Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Favoriete, leerzame beleggersboeken

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 shaai 27 maart 2015 18:10
    Hierbij meteen een voorzet van RDPim en mij.

    Wat mij betreft hoeft het niet al te restrictief, maar al te ver onder Liar's Poker (topboek, maar zoveel is er niet van te leren?) hoeft het imo niet.

    quote:
    Royal Dutch Pim schreef op 26 mrt 2015 om 15:10:

    Heel oud boek (1949) in een nieuw jasje van Benjamin Graham, "de intelligente belegger" ISBN 978 90 470 0817 0 te bestellen via managementboek.nl (ik heb er geen enkel belang bij dat je daar de order plaatst).

    Ben halverwege en het is heel herkenbaar, er lijkt weinig veranderd in 66 jaar.

    Goeie, de leermeester van C Munger en W Buffett, staat al veel te lang op mijn to do list.

    Wellicht een nw draadje over favoriete (leerzame) boeken over beleggen van de (oud)perp beleggers?

    Mijn tip:
    www.amazon.com/Reminiscences-Stock-Op...
    Nog ouder, en nog steeds een grote favo aanrader van veel van de toptraders. Ook hier verrassend hoe weinig er is veranderd in 100 jaar. (Menselijke psyche veranderd natuurlijk ook nauwelijks, zie behavioural finance). Erg leesbaar want meer geschreven als fictionalized bio/roman.
  2. Stapelaar 27 maart 2015 19:39
    genoemde link werkt niet goed, bedoeld wordt denk ik:
    Reminiscences Of A Stock Operator by Edwin Lefevre (over Jesse Livermore)

    Verder op mijn to be read list:
    Against The Gods: The Remarkable Story Of Risk by Peter L. Bernstein

    When money dies by Adam Fergusson

    Super Trader: Make Consistent Profits In Good And Bad Markets by Van Tharp

    Trading for a Living: Psychology, Trading Tactics, Money Management van
    Alexander Elder

    Wel gelezen lang geleden: Technical Analysis explained by Martin Pring

    Ook gelezen 5 jaar geleden: Madoff, The Man Who Stole $65bn by Erin Arvedlund

    Onlangs gelezen: Flitshandel van Michael Lewis (aanrader)
  3. forum rang 4 shaai 27 maart 2015 21:25
    quote:

    Stapelaar schreef op 27 maart 2015 19:39:

    genoemde link werkt niet goed, bedoeld wordt denk ik:
    Reminiscences Of A Stock Operator by Edwin Lefevre (over Jesse Livermore)

    Verder op mijn to be read list:
    Against The Gods: The Remarkable Story Of Risk by Peter L. Bernstein

    When money dies by Adam Fergusson

    Super Trader: Make Consistent Profits In Good And Bad Markets by Van Tharp

    Trading for a Living: Psychology, Trading Tactics, Money Management van
    Alexander Elder

    Wel gelezen lang geleden: Technical Analysis explained by Martin Pring

    Ook gelezen 5 jaar geleden: Madoff, The Man Who Stole $65bn by Erin Arvedlund

    Onlangs gelezen: Flitshandel van Michael Lewis (aanrader)
    Dank, klopt, de link was:
    www.amazon.com/Reminiscences-Stock-Op...

    Top boek over hoe de crisis liep:
    What Happened in the Crisis:
    Mr. Sorkin’s “Too Big to Fail” tells what everyone said and did during the crisis, with fascinating insider details of efforts to save Lehman and other failing firms. This book won’t tell you why the crisis happened but is essential for appreciating the frantic pace and harried circumstances under which the response was formulated. Also useful is a September 2009 article in the New Yorker by James B. Stewart that focuses on the “Eight Days” of Lehman’s death throes.

    Against the gods heb ik staan, en ben ik in begonnen: interessante stof, maar niet zo vlot geschreven.

    When money dies: beetje vergelijkbaar, maar die was dacht ik wel interessanter, maar was ook gestopt, omdat ik het als pdf las.

    Barbarians at the gate heb ik me toe gedwongen om uit te lezen, dat wou ik, maar ook niet zo vlot geschreven.

