Een nieuw antwoord op de vraag of Apple een auto gaat bouwen. A123-Systems , een Amerikaans bedrijf in batterijtechnologie, beweert dat Apple medewerkers wegkaapt om eigen batterij-techniek te ontwikkelen. Ook zouden er mederwerkers van Toshiba, LG, Samsung en Panasonic naar Apple vertrokken zijn. Het techconcern is bezig om te schikken met A123-Systems. Business Insider concludeert.
The document indicates that Apple is interested in developing some kind of battery technology. It does not specifically say a battery for a car. But it does revolve around a guy who has spent nearly two decades in the electric car battery business. Some naysayers have argued that Apple isn't interested in building a car, just in providing software for them — but the Cupertino recruitment of people with expertise in hardware like batteries suggests otherwise.
De geruchten gaan al een tijdje dat Apple mogelijk een auto wil bouwen. Het techconcern heeft zelfs 50 oud-Tesla medewerkers aangenomen, zo schreef Business Insider in februari.
Apple has about 50 employees who previously worked at Tesla, according to LinkedIn. Many of those hires were engineers who interned at Tesla. Most of the engineers Apple has hired from Tesla specialize in mechanics, manufacturing, and robotics.
Van Google is al langer bekend dat het een zelfrijdende auto ontwikkelt. Vandaag heeft het bedrijf nieuws, want de zelfrijdende-auto's van het concern gaan de openbare weg op.
In Mountain View, Californië, kunt u de wagens Google vanaf deze zomer rond zien rijden. Uiteraard met bestuurder, voor de veiligheid, want het is niet de bedoeling dat ze moeten ingrijpen. Een filmpje van Google zelf.
VIDEO
Dat Google serieus is, blijkt daarnaast ook uit het volgende. In 2013 wilde Elon Musk, CEO van Tesla, het bedrijf aan Google verkopen omdat de automaker op omvallen stond. Er werd gewoonweg niet genoeg geld verdiend. Niettemin had Musk een aantal eisen, maar die zouden worden ingewilligd, zo schrijft Bloomberg :
In the first week of March 2013, Musk reached out to Page, say the two people familiar with the talks. By that point, so many customers were deferring orders that Musk had quietly shut down Tesla’s factory. Considering his straits, Musk drove a hard bargain. He proposed that Google buy Tesla outright with a healthy premium, the company would have cost about $6 billion at the time and pony up another $5 billion in capital for factory expansions.
He also wanted guarantees that Google wouldn’t break up or shut down his company before it produced a third-generation electric car aimed at the mainstream auto market. He insisted that Page let him run a Google-owned Tesla for eight years, or until it began pumping out such a car. Page accepted the overall proposal and shook on the deal.
Terwijl Musk, Page en advocaten van beide bedrijven onderhandelden over voorwaarden en de prijs, namen de verkopen van de Model S sterk toe. Tesla rapporteerde een kwartaal later elf miljoen winst op een omzet van 562 miljoen dollar en daarmee was het bedrijf gered.
De lening van het Amerikaanse Department for Enegy werd terugbetaald en de onderhandelingen met Google afgebroken.
Wat ik niet begrijp is waarom Google, maar vooral Apple, een plek willen veroveren in de auto-industrie, ze geen een bestaande autofabrikant overnemen. Daarmee koop je alles wat nodig is om een zelfrijdende auto te produceren.
Geld moet het probleem niet zijn. Kijk maar eens naar de cash en investeringen die de bedrijven op de balans hebben staan.
Laten we eens in Reuters kijken wat Apple met zijn 194 miljard dollar voor bedrijven uit deze industrie kan kopen. We kunnen u verklappen dat het techconcern dan alleen Toyota Motor Corp niet uit eigen zou kunnen overnemen, maar als het bedrijf nog wat obligaties uitgeeft...
Ach... Je kunt toch ook gewoon een auto leasen :-)