Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Amazon: meer dan online retailer

Amazon begon in 1994 als een online boekenverkoper. Het is in de afgelopen decennia, onder leiding van Jeff Bezos, uitgegroeid tot een gigantisch online warenhuis, dat goed is voor meer dan 5% van de Amerikaanse retailomzet en meer dan 25% van de Amerikaanse onlineverkopen.

Mede door de internationale expansie, kwam de totale omzet van Amazon in 2013 uit op 74,45 miljard dollar, opnieuw een omzetgroei van meer dan 20%. Van die 74,45 miljard dollar verkocht Amazon 9,6 miljard dollar voor derden, door het beschikbaar stellen van het eigen handelsplatform en distributiebedrijf.

Amazon verscheept op drukke dagen driehonderd producten per seconde. Buiten de Verenigde Staten heeft het bedrijf specifieke websites in:

  • het Vereigd Koninkrijk
  • Frankrijk
  • Canada
  • Duitsland
  • Italië
  • Spanje
  • Australië
  • Japan
  • India
  • Brazilië

Deze lijst zal de komende jaren verder worden uitgebreid, onder meer in de opkomende landen.

Ook producent

De omzet in de Verenigde Staten bedraagt nog wel 60% van de totale concernomzet. De boekverkopen van Amazon vallen onder de omzet van de divisie Mediaproducten, en die vormen nog maar 29% van de totale omzet. Naast de boeken gaat het dan om muziek, films, videos en computerspellen.

Met de e-reader, Kindle en de Kindle Fire tablet-computer, is Amazon zelf ook een producent van elektronica. En er gaan geruchten dat Amazon ook een eigen spelcomputer op de markt gaat brengen, waarmee het de concurrentie aangaat met Microsoft’s Xbox en de Playstation van Sony.

Recentelijk startte in Seattle en Los Angeles als proef, de dienst AmazonFresh, waarmee online verse spullen uit de supermarkt kunnen worden besteld.

Mobiel dataverkeer

Amazon zal de Kindle-tablets ook gaan inzetten als instrument om de banden aan te halen met de fysieke retailsector, door het apparaat aan gewone winkeliers aan te bieden en te koppelen aan creditcardfuncties en elektronisch, mobiel betalingsverkeer.

Amazon heeft al creditcardgegevens van meer dan 230 miljoen Amerikanen en zo krijgt het nog meer inzicht in consumentenvoorkeuren.

Omdat het ook handelswaar van derden verkoopt, is Amazon dus geen simpele online-retailer meer, maar steeds meer de partij waarmee op de technologietrends van Big Data en de transition tot the cloud wordt ingespeeld.

Tegen de klippen op

Amazon koos ervoor de verkoop van de eigen handelswaar altijd voor om met scherpe prijzen marktaandeel te veroveren en daarbij, in eerste instantie, vaak verlies voor lief te nemen. Met het bereiken van marktdominantie door de webwinkel, konden nog betere inkoopprijzen worden bedongen.

Daarnaast weet Amazon scherpe prijzen te bieden door grote besparingen in de distributiekosten en door in de Verenigde Staten te verzenden vanuit belastingvriendelijke staten, waardoor omzetbelasting vermeden kan worden.

De service lijdt daar niet onder, want Amazon.com biedt vaak next-day-delivery aan in grote delen van de wereld en soms zelfs ook same-day-delivery. Binnen de e-commercesector blijft Amazon zich manifesteren als één van de ondernemingen met de sterkste groeicijfers.

Deze omzetgroei vraagt echter wel om aanzienlijke investeringen, in de vorm van:

  • nieuwe efficiënte distributiecentra
  • nieuwe technologie
  • uitbreiding van het media-aanbod
  • de lancering van nieuwe producten of diensten

Hoewel Amazon al een ijzersterke merknaam heeft opgebouwd en een grote cliëntentevredenheid heeft, blijft de onderneming ook investeren in advertising- en promotiecampagnes. Als gevolg van al deze investeringen staan Amazon’s nettoresultaten al jaren onder druk.

Cloudconversie

De innovatiekracht van Amazon blijft verbazingwekkend. Het concern gaat steeds meer online diensten aanbieden:

  • e-boeken
  • e-magazines
  • e-services
  • hostingfaciliteiten
  • op apps gebaseerde services
  • cloud-diensten (opslag en bewerking van dataverkeer)
  • betalingssystemen
  • orderafhandeling

Het onderdeel Amazon Web Services (AWS) draagt sterk bij aan de omzetgroei. Verwacht wordt dat de sterke groei van dit onderdeel, compensatie zal bieden voor de veel lagere winstmarges in de retailunit.

AWS biedt, volgens statistieken van IT-branchespecialist Gartner, een capaciteit die meer dan vijf keer zo groot is als die van de volgende veertien aanbieders bij elkaar!

