- Yahoo!
- Tickercode: YHOO
- Koers: 26,30 dollar
- Koersdoel: 30,00 dollar
- ISIN: US9843321061
- Website: info.yahoo.com
Meer dan tien jaar na het uiteenspatten van de internetzeepbel, rond het jaar 2000, behoort Yahoo samen met Amazon en Ebay, tot de overlevers. Met het recente, geslaagde, bod op Tumblr van 1,1 miljard dollar rukt het fonds op in de ranglijsten van internetcompanies.
Bovendien worden de geruchten steeds sterker dat Yahoo ook videostreaming-company Hulu wil overnemen. Hulu heeft al biedingen van meerdere partijen gekregen, waaronder ook DirectTV.
Bij velen bestond de indruk dat Yahoo, als zoekmachinegigant, het had afgelegd tegen Google, maar de cijfers wijzen anders uit. Naar schatting steeg het aantal maandelijkse internetgebruikers (unique visitors) van Yahoo van circa 550 miljoen in 2008, naar 675 miljoen in 2012.
Daarnaast laat Yahoo, van zich horen in nichemarkten:
- met eigen diensten zoals Yahoo Mail en Yahoo News, Finance en Yahoo Sports
- met overnames van opkomende webdiensten
Tezamen goed voor een jaaromzet van meer dan 4,9 miljard dollar.
Invechten in social media
Naast de uitbouw van eigen diensten, grossiert Yahoo, met wisselend succes, in overnames van trendgevoelige social media-bedrijven. Zo kocht het in 2005 fotodienst Flickr en dus recent het populaire webblog Tumblr.
Tumblr, opgericht in 2007, is een snelgroeiend, populair platform, waar gebruikers, door de eenvoudige interface, makkelijk hun foto's met anderen kunnen delen. Hiermee tracht Yahoo beter aan te sluiten bij de voorkeuren van het jongere publiek.
Tumblr heeft naar eigen zeggen 108 miljoen blogs over de meest uiteenlopende onderwerpen en 117 miljoen unieke gebruikers met ruim 50 miljard posts. Weblogs zijn traditiegetrouw gebaseerd op tekst. Tumblr biedt gereedschap om snel je eigen blog bij elkaar te knippen en plakken, zonder dat daar veel schrijftalent voor nodig is.
Anders dan Facebook is Tumblr meer gericht op communities die hun interesse in een bepaalde (sub-)cultuur met elkaar willen delen. Tumblr trekt veel jongeren die afhaken bij Facebook. Tumblr haalt nog maar weinig advertentie-inkomsten binnen, maar Yahoo ziet bij Tumblr juist veel plaats voor gerichte reclameboodschappen.
Yahoo lijkt daarbij, de manier waarop bedrijven zich op Facebook willen profileren, te kopiëren. Direct na de overname liet Yahoo CEO Marissa Mayer weten veel te verwachten van gesponsorde blogposts. Ze zei dat reclameteksten een verrijking kunnen zijn voor Tumblr zolang de teksten maar goed en interessant zijn.
Inmiddels hebben veel Tumblr-gebruikers daar al kwaad op gereageerd. By the way, een bod door Yahoo op Facebook in 2006 (!) van 1 miljard dollar werd door Facebook-oprichter Mark Zuckerberg afgeslagen...
Ondertussen werkt Yahoo zelf waarschijnlijk al weer aan de volgende overname, waarbij in het geruchtencircuit en op websites de naam van Hulu steeds vaker opduikt. Hulu is een videowebsite die concurreert met onder andere Netflix en Youtube (van Google).
Hulu haalt zijn omzet uit abonnementen en advertenties. Hulu is eigendom van:
- NBC Universal
- Fox Broadcasting Company
- Disney-ABC Television Group
NBC mag echter niet het management van Hulu aansturen, omdat NBC nu eigendom is van van Comcast en de federale toezichthouders alleen toestemming gaven voor de overname van NBC onder voorwaarde dat zij het management van Hulu uit handen zouden geven.
Zelfstandig met samenwerkingsverbanden
Voor de toekomstige groei zet Yahoo sterk in op originele, exclusieve videocontent, hoewel het op dat terrein Youtube van Google tegenover zich vindt. Maar met deals, zoals recent met NBC Entertainment, weet Yahoo toch regelmatig Google de loef af te steken.
Daarnaast richt Yahoo zich ook op het ontwikkelen van Apps voor mobiel internetgebruik. Naast de grote concurrent Google, moet Yahoo steeds meer opboksen tegen social media als Facebook, Linkedin en Twitter.
