Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hoe Facebook de kassa vond

Hoe Facebook de kassa vond

Facebook stond lange tijd te boek als een mislukte beursgang, maar sinds vorige zomer heeft het aandeel alle sceptici de mond gesnoerd. Gaat het dan zo goed met Facebook? Mwah.

Steeds vaker lezen we dat tieners Facebook (waar inmiddels vooral hun moeders en oma's op actief zijn) links laten liggen en kiezen voor hippere chatkanalen als Whatsapp, Snapchat en Instagram. CEO en oprichter Mark Zuckerberg probeerde dat tij te keren door Snapchat over te nemen, maar dat mislukte.  

Instagram werd nog wel ingelijfd, maar pogingen om zelf met vluchtiger chatapplicaties te komen (Poke, Home) gingen de mist in, dus wat rechtvaardigt die koersrally nou eigenlijk? Het antwoord is heel simpel: geld.

Naast alles wat er misging heeft Zuckerberg één ding heel goed gedaan in het afgelopen jaar: hij heeft ontdekt waar de kassa staat. Advertenties waren lang een ondergeschoven kindje op Facebook, maar de grote verschuiving van desktop naar mobiel dwong hem om na te denken over nieuwe manieren om advertenties te plaatsen.

Hoe dat in zijn werk ging staat in een lang leesverhaal van de Wall Street Journal, waarin de moeizame leercurve (en het uiteindelijke inzicht) van Zuckerberg mooi wordt beschreven. Omdat niet iedereen een WSJ-inlog heeft, een paar losse passages:

Mr. Zuckerberg has learned to embrace—or at least accept—the reality that he now is in charge of what might be bluntly described as the most visible advertising business in the world. It is a big leap for the college dropout who wrote in a letter to potential investors just before the initial public offering: "Facebook was not originally created to be a company."

He embraced the idea in 2012 of selling more ads in Facebook's prized "news feed," the center of the screen where the social-networking site's 1.2 billion members spend most of their time. 

Dat inzicht kwam niet vanzelf: Zuckerberg was lang mordicus tegenstander van het prominent plaatsen van advertenties op Facebook. Tot een moment in 2012:

A group of Facebook engineers presented the latest mock-ups of ads for Facebook's iPad app. The ads were marooned on a separate screen—and to the right of the news feed.

The CEO quietly studied them. "Why don't we just explore ads in news feed?" he said, according to people at the meeting. Mr. Zuckerberg indicated that he would be open to the possibility of more types of ads there, including ones not tied to "likes."

"Oh, my gosh, he's actually open to it," one executive present at the meeting remembers thinking. No one in the room asked Mr. Zuckerberg why. They were too worried he would change his mind.

"It's not like I just decided to get more involved in ads," he says now. "I needed to because basically the ad product had to be more integrated." He adds: "And that created all these hard decisions that we needed to do well."

Het verhaal legt de vinger op de zere plek die alle social media-bedrijven hebben, hoe hip & hot ze ook mogen zijn. Om het in de woorden van een Nederlandse ondernemer - waarvan ik de naam even vergeten ben - te zeggen: "allemaal heel mooi, maar aan welke kant komt het geld er uit?"

Facebook heeft het kraantje gevonden. Daar zijn de lange termijnproblemen niet mee opgelost, maar beleggers zijn nu eenmaal dol op cashflow en die lijkt de komende tijd wel even gewaarborgd. Are you watching, Twitter?



Bron: Wall Street Journal. Klik op de infographic voor een grote versie


Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Pieter Kort

Pieter is hoofdredacteur van IEX.nl en de overige financiële titels van IEX Media.

Meer over Pieter Kort

Recente artikelen van Pieter Kort

  1. 08:15 Groene koersen op het bord, AEX-fondsen met cijfers en een volle agenda
  2. 10 apr Slotcall: Inflatie- en rentepaniek, maar AEX zet stoïcijns zijn recordreeks voort 1
  3. 09 apr AEX opent lager en houdt vooral de adem in voor wat er later gaat komen 2

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links