Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Heineken: Op naar China!

Heineken: Op naar China!

Bierbrouwer Heineken kwam vanochtend met haar trading update, waarin zoals gewoonlijk even kort bij de verschillende ontwikkelingen per regio (land) wordt stilgestaan. 

Heineken zelf noemt de cijfers robuust, en dat wordt vertaald als meevallend. Toch valt de organische groei een klein beetje tegen, zeker gezien de prestaties eerder dit jaar.

Eigen groei kalft af

De eigen groei kwam voor dit kwartaal uit op 2%, terwijl dat over het eerste halfjaar gemeten nog 4,7% was. Dat had te maken met een zeer sterk eerste kwartaal, en een solide tweede kwartaal.

Het derde kwartaal is dus robuust: je zou dit kunnen zien als: moeilijke omstandigheden, maar we slaan ons er goed doorheen. Die moeilijke omstandigheden gelden voor een aantal landen waar het minder goed gaat met de bierafzet. Laten we eerst maar eens de volumetabel erbij pakken.

Bier per liter?

Wij consumeren een biertje meestal per 0,2 liter (glas) of 0,3 liter (flesje) en sommigen zelfs per halve of hele liter.  

 

 

Bij Heineken rekent men met hectoliters. Om een idee te geven, de prijs per hectoliter ligt momenteel (bij de halfjaarcijfers) op 91 euro, en dat was een jaar eerder nog 96 euro.

In deze trading updates heeft Heineken het echter alleen over volumes, en niet over de hoeveelheid geld die daarvan gemaakt wordt. Heineken heeft daarbij vooral last van dalende valuta's in de groeimarkten, waardoor stijgende volumes (meer bier) niet per se vertaald wordt in meer omzet.

Laten we dan maar eens kijken naar de volumes. 

   

 

Twee regio's springen eruit. In Asia Pacific gaat het geweldig, zelfs de organische groei gaat daar hard, met 15,1% dit kwartaal. Dat zit 'm vooral in Vietnam en Cambodja. In Vietnam is het merk Tiger van Heineken, en dat groeit hard. 

Schijnt heerlijk te smaken bij een stukje krokodillevlees...

 

 

Niettemin, double digit growth, aldus Heineken. Ook in China gaat het goed, hoog enkelcijferige groei met dank aan het Heineken-merk zelf. Heineken wordt in het buitenland vaak gezien als een premium bier, terwijl bij ons Heineken meer als standaardbier wordt gepercipieerd.

Dan moet je dit soort feesten sponsoren, dan gaan de nieuwe generatie hippe Chinezen wel overstag.

 

Afrika en Rusland

Minder gaat het in de regio Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa. Alhoewel, regio is hier eigenlijk niet op zijn plaats, we hebben het bijna over de helft van het aardoppervlak. De afzet in Rusland ligt zwaar onder druk en krimpt dubbelcijferig.

Heineken geeft dus geen omzetcijfers in euro's, maar alleen afzet (volume) cijfers. Wel wordt het getal onder de streep bekendgemaakt. De nettowinst over de eerste negen maanden bedroeg 1,23 miljard euro. Het valutaeffect daarin is 115 miljoen euro negatief. 

Duur aandeel

Heineken is een duur aandeel, hoor je overal. Dat is ook zo. Voor het dividend hoef je het inmiddels niet meer te doen, want dat bedraagt niet meer dan 1,5 à 1,6%. Heineken betaalt doorgaans 35 tot 40% van de nettowinst uit aan dividend. 

 

 

Maar: duur is een relatief begrip. De koerswinst-verhouding (21) zie je vaker bij voedings- en drankfabrikanten, omdat het een vrij zekere business is. Anti-cyclisch ook, want bier blijven we wel drinken, hoe de economische situatie ook is. 

De lage rente blijft defensieve aandelen daarbij in de kaart spelen. Enerzijds voor de nieuwe beleggers, die de overstap maken van spaargeld naar gespreide ETF's of beleggingsfondsen met kwaliteitsaandelen.

Lage rente

En anderzijds omdat degelijke bedrijven als geen ander profiteren van de lage rentestand. Heineken betaalt inmiddels gemiddeld 3,1% rente over haar schulden en hoe langer deze rentesituatie duurt, hoe lager die rente voor dit soort bedrijven gaat uitpakken. 

En een goede belastingadviseur zou ook wonderen doen, want met een nette belastingaanslag van bijna 28% steekt het schril af bij bijvoorbeeld een Starbucks. En dat is toch allebei gewoon drank?

Consolidatieslag biermarkt

Nog niet zo lang geleden was er sprake van een enorme consolidatieslag in de sector. Al in september 2014 wilde SABMiller Heineken overnemen, terwijl een jaar later SABMiller zelf door het Belgisch/Braziliaanse AB Inbev werd overgenomen.

Omdat de erfgename van Freddy Heineken, zijn dochter Charlene, kennelijk niet geneigd is haar erfgoed te verkopen, en via Heineken Holding nog steeds de macht in handen heeft, lijkt een overname van Heineken door een derde partij een lastig verhaal. 

Chinezen willen premium bier

Vooralsnog, met deze koers, heeft zij ook weinig reden tot klagen. Heineken groeit zelfstandig goed door. En verdere groei zal dan vooral moeten komen uit Azie. Momenteel is voor het gewone bier de afzet in Azie nog maar 11% van het geheel.

Wat betreft premium bier, is dat 20%. Omdat de levensstandaard in Azie zienderogen vooruit gaat, kan Heineken daar ook wat meer duurder bier slijten, en daar zit tenslotte de meeste winst in.  


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 oktober 2016 12:59
    (citaat)
    "...stijgende volumes (meer bier) niet per se vertaald wordt in meer omzet." (einde citaat)

    Ben ik de enige die hier de humor in ziet?

    Verder: willen ze 'het maken' in het Midden Oosten, dan zou ik dat eens anders aanpakken. Breng eens een fijn kefir-drankje op de markt. Zit óók alcohol in, maar trekt wat minder wenkbrauwen omhoog.

    10% van die omzet aldaar, graag op mijn rekening bijschrijven, vanwege het aanleveren van het idee.
    Niets voor niets hè ;P

    :D
  2. [verwijderd] 26 oktober 2016 16:28
    quote:

    theo1 schreef op 26 oktober 2016 15:38:

    Ze hadden meende ik een brouwerij van een soort van moutdrankje in Egypte.
    Moutdrankje?

    Is niet hetzelfde als Kefir hè.
    Kefir is van een specifiek soort yoghurtplantje.
    Je kunt het maken mét en zónder alcohol.
    Dat is tevens de keus tussen mét en zónder lichte, natuurlijke 'sprankeling'.

    Kefir plantje is vaak járen in de familie...als je dus een 'voet tussen de deur' wil...breng een drankje uit dat 'gemak in de familie/het gezin' brengt...met 'respect voor de er al heersende cultuur'...

    Ze hebben het zelfs hier in het westen niet eens in het assortiment staan toch...geloof ik...ligt nog een marktje open hier....heeee...nog een marktaandeeltje voor mij ...10 % erbij weer voor het extra ideetje ;P

    :D
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links