    Wel heel leuk was:
    When Genius Failed: The Rise and Fall of Long-Term Capital Management

    To do: The big short, ook Michael Lewis

    En ik denk en hoop een hoop te leren van:
    Manias, Panics, and Crashes: A History of Financial Crises van Kindleberger
    Die had ik, maar meteen in de trein laten liggen :-(
  4. [verwijderd] 29 maart 2015 21:53
    Geen boeken deze keer, maar wel 3 documentaires van VPRO's Tegenlicht, leerzaam ook (iig voor mij), waar achtereenvolgens de high-frequency trading, rating agencies en Griekenland belicht worden.

    - HFT: tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-...
    - rating agencies: tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-...
    - Griekenland (met een een Varoufakis die toen nog geen minister was): tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-...

  5. [verwijderd] 8 juli 2015 18:41
    Dank voor het nogmaals posten in dit draadje.

    Niet alleen voor je bijdrage over indicatoren maar ook om mezelf nog eens aan tegenlicht te herinneren. Meer actuele documentaires:
    - wat hebben banken (we) geleerd van 2008. tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-...
    (samengevat: niets)
    - stel het monetair systeem klapt in elkaar, redelijk actueel wat mij betreft gezien de wereldwijd gedragen mania om ongelimiteerd geld te drukken zonder in de bijsluiter te vermelden hoe deze leningen ooit af te lossen
    tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-...
  6. berendien 29 september 2015 09:55
    Ik post mijn vraag hier maar even, terwijl het niet over een boek gaat... Ik berekende het rendement van een obligatie altijd op de website www.obligaties-info.nl
    Maar helaas pindakaas, die site is uit de lucht..... Nu heb je in ecxel de functie 'Rendement', maar daar erger ik me groen en geel aan. Je kunt de datum niet als 29-09-2015 invoeren, maar dat moet als 42276. Knap irritant. En de formule geeft het totaalrendement aan en niet het rendement per jaar. Kortom, knap irritant en slecht voor mijn (toch al te hoge) bloeddruk.
    Ik weet dat er op dit forum al eerder posts zijn gedaan over het berekenen van het rendement. Is er een alternatief voor de ter ziele gegane website??
  7. Stapelaar 29 september 2015 10:10
    quote:

    berendien schreef op 29 september 2015 09:55:

    Ik post mijn vraag hier maar even, terwijl het niet over een boek gaat... Ik berekende het rendement van een obligatie altijd op de website www.obligaties-info.nl
    Maar helaas pindakaas, die site is uit de lucht..... Nu heb je in ecxel de functie 'Rendement', maar daar erger ik me groen en geel aan. Je kunt de datum niet als 29-09-2015 invoeren, maar dat moet als 42276. Knap irritant. En de formule geeft het totaalrendement aan en niet het rendement per jaar. Kortom, knap irritant en slecht voor mijn (toch al te hoge) bloeddruk.
    Ik weet dat er op dit forum al eerder posts zijn gedaan over het berekenen van het rendement. Is er een alternatief voor de ter ziele gegane website??
    Ik gebruik deze functie voor het rekenen met jouw ASR 5%:
    =RENDEMENT(NU()+2;DATUM(2024;9;30);5%;D49;100;1;3)

    Je krijgt dan keurig het jaarlijkse rendement.

    NB D49 is de cel in mijn werkblad met de zelf in te vullen actuele koers

    NB het laatste getal geeft de wijze van renteberekening aan (30/360 of act/act etc) maar die check ik niet wegens weinig relevantie voor de uitkomst van de berekening.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 861,94 -0,40%
EUR/USD 1,0665 +0,20%
FTSE 100 7.831,76 -0,57%
Germany40^ 17.744,90 -0,52%
Gold spot 2.380,76 +0,06%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

EBUSCO...
+3,38%
WDP
+3,20%
Heineken
+1,80%
NX FIL...
+1,50%
Pharming
+1,50%

Dalers

VIVORY...
-3,62%
AMG Cr...
-2,86%
ADYEN NV
-2,84%
RENEWI
-2,65%
Fugro
-2,56%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links