Het instorten van een kledingfabriek in Bangladesh begin mei, waarbij 1100 arbeiders omkwamen, schokte de wereld. Het kalf is verdronken, maar (sport)kledingfabrikanten en overheden lijken eindelijk bereid iets te doen aan de slechte arbeidsomstandigheden daar.
Beleggers (waaronder wij) met een gezamenlijk belegd vermogen van 1,2 triljard dollar, hebben een oproep gedaan aan kledingfabrikanten om onder andere vakbonden te versterken en bekend te maken met welke fabrieken ze werken. Maar sommige producenten werken al veel duurzamer. De Duitse sportkledingfabrikanten Adidas en Puma hebben duurzaamheid jaren geleden al omarmd en scoren hoog op dit punt.
De belangrijkste uitdagingen in deze sector zijn de slechte arbeidsomstandigheden in lagelonenlanden, het reduceren van milieubelasting in de productie en de innovatie van biologisch afbreekbare of goed recyclebare producten. De Duitsers werken ook samen, bijvoorbeeld in het volledig verwijderen van chemicaliën in de productie van kleding in 2020, de zogeheten Detox campaign in samenwerking met Greenpeace.
Droog kleuren
Adidas besteedt veel aandacht aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden, maar kampt desondanks nog met kritiek van NGO’s (non-gouvernementele organisaties; red) die stellen dat arbeiders in Indonesië en Bangladesh worden onderbetaald en moeten overwerken. De onderneming werkt met 1.232 fabrikanten in 62 landen en dat maakt het ingewikkeld om de keten goed te beheersen.
Om het milieu minder te belasten heeft Adidas het Nederlandse Feyecon ingeschakeld om kleding droog te kunnen kleuren. Het kleuren kost normaliter 100 liter water per kilogram textiel. Met dit DryDye productenprogramma bespaart de onderneming water en energie, maar laat geen duidelijke doelstellingen op reductie van water- en energieverbruik zien. Qua productinnovatie scoort de onderneming met de ecologische kledinglijn en het is een samenwerking aangegaan met Grameen Group om schoenen van 1 dollar voor de armen te maken.
Puma produceert in ruim 500 fabrieken in 42 landen waaronder lagelonenlanden als China, India en Vietnam. Dit is ruim de helft van het aantal fabrieken van Adidas en Puma heeft dan ook minder problemen met arbeidsomstandigheden. Ten aanzien van reductie van de milieubelasting onderscheidt Puma zich door als eerste bedrijf ter wereld een milieu winst & verliesrapport te publiceren waarbij de netto maatschappelijke kosten van de milieuvervuiling in 2010 neerkwamen op 145 miljoen euro.
Winnaar op de beurs
Over 2012 heeft de onderneming een geïntegreerd duurzaamheids- en financieel verslag gepubliceerd. Het milieuprogramma is gericht op een absolute reductie van CO2-uitstoot, water en afval in 2015. Ook op innovatie doet Puma het goed: het komt dit jaar met een lijn van volledig biologisch afbreekbare schoenen en kleding op de markt die je zo op de composthoop kunt gooien.
Alhoewel beide ondernemingen ruimschoots slagen voor onze toets, is Puma de winnaar op het gebied van duurzaamheid door beter te scoren op de belangrijkste uitdagingen, maar wie wordt de winnaar op de beurs?
- Adidas is met een omzet van 15 miljard euro viermaal groter dan Puma. Een gemiddelde jaarlijkse winstgroei van 7% over de afgelopen tien jaar was geen topprestatie maar daar staat tegenover dat de toekomstige winstgroei flink hoger is. Dit is vooral te danken aan een groter aandeel in opkomende markten (zoals China en CIS) en lagere operationele kosten. De relatief mindere prestaties van Adidas de afgelopen jaren waren mede het gevolg van de problemen bij Reebok dat in 2006 werd overgenomen. Ondanks een enorme stijging van het aandeel dit jaar zit er meer in het vat. Een prijs van 100 euro is gezien de vooruitzichten te rechtvaardigen.
- Puma is in financieel opzicht het mindere broertje van Adidas. Puma liet de afgelopen jaren meerdere keren een flinke winstdaling zien en ook voor dit jaar voorspellen analisten een omzet- en winstdaling. De revival van Puma werd tien jaar geleden ingezet met als hoogtepunt de overname (voor 75%) door het Franse PPR. Sindsdien laten de resultaten echter te wensen over.
Door de overwinning van Bayern München op Borussia Dortmund liet Adidas concurrent Puma al achter zich. Puma heeft het mooiere spel qua duurzaamheid, maar Adidas wint opnieuw.
PS: We hebben Nike bewust niet genoemd in dit stuk. Het bedrijf komt overigens op dit moment zowel qua duurzaamheid als waardering op een tweede plaats.