Untitled Document
Een overname van
Versatel
door
Belgacom
is het hoogste waar beleggers in het fonds op hadden mogen hopen. Als het lukt,
flikt
grootaandeelhouder
John de Mol voor de tweede keer hetzelfde kunstje: verkoop van
Endemol
in 2000 en nu dan Versatel.
Een overnamepremie van 40% gerekend van de slotkoers
van vorige week donderdag moet lukken. De eerste deal maakte hem miljardair
,maar de 150 miljoen euro winst die hij straks wellicht op zijn banksaldo kan
bijschrijven, is snel verdiend en valt evenmin te versmaden.
Zijn 42%-belang verwierf hij in twee tranches in de periode mei tot en met december 2004 tegen een gemiddeld prijs van naar schatting 1,45 euro. Medio augustus kon Talpa nog even bij kopen op een niveau rond 1,30 euro.
Speelbal
Belgacom heeft diepe zakken. Onze zuiderburen lijken er niet om te malen dat de Nederlandse telecommunicatiemarkt al de meest concurrerende is van heel Europa. De 4,5 miljard euro aan liquiditeiten waarover ze beschikken, brandt in de zakken en tegelwijsheid leert dat wie niet groeit, achteruit holt.
Aan het businessmodel van Versatel verandert een overname niet veel. Daar
houden wij onze twijfels over. Niet omdat wij geen waardering voor de onderneming
of haar management
hebben, maar zuiver en alleen doordat de sector een speelbal is van extreme
technologische veranderingen, die alles op hun kop zetten.
Daarover is inmiddels van onze zijde voldoende gezegd met onze recente bijdrages
Versatel
herteld en Komt
dat schot, Versatel? De pittige discussies hierover in de koffiemaker
van IEX kunnen wij nu afsluiten. Onze critici die meenden dat wij niet
op de hoogte waren van Versatels vierde kwartaalcijfers en deze ons toezonden
zijn bedankt.
Geheide overnamekandidaat
Die cijfers waren ons echter bekend en ze waren ook in ons oordeel meegewogen. Alleen voor de detaillering van een aantal globale, niet gespecificeerde cijfers, zoals de afschrijvingen op kapitaalinvesteringen, wachten we nog op de toelichting in de Jaarrekening 2004. Er past ons echter wel een mea culpa.
Dat is dat wij verzuimden er nog eens expliciet op te wijzen dat Versatel, zeker met een gewiekste zakenman als De Mol als grootaandeelhouder, een geheide overnamekandidaat is. Die mogelijkheid is zo vaak geopperd dat dit inmiddels een wagenwijd openstaande deur was. Dan nog, sommige beursbedrijven blijven altijd geheide overnamekandidaten.
Door de recente ontwikkeling wordt onze focus op dit fonds in een keer verschoven van de verre naar de ogenblikkelijke toekomst. Wie maalt er nog om wat Versatel kan verdienen na 2008? Belgacom rammelt nu met een goedgevulde geldbuidel. De overnamepremie kan nog verder oplopen, wanneer zich andere partijen aanbieden.
Pokerspel
Die hoeven niet werkelijk geïnteresseerd te zijn, maar kunnen er alle belang bij hebben het vuurtje op te stoken. Dat Belgacom het niet gemakkelijk krijgt met haar eventuele aanwinst is duidelijk. De concurrenten die aan de zijlijn toekijken, helpen met liefde mee om het haar moeilijker te maken door de prijs van de prooi zo hoog mogelijk op te drijven.
Er kan nu een pokerspel op gang komen, waarbij de kaarten van Belgacom open
en bloot op tafel liggen. Alle partijen zijn nu immers op de hoogte van de expliciet
uitgesproken interesse van Belgacom, die wel iets moet doen met haar geld als
ze het niet wil terugbetalen aan haar aandeelhouders, zoals KPN
dat doet met de systematische terugkoop van aandelen.
In een honderd jaar oude bedrijfstak als bijvoorbeeld telecom kan dat slechts één ding betekenen: overnames plegen. Dat Belgacom uiteindelijk toch, veel later dan de andere spelers, in 2004 de weg naar de aandelenbeurs vond, betekent dat de onderneming nog steeds expansiemogelijkheden ziet voor zichzelf.
Breekijzer
Behalve de hoogte van de overnameprijs zitten er andere interessante aspecten aan een mogelijke deal. Dat zijn bijvoorbeeld de consequenties voor de andere spelers. Kan KPN in dat geval nog doorgaan met haar geleidelijke liquidatie, of laat ze zich uitdagen om op haar eigen thuismarkt een heilloze concurrentieslag aan te gaan met de Belgen?
Tien tegen één dat KPN daarvoor inderdaad kiest. Zelfs na een genereus overnamebod heeft Belgacom nog miljarden uit te geven om de markt te bewerken. Het kan niet anders dan dat ze veel geld pompt in de marketing van haar telecomdiensten. De voetbaluitzendrechten van Versatel vormen daarbij het breekijzer.
Wat kan KPN daar tegenover stellen? Welke content kan zij haar klanten bieden? Films, theater en concerten? Alles is denkbaar nu gebundelde verkoop van telecomdiensten en entertainment het nieuwe businessmodel schijnt te worden. Wat ons slechts verbaast, is de snelheid waarmee telecommunicatie zich ontwikkelt tot een nagenoeg economisch vrij goed.
Explosieve combinatie
Een jaar geleden klonk het nog provocerend om een dergelijke stelling te poneren. Nu zien wij hoe in de nieuwe realiteit telecomaanbieders hun dienstenpakket zodanig configureren, dat entertainment het enig betaalde product wordt en de traditionele telecomdiensten als bijproducten gratis worden weggeven.
Wij betwijfelen of de telecommunicatiebedrijven hiermee goed wegkomen. Hun bedrijf blijft primair datatransport. Voor zover die data de vorm aanneemt van informatie of entertainment is dat content van derden, waarvan het telecommunicatiebedrijf de doorgifte op zich neemt tegen een zekere vergoeding.
Over de hoogte daarvan kan lang gebakkeleid worden, maar alles wijst er op dat die laag, zelfs extreem laag zal zijn. Het aantal potentiële distributeurs is groot. De explosieve combinatie van IP en breedband heeft elke drempel weggenomen voor wie radio en televisie wil maken. De winst slaat neer bij de producenten van de content.
Loose-loose
Vermoedelijk gaat het hierbij om het meest creatieve of sportieve talent: de individuele spelers, acteurs, regisseurs, script writers en artiesten. Het businessmodel van telecommunicatiebedrijven wordt momenteel onder grote druk van de technologie gewijzigd. De vlucht in content is daarbij een voor de hand liggende keuze.
De Mol heeft daarop goed ingespeeld en een draaiboek gemaakt, waarin Belgacom de speciaal voor haar bedachte rol gaat spelen. Winnaars zijn De Mol en de beleggers die met hem hebben meegelift. Voor Belgacom, KPN en de andere spelers in de overbevolkte Nederlandse sector van datatransporteurs levert de deal een loose-loose situatie op.
Jacques Potuijt is oprichter van Provest Group en was hiervoor onder meer hoofd Beleggingsresearch bij Deutsche Morgan Grenfell in Amsterdam. Potuijt schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Hij belegt uitsluitend in beleggingsfondsen. De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op
potuijt@iex.nl.