Dat Apple in een juridische strijd verwikkeld is met Samsung wist u al, maar tijdens de laatste patentzaak tussen de twee grootmachten kwam een interessant document naar boven. Deze presentatie uit april 2013 had een duidelijke kop: "Klanten willen wat wij niet hebben"
De groei in de markt kwam voornamelijk van toestellen goedkoper dan 300 dollar, en toestellen duurder dan 300 dollar met een scherm groter dan 4 inch. Ook staat de concurentie er beter voor, concludeert het onderzoek:
"Concurrenten hebben hun hardware verbeterd en soms ook hun ecosysteem. Bovendien besteedt de concurrentie “obscene hoeveelheden” aan reclame en/of ze betalen flinke bedragen aan het verkoopkanaal, om te zorgen dat klanten vooral Samsung-toestellen kopen.
Want ook al staat de naam ‘Samsung’ niet in de presentatie: iedereen in de mobiele industrie weet welk bedrijf bekend staat om de enorme advertentiebudgetten."
Gaat Apple nu grotere en goedkopere toestellen op de markt brengen? De gehele wereldpers staat op de stoep bij Apple als zij een nieuw product introduceren, de kans is klein dat u dat nieuws mist. Wel valt op dat dit bericht naar buiten komt als de winstmarge weer aantrekt.
Wat gaat Apple doen komende jaren, gaan ze voor omzetgroei en een lagere marge, of minder omzet met een hogere marge? In ieder geval is het duidelijk dat Apple voorlopig een wereldspeler blijft. Qua verkoop op het gebied van apps blijft Apple namelijk de marktleider.
Tot slot nog even, een onderzoekje van BusinessInsider wijst uit dat armen Android telefoons bezitten en rijken een Iphone.
Here is an even more dramatic one. Everyone knows that the Miami Beach area of Florida is where the rich go to play. But check out what happens near the airport, where there are a couple of trailer parks:
Note that the airport itself is picked out as iPhone territory — rich people can afford to fly, after all — but the less desirable neighborhoods near the runways are dominated by Android users.