Het doel is dat mijn ouders een hogere rente krijgen over hun spaargeld dan wanneer zij dit op een bank zetten. Bovendien is de rente voor mij aftrekbaar.
Per 1 januari 2010 zijn de regels iets veranderd. De ouders moeten minimaal 6% rente ontvangen.
Gr. Jos
Beste Jos, Is het niet zo dat dit alleen geld voor een direct opeisbare lening? Dus indien je in de overeenkomst opneemt dat de lening een looptijd heeft van 30 jaar en niet direct opeisbaar is (maar wel op een willekeurig moment zonder boete afgelost kan worden door de hypotheeknemer), dat je dan deze 6% regeling omzeilt?
Voor hypotheken geldt direct opeisbaar anders is de betaalde hypotheekrente niet fiscaal aftrekbaar.
* Sinds 1 januari geldt idd dat een lening verstrekt tussen particulieren en die direct opeisbaar is minimaal 6% rente moet dragen. 'Direct opeisbaar' wil zeggen: opeisbaar met inachtneming van een termijn van minder dan een jaar. De oplossing van UD is dan een goede: niet direct opeisbaar (> jaar) maar wel direct aflosbaar. Stel je de rente toch lager, dan wordt de schuldeiser (de ouders) geacht een vruchtgebruik te hebben dat belast wordt met schenkbelasting. Maw: help je leuk je kinderen aan een lage rente, krijg je een aanslag schenkbelasting. Oplossing: niet direct opeisbaar maken of 6% nemen en een stuk terug schenken.
* kinderen (op papier) schenken en dus zelf het geld houden: prachtig plan mits je de rente daadwerkelijk betaald en je de formele regels volgt. Dat laatste wil dus bijv. zeggen dat je het in een notariele akte MOET zetten anders is de schenking nietig en wordt 'ie dus door de belastingdienst genegeerd. Kan een pijnlijke verrassing opleveren na het overlijden. De akte weggooien (Svartalfa) is dan ook onmogelijk en ja, het ding staat wel geregistreerd.
* sinds 1 januari kun je kinderen bij de aankoop van een huis ook max € 50.000 belastingvrij schenken. Dan moeten de ouders dat natuurlijk wel hebben liggen en wordt bij het kind in de IB beschouwd als 'eigen geld', maar goed, het kan helpen. Als het geld bij de ouders niet ernstig overtollig is ben ik hier zelf geen voorstander van; de mensen hebben er ongetwijfeld hard voor moeten werken, laat ze er dan nu ook goed van genieten.
* Jos, de rente moet opeisbaar zijn wil die aftrekbaar zijn, de schuld hoeft dat niet te zijn.
* het punt van UD is volgens mij dat als je geld van je ouders leent, zij overlijden en het kind enig erfgenaam is, de schuld door vermenging teniet gaat en daardoor vwb de IB als afgelost moet worden beschouwd. Als er meerdere erfgenamen zijn of als er beneficiair aanvaard wordt speelt het probleem in ieder geval niet. Er staat mij bij dat er ooit eens een besluit of een uitspraak op dit punt is geweest, maar dat zou ook best over een box-2 schuld kunnen zijn gegaan. Ik zou het wel op kunnen zoeken, maar dan moet ik echt rekeningen naar mensen gaan sturen.
Het advies van Svartalfa is uiteindelijk nog het beste: ga met je ouders naar een notaris die verstand van dit soort dingen heeft en neem de mogelijkheden door, dat werkt gewoon het beste.