Op valentijnsdag denken velen aan de luxe artikelen waarmee ze hun geheime liefde kunnen verrassen. Een grote kans dat daarbij dan een van de merkartikelen van Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) over tafel komt.
LVMH is het grootste conglomeraat ter wereld van luxe producten, variërend van champagnes, wijnen tot juwelen, horloges, parfums en luxe lederwaren. Het concern heeft een ijzersterke merkenportefeuille, zoals Dom Perignon, Louis Vuitton, Moet & Chandon, Dior (parfums), Tag Heuer (exclusieve horloges) en Donna Karan (mode).
Het van oorsprong Franse bedrijf heeft wereldwijd meer dan 80.000 mensen in dienst en het heeft meer dan 2500 winkels over heel de wereld.
- LVMH werd oorspronkelijk gevormd door de fusie van de champagneproducent Moët et Chandon en cognacproducent Hennessy, waarmee het bedrijf Moët Hennessy werd gevormd.
- In 1987 fuseerde het concern opnieuw, dit keer met de modefabrikant Louis Vuitton. Aanvankelijk vonden velen dit nogal een vreemde combinatie, maar zowel zakelijk als voor beleggers werd deze fusie een doorslaand succes.
Hermes International
Van een crisis was het afgelopen jaar bij LVMH nauwelijks iets te merken. De nettowinst steeg naar meer dan 3,1 miljard euro en de omzet steeg met 16% (14% in constante valuta) van 20,3 miljard naar 23,7 miljard euro. De nettowinst steeg in 2011 weliswaar slechts met 1%, maar die geringe stijging volgde wel op de exorbitante stijging met 73% in 2010.
De stijging in 2010 was een gevolg van de forse boekwinst op de investering in een belang van 17% in retailer Hermes International. Gecorrigeerd voor deze boekwinst, steeg de nettowinst met een slordige 34%. Sinds vorig jaar heeft LVMH het belang in Hermes verder uitgebreid tot 22%.
Buiten Europa
De Chinese consument besteedt niet alleen in het land zelf, maar vindt als shoppende toerist ook steeds vaker de weg naar de winkels met de luxe artikelen van LVMH in Europa en de Verenigde Staten. Mede daardoor steeg de omzet in Europa in het vierde kwartaal met 3%, maar LVMH profiteert vooral van de sterke groei in de Verenigde Staten en Azië.
Inmiddels behaalt LVMH meer dan tweederde van de omzet buiten Europa. LVMH investeert fors in nieuwe groeimarkten zoals Quatar en Bahrein en in Brazilië en Rusland. Vorig jaar zette ook de acquisitie van 3,7 miljard euro van het prestigieuze Bulgari zoden aan de dijk, ondanks de aanvankelijk sceptische reacties van beleggingsanalisten. En CEO Bernard Arnault ziet nog geen einde aan de groei.
Ondanks de overname van Bulgari beschikt de onderneming dankzij de enorme cashflow nog steeds over uitstekende balansverhoudingen. LVMH heeft de afgelopen jaren het dividend steeds met zo’n 10 tot 13% verhoogd en analisten voorzien dat het daartoe ook de komende jaren in staat is.
Verder omhoog
De winsttaxaties voor LVMH zitten nog steeds in een stijgende trend omdat de bedrijfsresultaten de verwachtingen overtroffen. Het aandeel is niet goedkoop. Met een koers van 124 euro wordt het aandeel verhandelt met een koerswinstverhouding van 17,5x de getaxeerde winst per aandeel voor 2012.
Het aandeel krijgt van beleggingsanalisten gemiddeld een koersdoel van 140 euro, maar bij het aanhoudende winstmomentum acht ik zelfs nog een koers van 150 euro haalbaar. Voorlopig blijf ik deze stille liefde wel koesteren...
Zwanenburg heeft een positie in dit fonds en ook cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V. kunnen een positie in dit fonds hebben.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Lees alle favoriete aandelen van IEX-columnisten in de IEX-valentijnsspecial
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