E-mailadres:
Wachtwoord:
 
   

'Nieuw EU-verdrag antwoord op S&P'

Gepubliceerd op 6 dec 2011 om 09:37 | Views: 1.506 | Onderwerpen: Europa

PARIJS (AFN) - Het Frans-Duitse plan voor een nieuw Europees verdrag is hét antwoord op de waarschuwing van kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P) over de eurolanden met de hoogste kredietwaardigheid. Dat zei de Franse minister van Buitenlandse Zaken, Alain Juppé, dinsdag op de Franse radio.

S&P zei maandag dat de eurolanden met de hoogste kredietwaardigheid, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland, die status kunnen verliezen. Volgens Juppé zijn de plannen voor strengere Europese begrotingsafspraken ,,precies het antwoord op de vragen van S&P over de tekortkomingen van het Europese economische beleid''.

Christian Noyer, bestuurslid van de Europese Centrale Bank en de president van de Franse centrale bank, zei dinsdag dat moet worden nagedacht over de rol van kredietbeoordelaars in de schuldencrisis. Volgens Noyer wordt de methodiek van S&P steeds meer politiek gedreven in plaats van gebaseerd op economische fundamenten.

Gerelateerde onderwerpen

Reacties

14 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
peelduiker
0
Juppe heeft het helemaal mis. Als de euro-bond een feit wordt dan gaan Duitsland en Nederland fors meer rente betalen wat het begrotings tekort doet oplopen. Ik hoop nog steeds dat Duitsland met Kerst de DM weer in gaat voeren...Nederland zal gelijk volgen evenals Finland.
stars _1FB1
0
Dat wist S&P toch? Volgens mij word er vreselijk veel geld verdiend door dit soort uitspraken.
Sancho Panza
0
quote:
peelduiker schreef op 6 dec 2011 om 09:46:

Juppe heeft het helemaal mis. Als de euro-bond een feit wordt dan gaan Duitsland en Nederland fors meer rente betalen wat het begrotings tekort doet oplopen. Ik hoop nog steeds dat Duitsland met Kerst de DM weer in gaat voeren...Nederland zal gelijk volgen evenals Finland.


Merkozy hebben (gelukkig) gister benadrukt dat de Eurobonds er niet gaan komen. Dit zou voor Europa nu niet de oplossing zijn. Eerst alle begrotingen op order, betere controle mechanisme op begrotingen en dan zou je eventueel Eurobonds kunnen overwegen. Kijk naar Amerika, daar wordt niet gekeken naar Californië (het Amerikaanse Griekenland) bijvoorbeeld. De rente is nog laag en het brengt de VS niet in "de macht van de financiële wereld". Eurobonds op termijn moet een overweging zijn.

Terug naar de D-mark en gulden is een heel slecht plan. We zijn m.i. een goede weg ingeslagen. Sarkozy doet uitspraken die je een paar weken geleden nooit had verwacht.
Bert van Dijk
0
quote:
*Justin* schreef op 6 dec 2011 om 10:03:

Peelduiker: de wereld houdt niet op bij Zeeland.


Wat een onzin opmerking. Nee, de wereld stopt niet bij het drielandenpunt. Dat begrijpt Peelduiker ook wel. Maar garant stellingen kosten gewoon veel geld. Kijk naar alle voorbeelden in de kredietcrisis (Ierland, Spanje, Fanny en Freddy, AIG, moet ik doorgaan). En zo werkt het met de perifiere zone ook. Daarbij komt dat Zuid Europa minder produceert, niet in de laatste plaats omdat ze een totaal andere cultuur (en klimaat) hebben. Aan jouw woorden begrijp ik dat alle extra's waarvoor we hier werken maar naar het Zuiden moeten brengen. Voor de komende decennia. Naar communistisch model. Prachtig. Het Politbureau zit al in Brussel, met Natte Dweil als president. Hoezo democratie. Denk je echt dat de problemen zo opgelost gaan worden? Met een beetje bezuinigen? Echt? Nederland heeft 800 mrd in de pensioenkas. Italië 0,0000000. Wie gaat dát betalen? Nieuwe bailout transitie? Of even voorfinancieren met 'prachtige' Eurobonds? Du fool. Dit alles zal heilloos zijn. De klap des te harder....

En wij bloeden wel.

Tuurlijk

altijd het klootjesvolk weer.
Sancho Panza
0
quote:
Bert van Dijk schreef op 6 dec 2011 om 10:15:

[...]

