Er zijn beleggers die waarschuwen voor bubbelvorming, voornamelijk bij de technologie aandelen. Karel Mercx is een echte dividendbelegger die bijvoorbeeld vaaochtend voor waarschuwde met prachtige grafieken. Hij schrijft regelmatig op IEX over dividendaandelen en dat dat de aandelen zijn waarvan beleggers het moeten hebben.
Dat spreken we absoluut niet tegen, maar omdat er een aantal signalen aanwezig zijn betekent het toch niet dat de gehele technologiesector in een bubbel zit, toch? We gaan eens kijken.
De grafiek is uit Karel Mercx zijn vorige stuk op IEX: Een hele enge grafiek. Wordt u al bang?
Natuurlijk kan niemand ontkennen dat er op de beurzen technologie aandelen verhandeld worden tegen ratio's die sky high zijn. Of dat er bedrijven zijn die zelfs helemaal geen winst maken. Kijkend naar de Nasdaq Composite, al is dit geen pure techindex, is deze ook wel eens veel duurder geweest.
Een price/sale ratio is ook maar een indicator, het zegt op zichzelf, net als andere indicatoren niet direct alles, maar toch. Omdat koerswinstverhouding misschien niet de beste maatstaf is voor tech, kijken we naar de koersomzetverhouding.
Liever hadden we de Nasdaq 100 genomen, wat wel een echte techindex is, maar die konden we niet vinden.
Tot nu toe groeien de technologie- en internetbedrijven jaar in, jaar uit. De rode cijfers zijn bedrijven die krimpen en groen staat voor groei. Paars ziet u als het bedrijf minder dan één jaar een beursnotering heeft. Een aantal extreme voorbeelden zijn:
- Netflix, dat bedrijf doet 5,3 x de omzet of Facebook dat bijna 17 x de omzet waard is.
- Fireye en Rocketfuel, de aandelen die Karel Mercx tweet, hebben niet eens een price/sale ratio op Bloomberg.
- Groupon dan weer wel, dat heeft een price/sale ratio van 1,3 en een verwachte K/W 50.
Dat zijn cijfers die wel op een bubbel wijzen als we naar de bovenstaande grafiek kijken, maar dit zijn maar een paar (ongelukkige?) namen en gebaseerd op één cijfer. U kunt ook zelf een kijkje nemen in het gave 164 pagina's tellende KBC rapport. Bedankt Das Kapital voor de tip!
Het aantal internetgebruikers stijgt ieder jaar. Misschien niet met de percentage´s van eind jaren ´90 of begin 2000, maar aangezien het aantal gebruikers nu bijna de helft van de wereldbevolking is kan het ook niet anders dan een lagere groei in percentage's.
Een duidelijke trend is dat er tijdens het tv kijken een tweede scherm aan staat, de tv wordt minder belangrijk en tablets en smartphones worden belangrijker. Zeker voor adverteerders, want er zal minder naar de tv gekeken worden tijdens de commercials. De truc is dan om je doelgroep via dat tweede scherm te bereiken. Een markt waar volgens het rapport nog veel potentie in zit.
Tot slot nog een andere blik op de toekomst van KBC. Nieuwe bedrijven die oude problemen oplossen met nieuwe technologie. Of zoals de bank het zelf zo mooi zegt:
'New Companies – With New Data from New Device Types – Doing Old Things in New Ways & Growing Super Fast'
Conclusie: Ja aandelen, en vooral technologie aandelen zijn misschien duur, maar kunnen gemakkelijk nog veel duurder worden. Eén voordeel, achteraf zag iedereen het lang en breed aankomen.