In 2013 realiseerde Amazon met AWS een omzet van meer dan 3 miljard dollar en voor de komende vijf jaar verwachten analisten een gemiddelde groei van meer dan 30% per jaar. Het concern beschikt zo over een compleet pakket van diensten, die zij tegen betaling ook aan andere retailondernemingen aanbiedt.

Deze strategie wordt in de branche gekopieerd, bijvoorbeeld door eBay. Om de toenemende concurrentie te weerstaan, komt Amazon voortdurend met nieuwe initiatieven om de klanten aan zich te binden.

Amazon Prime

Prime is in een loyalty-programma waarmee leden, tegen een jaarbijdrage van 79 dollar, recht hebben op gratis aflevering en daarnaast ook kosteloos over diverse andere diensten kunnen beschikken.

Naar schatting zijn er zeventig miljoen Amerikaanse huishoudens met een account bij Amazon, waarvan zo’n 20% met een Prime-account.

Niet alle initiatieven zijn een doorslaand succes; Amazon’s (Prime) instant video streaming-service blijft nog ver achter bij concurrent Netflix, maar met het verwerven van uitzendrechten van live-programma’s en andere content, zoals films en shows, wil het de dienstverlening op het gebied van betaaltelevisie, toch verder uitbreiden.

Marges onder druk

Amazon gaat waarschijnlijk wel de tarieven voor de loyaliteitsprogramma’s met 20 tot 40 dollar verhogen. Vanwege de omvangrijke investeringen in groeisegmenten, zal de marge-ontwikkeling van het retail- en technologieconcern wel onder druk blijven staan.

De financiering van de investeringen is met de sterke cashflow echter geen enkel probleem. Amazon beschikt zelfs over een groot cashflowoverschot, vanwege het verschil in betaaltermijnen tussen debiteuren en crediteuren.

Bestellingen bij Amazon worden contant afgerekend, terwijl de inkopen meestal pas na negentig dagen worden betaald. De cashflow is ook toereikend om met de regelmaat van de klok acquisities te doen.

Hooggespannen verwachtingen

De beurskoers van Amazon is de afgelopen jaren sterk gestegen. Dit is gebaseerd op de verwachting dat de winstgevendheid de komende jaren explosief zal gaan toenemen. Het groeipotentieel is onmiskenbaar aanwezig, maar in 2012 leed de onderneming nog een netto verlies van 39 miljoen dollar.

Over 2013 werd weer een nettowinst van 273 miljoen dollar behaald. Beleggers en analisten kijken bij de waardering van het aandeel nauwelijks naar traditionele waarderingsmaatstaven, zoals de koers-winstverhouding, maar vooral naar de omzetgroei en de operationele (free) cashflow.

Met de huidige koers wordt meer dan 165x de verwachte winst per aandeel voor 2014 betaald. De totale beurswaarde van Amazon van 167 miljard dollar komt daarmee op ruim 1,8x de omzet.

Teleurstellend

Daarin schuilt een aanzienlijk risico, want de winstgevendheid is de afgelopen jaren wel achtergebleven bij de verwachtingen, vanwege de forse investeringen en de sterke nadruk op omzetgroei. Beleggers hebben daarom de afgelopen jaren tegenvallende winstcijfers veelal schouderophalend ontvangen.

Na de publicatie van de bedrijfsresultaten over het vierde kwartaal waren veel beleggers echter wel teleurgesteld over de afgenomen omzetgroei. De winstgevendheid viel ook wat lager uit door hogere verzendkosten. De koers van het aandeel ging vrijdag 31 januari onderuit met meer dan 11%.

Ondanks het tegenvallende vierde kwartaal van 2013, wordt voor 2014 toch nog wel een omzetgroei van meer dan 20% verwacht. Analisten op Wall Street hebben hun koersdoelen niet naar beneden toe aangepast, maar juist naar boven toe bijgesteld vanwege de impact van de prijsverhoging van het loyaliteitsprogramma.

Goed instapmoment

Ik zie in de koerscorrectie dan ook een gunstig instapmoment voor beleggers die een belang willen nemen in een onderneming die sterk profiteert van de nieuwe technologietrends en toenemende online-verkopen.

Amazon keert nog geen dividend uit en het heeft het afgelopen jaar geen eigen aandelen ingekocht. Jeff Bezos heeft nog steeds bijna 20% van de aandelen. Het gemiddelde koersdoel van de analisten op Wall Street ligt op 433 dollar, maar mijn berekeningen wijzen op een potentieel tot 450 dollar.


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Wim Zwanenburg

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Meer over Wim Zwanenburg

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. jun '14 Sweet Sanofi 1
  2. apr '14 Ali-Big-baba 9
  3. mrt '14 Is Priceline te prijzig?

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links