Wat een onzin opmerking. Nee, de wereld stopt niet bij het drielandenpunt. Dat begrijpt Peelduiker ook wel. Maar garant stellingen kosten gewoon veel geld. Kijk naar alle voorbeelden in de kredietcrisis (Ierland, Spanje, Fanny en Freddy, AIG, moet ik doorgaan). En zo werkt het met de perifiere zone ook. Daarbij komt dat Zuid Europa minder produceert, niet in de laatste plaats omdat ze een totaal andere cultuur (en klimaat) hebben. Aan jouw woorden begrijp ik dat alle extra's waarvoor we hier werken maar naar het Zuiden moeten brengen. Voor de komende decennia. Naar communistisch model. Prachtig. Het Politbureau zit al in Brussel, met Natte Dweil als president. Hoezo democratie. Denk je echt dat de problemen zo opgelost gaan worden? Met een beetje bezuinigen? Echt? Nederland heeft 800 mrd in de pensioenkas. Italië 0,0000000. Wie gaat dát betalen? Nieuwe bailout transitie? Of even voorfinancieren met 'prachtige' Eurobonds? Du fool. Dit alles zal heilloos zijn. De klap des te harder....

En wij bloeden wel.

Tuurlijk

altijd het klootjesvolk weer.


Wat spreek hier weer een denigrerende toon. Jongens, in welke egoïstische wereld denken jullie dat we leven? Wij leven al sinds 1956 (EEG) in een gemeenschap die steeds dichter naar elkaar is gegroeid. Wij hebben erg geprofiteerd van "de zuidelijke landen" zoals jij ze noemt. Een onze banken hebben ze geld geleend (tegen hoge rente) waar ze vervolgens weer onze producten mee konden kopen.

De insteek van de EEG toen was samenwerken, samen groeien en samen sterk worden. Het heeft ons geen windeieren gelegd. Niet alleen op financieel vlak maar ook op sociaal. Alles top, maar nu komen wij er achter dat het fundament niet klopt. Moet je dan gelijk alles afbreken?

Waar waren wij de afgelopen 50 jaar? Hebben wij burgers oorlog gevoerd met onze regeringen? Hebben wij altijd, maar dan ook maar altijd massaal tegen Europa gestemd? NEE. En weet je hoe dat komt? Omdat iedereen niet verder dan zijn achtertuin kijkt, of Zeeland, ook goed.

We moeten eens wakker worden en vooruit denken in plaats van terug naar vroeger.
Bert van Dijk
0
quote:
Sancho Panza schreef op 6 dec 2011 om 10:24:

[...]

Wat spreek hier weer een denigrerende toon. Jongens, in welke egoïstische wereld denken jullie dat we leven?

(...)

We moeten eens wakker worden en vooruit denken in plaats van terug naar vroeger.


Je hoort mij niet zeggen dat de EEG en haar opvolgers niets hebben gebracht. Veel zelfs, maar vooral het opheffen van handelsbarrières. Niet zozeer de Euro. ik ben ook niet tegen een gemeenschappelijke munt. Maar dan moet je wel alles gemeenschappelijk hebben. Anders komen er SOWIESO problemen. Dat kun je ontkennen, maar de geschiedenis geeft je ongelijk. België is daarvan een goed voorbeeld. Tijdenlang pompen de Vlamingen geld in Wallonië, maar op een bepaald punt is de koek op. Dan is de solidariteit weg. En nu creëren we met z'n allen een groot-België. En dat zou nu wèl goed gaan?
Sancho Panza
0
quote:
Bert van Dijk schreef op 6 dec 2011 om 10:33:

[...]

Je hoort mij niet zeggen dat de EEG en haar opvolgers niets hebben gebracht. Veel zelfs, maar vooral het opheffen van handelsbarrières. Niet zozeer de Euro. ik ben ook niet tegen een gemeenschappelijke munt. Maar dan moet je wel alles gemeenschappelijk hebben. Anders komen er SOWIESO problemen. Dat kun je ontkennen, maar de geschiedenis geeft je ongelijk. België is daarvan een goed voorbeeld. Tijdenlang pompen de Vlamingen geld in Wallonië, maar op een bepaald punt is de koek op. Dan is de solidariteit weg. En nu creëren we met z'n allen een groot-België. En dat zou nu wèl goed gaan?


Kijk, op het punt van alles gemeenschappelijk zijn we het helemaal eens. Dit is het fundament wat ik bedoel. Vanuit de EEG zijn steeds meer verdragen gesloten binnen en buiten de EEG. En steeds meer verdragen hadden geen economische grondslag. Het bedenken van een munt en handel simuleren is het makkelijkste van het geheel. Wat er verzuimd is zijn de controle mechanisme en sancties. Daar gaan we nu naartoe.