Ondanks al deze problemen koos Yahoo toch steeds voor een zelfstandig voortbestaan. Liever eten, dan gegeten worden. Zo wees Yahoo twee maal een bod van Microsoft af. In 2008 bood Microsoft 45 miljard dollar voor Yahoo.
Hoewel een overname door de softwaregrootmacht van Yahoo in 2008 mislukte, hebben de bedrijven, in hun concurrentiestrijd met Google, sinds 2010 de krachten gebundeld op advertentie- en zoekgebied, waarbij Yahoo gebruik ging maken van het Microsoft’s zoekplatform Bing.
Deze deal heeft een looptijd van tien jaar, waarbij Yahoo 88% van de omzet verkrijgt, maar Yahoo’s huidige CEO, Marissa Mayer, zou, naar verluidt, liever van de opt-out mogelijkheid halverwege de looptijd van het contract gebruikmaken.
Als de inkomsten per zoekopdracht onder een bepaald niveau dalen, kan Yahoo het contract beëindigen, maar volgens de Wall Street Journal is dat niveau niet bereikt. De samenwerking heeft echter zeker nog niet opgeleverd wat de twee ervan verwachtten: het aandeel van beide partijen in de zoekmarkt is sinds 2010 nauwelijks veranderd.
Zo nu en dan steken geruchten de kop op dat Microsoft nogmaals een overnamepoging zou willen doen. Yahoo werkt eveneens samen met Apple, Samsung en Nokia om de content en de Apps van Yahoo ook op de iPhone en de op Android-draaiende smartphones en tablets te krijgen.
Yahoo moet wel mee in de verschuiving van het groteschermengebruik (display) naar mobiel internetgebruik, ondanks het feit dat mobiele advertenties per stuk minder omzet genereren.
Het financiële plaatje
Na een aantal rondes van herstructureringen van bedrijfsactiviteiten, ontslagen, en wisselingen van topmanagers (Yahoo versleet vier topmannen in minder dan vijf jaar!), lijkt Yahoo onder de leiding van CEO Marissa Mayer (ex-Google), opnieuw de ranglijst van toonaangevende internetbedrijven te bestormen.
Ook de koers van het aandeel is de afgelopen twaalf maanden zeer sterk gestegen, met meer dan 70%. De waarde van de Aziatische belangen van Yahoo, waaronder 35% in Yahoo Japan en 20% in het Chinese ecommerce-bedrijf Alibaba, wordt nu op meer dan 12 miljard dollar geschat.
Yahoo is voornemens, bij de beursgang van Alibaba, het gehele belang in de groep van de hand te doen, waarbij het de opbrengst mogelijk in een speciaal dividend aan de aandeelhouders zal uitkeren. Momenteel keert Yahoo nog geen dividend uit, maar het heeft als teken van geloof in eigen kunnen, de afgelopen jaren wel voor 2,9 miljard dollar aan eigen aandelen opgekocht.
Analisten op Wall Street hanteren momenteel gemiddeld een koersdoel van 27,50 dollar. Daarmee lijkt het koerspotentieel momenteel beperkt. Van de 36 analisten op Wall Street die het aandeel op de voet volgen:
- geven er 15 een koopaanbeveling
- adviseren er 19 het aandeel aan te houden
Beleggers betalen momenteel, met een koers van 26,33 dollar, bijna 20 keer de winst voor de komende twaalf maanden. Yahoo keert nog geen dividend uit, maar de voor aandeelhouders beschikbare kasstroom, het zogeheten free cash flow-rendement, bedraagt meer dan 3% voor 2013.
In 2012 behaalde Yahoo een nettowinst van 3,9 miljard dollar. Met meer dan 5 miljard dollar in kas, bedraagt de marktwaarde momenteel meer dan 28 miljard dollar. De groei van de winst per aandeel wordt gemiddeld voor 2013 op 16% getaxeerd en op 10% voor 2014.
De ontwikkeling van de omzet met mobiele advertenties, zal een belangrijke factor voor de koers van het aandeel zijn, zo ook de gang van zaken rond de beursgang van Alibaba. Na de recente sterke koersstijging van meer dan 30% sinds begin 2013, acht ik de aandelen echter minder aantrekkelijk gewaardeerd.
Mijn eigen koersdoel blijft voorlopig op 30,00 dollar steken, maar de waardering steekt zeer gunstig af tegen die van social media-aandelen zoals Facebook of Linkedin. Beleggers doen er goed aan dit internetbedrijf te blijven googelen, maar de beurskoers bij voorkeur te blijven volgen via Yahoo Finance.