Aan het einde van deze maand gaat Spyker ons weer een update geven over de huidige gang van zaken.
Ik vond het bericht van laatst over de COO vreemd en ook de leningen geven mij wat zorgen, maar ik denk dat de derde en vierde update veel duidelijkheid kunnen gaan geven over de productie van de Spyker´s.
In 2008 liet men bij de derde update een aantal van 8 zien en bij de vierde update een aantal van 13. Met een aantal van 20 bij de komende update halen ze al bijna het aantal over vorige jaar van 2 updates. Daarnaast vind ik persoonlijk dat iedereen wel in zijn achterhoofd dient te houden dat de SSUV nog komt en de productie van het aantal Aileron zeer waarschijnlijk zal stijgen.
Reken maar niet op veel geproducteerde Aileron's. Momenteel zijn ze in de fabriek bezig met het bouwen van Aileron nummer 6. Omdat het allemaal pre-productieauto's zijn gaat dat redelijk langzaam.
Er is nog geen productielijn opgezet voor de Aileron. Het gros van de auto's die dit jaar geproduceerd worden zijn 'oude' modellen.
Reken maar niet op veel geproducteerde Aileron's. Momenteel zijn ze in de fabriek bezig met het bouwen van Aileron nummer 6. Omdat het allemaal pre-productieauto's zijn gaat dat redelijk langzaam.
Er is nog geen productielijn opgezet voor de Aileron. Het gros van de auto's die dit jaar geproduceerd worden zijn 'oude' modellen.
"momenteel zijn ze bezig met nummer 6"
ik zie er op de foto van pebbele beach er toch echt al 7 staan!
Als je de officiele cijfers van Spyker erbij pakt (jaarverslagen) dan heeft men van 2002 tot nu 278 auto's geproduceerd en er 201 verkocht. Mijn vraag is dan, waar zijn die 77 auto's gebleven?
Daarnaast blijkt uit de lijst die AX ons heeft aangeleverd dat er (weliswaar onofficieel) slechts 178 auto's zijn geproduceerd, er ontbreken namelijk tussenliggende nummers. Daar zitten dan alle GT2 wagens en testwagens nog eens bij.
Tegen een gemiddelde verkoopprijs van 156k EURO (zie halfjaarcijfers 2009, omzet uit automotive 3,6 mio en 23 auto's verkocht) is dat dan een totale omzet van een kleine 28mio, over 8 jaar tijd. En in die tijd ook nog eens een schuld opgebouwd van 42mio.
Er was nog een derde Aileron aanwezig in Pebble Beach(#250). Dat was namelijk de Spyder die daar zijn wereld premiere beleefde. Dat was trouwens dezelfde auto (chassisnummer) die in maart in Geneve op de beurs stond. Om de Spyder te maken heeft Spyker 'gewoon' het dak eraf gehaald. Waarschijnlijk is deze auto 2x geteld in de boeken (1x nieuw & 1x rebuild). Handig om de productiecijfers op te krikken...