De volgende grafiek komt pas ergens de komende jaren beschikbaar: heeft dit consequenties voor hoe advertentiegelden gaan stromen? Wellicht gaat print wel weer eens een comeback maken, wie weet. Hier komt The Economist mee en vult u de namen zelf maar in: Google, Facebook et cetera:
Zelf ben ik verwoed YouTuber en ik ben herboren sinds ik daar een ad-blocker op heb gezet. Sorry Robeco, maar ik werd gek van dat Belegvarken van jullie bij vrijwel ieder filmpje:-) Rest nog de terreur van zelfsspelende video's. Vaak heb ik tientallen schermen open staan en vind die dan maar.
Nu zijn Google en Facebook - om de twee grootste en belangrijkste meteen te noemen - ook niet op hun achterhoofd gevallen. Ongetwijfeld hebben ze teams aan het werk om nog slimmer of selectiever reclame te distribueren. Er valt zeker met al die big data binnen handbereik genoeg te verzinnen.
Ik noem maar wat: als ik nadat het Belegvarken al tien keer op mijn schermen voorbij is gekomen en ik die allemaal binnen 1,34 seconden heb wegeklikt, YouTube op het idee komt om die advertentie niet meer op mijn IP-adres vertonen en me te bedelven onder waar ik wel op klik.
Racefietsen ofzo. Espresso-apparaten, mooie pakken, kekke schoenen of basgitaren. Van die dingen waar een mens nooit genoeg van heeft. Zonder gekheid, die internetbedrijven moeten wat verzinnen - en gaan dat zeker doen - om die advertentiegelden hun kant te laten blijven uitkomen.
Ook voor hen is er geen free lunch en dat er wat moet gebeuren bewijst die grafiek? Ouwe printbedrijven mogen ook weer creatief worden om adverteerders te verleiden, die alleen maar nullen in hun prachtige, gedetailleerde AdWords rapportages tegenkomen.