Je zult verbaasd zijn over hoe simpel het eigenlijk in elkaar zit, en hoe volslagen belachelijk bovendien.
Het is een aanrader voor mensen die wel beleggen, maar eigenlijk niet precies weten wat geld is en hoe banken werken. Het is begrijpelijk voor mensen zonder economische achtergrond.
In een ver verleden heb ik hier berichten geplaatst onder de alias SuperBart.
Ik hoop dat de mensen die ernaar gekeken hebben, ook al is dat maar voor een deel, een reactie geven over wat ze ervan vonden.
Idd een belangrijke documentaire die snel en eenvoudig het huidige systeem en de gevaren ervan bloot legt. Heb hier al eens eerder melding van gemaakt. Verplichte kost!
Je zult verbaasd zijn over hoe simpel het eigenlijk in elkaar zit, en hoe volslagen belachelijk bovendien.
Niet alleen zit het systeem simpel inelkaar, maar het is ook nog gevaarlijk. Een paar "elite" bankmensen runnen de show want:
1) Waarom is de FED eigedom van private banken? 2) Waarom vergadert de BIS (Bank of International Settlemts) altijd in het geheim. Er worden geen openbare notulen gehouden en er wordt geen politieke toezicht gehouden 3) Waarom publiceert de FED sinds 2006 de M3 geldhoeveelheid niet meer
After the unprecedented events of the past week when speculators shook the markets to their foundations, mighty banks fell, others ran down the aisle in shotgun-style marriages, a new nationalised bank was set up to buy bad debts, the US government threw mind-boggling sums of money into the markets in an effort to turn the tide, short selling has been banned here and in the US and the FTSE recorded its largest ever single day gain, the question on everyone's lips is: Has the market hit its bottom? Or is there more pain to come?
Clearly, despite the best efforts of the authorities to buy back the confidence of investors, there's a lot to be concerned about. One US commentator, worried by the scale of the bailout, writes: Bernanke "vowed to use helicopters to drop money from the sky, but now he seems to be gearing up to use 747s".
For our main feature this week, we asked several market experts for their views on where the market is heading now. What follows is a summary of their views. For the full version, see this week's issue of Investors Chronicle, which goes on sale today (26 September).
Ik werd in het verleden meerdere malen afgeschilderd als communist. Dat is ook een makkelijke manier om te voorkomen dat er serieus over dit onderwerp wordt nagedacht.
Misschien heb ik dat ook over mezelf afgeroepen, door een aantal jaren geleden mensen aan te raden het werk van Karl Marx serieus te nemen in plaats van het af te doen als belachelijk omdat het kapitalisme zichzelf en gronde dreigde te richten. Dat was een serieuze opmerking, net zoals mijn advies om in goud te beleggen destijds. Beide zaken leken toen belachelijker dan ze nu lijken.
De tegenstelling tussen kapitalisme en communisme is in feite een schijntegenstelling, in die zin dat beiden hun beperkingen hebben, en de aandacht afleiden van de werkelijk belangrijke zaak, namelijk het geldsysteem. De ideologische strijd tussen "vrije markt" en "overheidsregulering" houdt de mensen mooi bezig, zodat werkelijk belangrijke zaken over het hoofd worden gezien.
Het geld systeem zou volgens mij vooral stabiel en zo neutraal mogelijk moeten zijn, in die zin dat het geld systeem geen bepaalde groep mensen (ondernemers, arbeiders, rijken of armen) zou moeten bevoordelen. De keuzes die gemaakt worden omtrent geld, moeten bovendien democratische keuzes zijn.
Een hervorming van het geld systeem, zal uiteraard leiden tot een totaal andere vorm van economie, maar niet tot communisme of kapitalisme zoals wij ons dat voorstellen. De grootte van de overheid, de mate van regulering van de economie of het herverdelen van geld, zijn keuzes die in een alternatief geld systeem zonder rente nog steeds zullen bestaan.
Wel is het zo dat in een geld systeem zonder rente: - het geld op een natuurlijke wijze evenwichtiger wordt verdeeld tussen de mensen, waardoor je minder geld hoeft te herverdelen door middel van uitkeringen; - investeringen in duurzame producten en diensten automatisch aantrekkelijker worden, waardoor je dit niet hoeft te subsidiëren en minder belastingen moet heffen op vervuilende activiteiten. - een zeer grote improductieve bedrijfstak, namelijk de financiële instellingen (de staart die nu de hond laat kwispelen) en alle afgeleide parasitaire activiteiten sterk moeten inkrimpen.
Omdat een geld systeem zonder rente ervoor zorgt dat de economie uit zichzelf de juiste keuzes maakt, heb je volgens mij veel minder regels nodig en bovendien een veel kleinere overheid. Het huidige geld systeem zorgt er juist voor dat er steeds meer regels en beperkingen moeten komen om de nadelen van het geld systeem te beteugelen. Zie hier het geheime complot tussen overheid en banken. Ze hebben elkaar nodig.
In het nieuwe geld systeem, waarin nauwelijks uitkeringen bestaan, en veel minder regels nodig zijn, en dus ook veel minder ambtenaren, en waar veel minder mensen zich bezighouden met parasitaire financiële activiteiten, komt een enorm potentieel aan arbeid vrij voor nuttige productie en dienstverlening, zorg, onderwijs, veiligheid en andere zaken die wij belangrijk vinden.