Proost! Het Nederlands elftal is door naar de volgende ronde en dat vieren we hier graag met een biertje. Zo vanzelfsprekend als een biertje is in het straatbeeld, zo vanzelfsprekend zou het niet moeten zijn om ’s lands grootste bierbrouwer, Heineken, in uw portefeuille te hebben.
Voor deze nationale trots betaalt u momenteel net iets te veel. Toegegeven, de (winst)groei zit er sinds dit jaar goed in bij de op twee na grootste brouwer ter wereld en volgens analisten houdt die voorlopig nog wel even aan. Bovendien is het aandeel Heineken best redelijk geprijsd ten opzichte van de directe concurrenten.
Stockpickers moeten dan ook op zoek naar obscure brouwers uit ontwikkelingslanden om deep value te vinden in de biermarkt. Voor mijn modelportefeuille De Alternatieve AEX kijk ik (en menig professioneel belegger) naar de sector Beverages in z’n geheel.
Geen kleintje
Daar vond ik begin april het voor mij onbekende Sektkellerei Schloss Wachenheim (SSW) uit het Duitse Trier. Het bedrijf maakt mousserende wijnen (schuimwijnen) en is geen kleintje op dit gebied. Haar brede assortiment wijnen worden verkocht in tachtig landen, voornamelijk in Duitsland, Frankrijk en Oost-Europa.
Jaarlijks verkoopt SWS meer dan 200 miljoen flessen en behaalt daarmee een omzet van ruim 300 miljoen euro. Het wijnkasteel is opgericht in 1888 en is één van de oudste beursgenoteerde bedrijven in Duitsland. Daarmee is het nog geen Heineken, dat 80 keer meer medewerkers heeft en omzet van factor 300.
Dat zegt mijn inziens echter weer niets over de groeikansen. Ik zie eerder kansen voor SWS dat in opkomende landen en de Verenigde Staten nog veel terrein heeft te winnen. Beleggers zien het Duitse aandeel vooralsnog over het hoofd, want:
- op tien keer de verwachte winst dit jaar is het aanzienlijk goedkoper dan de grote spelers in de drankensector
- het dividendrendement van 2,4% is keurig en beter dan dat van Heineken
- analisten zijn enthousiaster over de schuimwijnfabrikant
Klik op de grafiek voor een grote versie
Geen weerstand
Technisch ligt het aandeel SWS er ook prima bij, terwijl Heineken te maken krijgt met weerstandniveaus van vorig jaar. Overigens geldt voor beide aandelen dat ze in grote mate de koers van de wereldwijde aandelenmarkt volgen. Beide aandelen hadden het bijvoorbeeld zwaar in 2008, terwijl de drankconsumptie toen niet bepaald ingestort is.
Klik op de afbeelding voor een grote versie
Het algemene plaatje voor de biermarkt ziet er thans gunstiger uit dan de wijnmarkt, met een aanhoudende sterke groei in markten als Brazilië en Rusland. Mousserende wijn vormt echter een klasse apart en kan ook jonge generaties in opkomende landen steeds meer aanspreken.
De betaalbare flessen Feist en Muscador van SWS zijn daarbij een prima alternatief voor prosecco of champagne. Maar eerlijk is eerlijk: als Nederland het WK wint dat gaat de voorkeur toch naar een duurder flesje bubbels.
Statistieken per 24 juni 2014 |
Heineken |
Schloss Wachenheim |
Marktkapitalisatie |
30.300 miljoen euro |
112 miljoen dollar |
Notering |
Euronext |
Xetra |
Aantal medewerkers |
81.000 |
1100 |
Koers-winstverhouding 2014 |
18 |
10 |
Koers-winstverhouding 2015 |
16 |
10 |
Dividendrendement |
1,8% |
2,4% |
Oordeel analisten |
hold |
buy |
Koersontwikkeling YTD |
+7% |
+15% |
Lees ook: