich hier inschrijven.