Morgen is het er weer, het consumentenvertrouwen van de Universiteit van Michigan om klokslag 15:55,00 uur. Dat wil zeggen, niet ieder klokje tikt hetzelfde, volgens CNBC en Business Insider. Persbeureau Reuters zou de data (milli)seconden voor Uur U aan vooral high frequency traders verkopen.
Dat daar een hoop geld mee is gemoeid, hoef ik u niet uit te leggen. Zeker als het consumentenvertrouwen verrast, kan de S&P 500 en in haar kielzog alle beurzen zomaar een procentje bij- of aftikken. Reuters ontkent het ook niet. Uit het stuk, waar ik wat cursiefjes in heb aangebracht:
"In a statement, Thomson Reuters said, "Through an agreement with University of Michigan, Thomson Reuters is the exclusive distributor of the Thomson Reuters/University of Michigan Surveys of Consumers to its clients through various subscription services as well as to the general public via a press release."
"Details of the tiered release of this data are provided openly to Thomson Reuters customers and the wider public and anyone wishing to trade on this data can pay for the service that best meets their data needs."
Bingo!
Ah, iedereen krijgt het consumentenvertrouwen dus op het moment dat hij of zij dat wil en voor betaalt? Even verderop:
"On June 3, Thomson Reuters inadvertently sent market-moving ISM manufacturing data early to its paying clients, many of whom immediately traded on the information before it was available to the wider market."
Bingo! Lees mijn blogje van 3 juni nog even na:
500 Amerikanen
Gaat u dus als een haas die Eric Scott Hunsader van Nanex volgen op Twitter. Ik ben benieuwd met voor charts - al een attractie op zich!!! - hij morgen mee komt na Michigan. Dit is vals spelen Reuters, om sommige beleggers meer gelijk dan anderen te maken. 15:55,00 uur is 15:55,00 uur en niet 15:54:59999 uur.
Reuters en de universiteit verdedigen zich dat zonder de miljoen dollar die het persbureau jaarlijks betaalt aan Michigan er helemaal geen consumentenvertrouwen zou zijn. Daarom is Reuters ook vrij om met die data te doen wat ze wil, zou de wet zeggen. Het zal, maar ik vermoed dat het persbureau een meervoud terug verdient...
Hoewel dat consumentenvertrouwen onderzoek onder slechts 500 Amerikanen is en een onduidelijk trackrecord heeft, is het wel een market mover. En dan hebben we het werelwijd over miljarden dollars aan beurswaarde. Neem daarom verantwoordelijkheid, Reuters.