Het laten varen van bijvoorbeeld Griekenland of Italië kan m.i. nu niet meer. De schuldpapieren in deze landen zitten teveel in noord Europa en de banken en pensioenfondsen zijn te groot vertegenwoordigd in die landen. Daarnaast kan Frankrijk nooit meer zijn schulden betalen met bijvoorbeeld een zwakke Franc. Dus de ellende is veel groter. Er moet nu gezocht worden naar oplossingen voor de korte termijn en naar regelgeving en hervormingen voor de lange termijn. Zodat Europa niet meer in zulke grote problemen kan komen als nu.
koan
0
Europa wordt m.i. stapje voor stapje gedwongen dezelfde "oplossing" te kiezen als de V.S. en het V.K. hebben gedaan, en dat is: de geldpers aanzetten. S&P is pas tevreden als de ECB aankondigt onbeperkt staatsobligaties te zullen opkopen indien nodig.
Freekman
0
We zijn gelukkig allemaal (al jaren) met elkaar verstrengeld, met of zonder gulden/euro (dit wordt nu alleen pijnlijk zichtbaar).

Omdat iedereen lekker aan het spuien is, wil ik ff "onze" problemen aankaarten:

Ik hoop dat zodra er "rust" is in europa, Nederland haar eigen problemen aanpakt, de huizenmarkt (en zorg). (las dat Rutte het gaatje opvult met de pensioenen...)
Met de aankomende ontslagronde komt er komend half jaar nog meer druk op de huizenmarkt te staan. We zitten, nog steeds, met een duur gesubsidieerde huizenmarkt die totaal is vastgelopen (lees: te hoge hypotheken/schulden tov inkomen). De vastgoed-baby-boom-generatie verlaat de markt en samen met hen knapt de vastgoed-zeepbel. Samen met de nog te verwachten bezuinigingen is deze subsidie onhoudbaar.

Het is een bittere pil, maar het gaat gebeuren. Het is nu wachten tot de druk zo hoog wordt totdat de VVD aangeeft dat: "het toch wel moet". De kritiek op europa zal wel toenemen, maar volgens mij, ligt dit niet aan europa,maar is dit een baby-boom-vastgoed-bubble. (Het investeren/geloven in vastgoed!) Jammer dat het niet eerder is aangepakt!

Ik ben daarom blij met de oplossing die sharkozy heeft aangedragen. Laat landen zelf bepalen hoe ze gaan bezuinigen en laat ze zelf deze regels opnemen in het wetboek. Dit is volgens mij de kans voor europa om te blijven bestaan.

Persoonlijk vind ik het zeer treurig voor de generatie die net een huis heeft gekocht. Maar uiteindelijk koop je een huis om in te leven en niet als investering.


Succes Freek
winner
0
quote:
De vastgoed-baby-boom-generatie verlaat de markt en samen met hen knapt de vastgoed-zeepbel.

wat is er nu weer met babyboomers? waarom worden die steeds misbruikt?
wat vult Rutte op met wat? is mij niet duidelijk.
de jeugd gaat alleen maar met vakantie en iedereen noemt zich student. ze kunnen alleen maar een telefoon vasthouden, wat er in zit snappen ze de ballen niet van.
Sancho Panza
0
We gaan een hele zware tijd tegemoet. Als we enige economische groei zouden hebben dan zou het allemaal met een sisser kunnen aflopen. Het vervelende is dat de situatie alleen maar slechter wordt. Een soort neerwaartse spiraal. Ik hoop echt dat het langzaam beter zal gaan. Duitse fabrieksorders weer lekker omhoog. Lichtpuntjes..
Freekman
0
quote:
winner schreef op 6 dec 2011 om 13:54:

quote:
De vastgoed-baby-boom-generatie verlaat de markt en samen met hen knapt de vastgoed-zeepbel.

wat is er nu weer met babyboomers? waarom worden die steeds misbruikt?
wat vult Rutte op met wat? is mij niet duidelijk.
de jeugd gaat alleen maar met vakantie en iedereen noemt zich student. ze kunnen alleen maar een telefoon vasthouden, wat er in zit snappen ze de ballen niet van.

misschien heb je iets aan onderstaand artikel:

online.wsj.com/article/SB100014240529...

groet Freek

en stel je niet zo aan, er wordt nog niemand misbruikt.
14 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Jobs " Tranfers door IEXProfs.nl
Gesponsorde links

IEX Video: uitgelicht

Krimp economie eurozone ABN Amro Beleggen TV